Vespa-Ciao.NL
:: Standaard krukas frezen

Home Forums Mening & ervaring Krukassen Standaard krukas frezen

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 41)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

ArvidW
    Donateur

Olympia krukas heb ik eens bekeken en het is een combinatie tussen een BROM en een SNOR krukas

– Inlaat vroeg openen van de snorkrukas
      – Inlaat laat sluiten van de bromkrukas

Ideale timing omdat het niet zo extreme timingen zijn, op een Speedengine zijn de krukassen theoretisch gezien ook nog goed 🙂 Maar de Olympia is volgens mij ontworpen voor een std (getuned) carter maar zeker goed voor op een Speed engine 🙂

Van een bromkrukas kun je een Olympia krukas maken, maar van een snorkrukas kun je ook een Olympia krukas maken 😉

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
      Home made engine dyno

barry
      Topic starter

Vergeet niet dat deze volledig gepolijst is.Geeft ook weer iets,als is het alleen het uitzicht.

FonS
        Bijdrager

how-to: http://www.vespa-ciao.nl/page.php?id=21

even zoeken via de zoekfuctie, er is naast de ‘polini-manier’ o.a. de ‘ArvidW-berekening’ :lol

eerst even in verdiepen, voor je er zomaar tegenaan gaat.

frezen kan iig wel nut hebben bij jou cilinder, spoelpoorten in carter doortrekken is dan geen slecht idee

memyselfenikke
          Bijdrager

Hallo..heb vd week mn snor blokje uitekaar gehaald en mn inlaat bewerkt en dus ook mn krukas..nu alles weer inelkaar zit loppt ie heel erg beroerd,dusdanig compressie lijkt t wel zodat ie niet stationair loopt. Aan duwen en meteen rijden ofschokkend tot stilstand komen!! Dit is mn eerste keer dat ik zoiets heb gedaan heb dus help..wat heb ik fout gedaan?! Trouwens heb geen fotos..

Florian
            Moderator

Ik neig te zeggen dat je de inlaat niet helemaal netjes hebt bewerkt, waarschijnlijk ben je buiten het inlaatvlakje wezen vijlen.

Trek het blokje eens uit elkaar en maak foto’s

(PS: Je mag ook wel een eigen topic aanmaken)

Jeroen1990
              Bijdrager

Wanneer jullie je krukas vrezen/slijpen, hoeveel mm halen jullie er dan of bij de opening/sluiting?

Setup:
                Cilinder 65cc DR + uitgeveilde carters.

Vespaatje
                Donateur

Jeroen1990 :
                  Wanneer jullie je krukas vrezen/slijpen, hoeveel mm halen jullie er dan of bij de opening/sluiting?

Setup:
                  Cilinder 65cc DR + uitgeveilde carters.

Ik heb een snorblok met 43DR. Hierbij heb ik de inlaat enkele mm’s groter gemaakt en 3 mm van de sluiten van de krukas geslepen.

Javad
                  Donateur

Moet je de sproeier ook aanpassen na het tunen van de krukas?
                    Ik heb net mijn krukas getuned op de ArvidW manier maar ik bemerk geen verschil, hoe kan dat?

<3 Thunderstone
                    Check mijn perso!

zevenenergie
                    Donateur

Als je iets aan de timingen van het blok of cilinder veranderd moet je theoretisch je caburateur opnieuw afstellen.
                      De verschillen zijn echter niet zo groot als bij het vervangen van de uitlaat, en soms verwaarloosbaar.

Ik heb recentelijk mijn citypower ontkoolt met gootsteen reiniger (de vloeibare van HG), dat maakte een groot verschil.
                      Zowel in zo wel vermogen als geluid 😉

Crullie
                      Donateur

8)

HANDGEFREESTKRUKJE.

De juiste timingen is afhankelijk van verschillende factoren, te veel om even duidelijk alles te kunnen vertellen.
                        Maar voor een all-round betrouwbaar snel tourblok is wat ArvidW al verteld :!

.Citaat : ArvidW

Olympia krukas heb ik eens bekeken en het is een combinatie tussen een BROM en een SNOR krukas

– Inlaat vroeg openen van de snorkrukas
                        – Inlaat laat sluiten van de bromkrukas

Ideale timing omdat het niet zo extreme timingen zijn, op een Speedengine zijn de krukassen theoretisch gezien ook nog goed Maar de Olympia is volgens mij ontworpen voor een std (getuned) carter maar zeker goed voor op een Speed engine

Van een bromkrukas kun je een Olympia krukas maken, maar van een snorkrukas kun je ook een Olympia krukas maken

.End Citaat

Speed-engine mag inlaat eerder open, ga je varia gebruiken mag de inlaat wat later dicht.
                        Hoeveel dit allemaal zich vertaald in mm op de krukwang om weg te halen is moeilijk te zeggen want alle krukassen zijn niet gelijk. Je moet het echt zelf zien uit te vinden door goed naar je cilinder te kijken wat betreft poorthoogte spoelers om niet te veel overlapping te krijgen zodat het mengsel terug slaat in de Carb,.

Tip : Wees zuinig op originele krukassen, ze worden met de dag schaarser 😮

TICKLING BARN

Javad
                        Donateur

Javad :
                          Ik heb net mijn krukas getuned op de ArvidW manier maar ik bemerk geen verschil, hoe kan dat?

Ik heb de berekening niet gemaakt maar Arvid noemde ergens de maten voor als je inlaat op de zijne in de how to lijkt.
                          Ik heb 2 mm van de sluitkant en 9 van de open kant gehaald.
                          Kan het zijn dat ik mijn bromkruk te ver getuned heb en dat er daarom geen positief effect optreedt?

<3 Thunderstone
                          Check mijn perso!

IJskonijn
                          Bijdrager

Ik weet het uit mijn hoofd niet meer, maar 9 klinkt wel als vrij veel…

No replacement for displacement

zevenenergie
                            Donateur

@Javad

Meten is weten. Je kan een graden schijf uitprinten
                              Of Jaaps puch calculator gebruiken. http://www.puchmaxi.nl/puch_calculator.php

Javad
                              Donateur

Je hebt gelijk, ik moet de berekening maar eens maken.
                                Volgende keer als het blok weer uit elkaar moet.

Ik koop een nieuwe bromkruk en ga die gematigder tunen,.nu weet ik uit ervaring dat de maten die ik gebruikt heb gewoon niet werken bij mijn inlaat.

<3 Thunderstone
                                Check mijn perso!

Crullie
                                Donateur

@ Javad : Door het verlengen van je inlaat periode komt er meer mengsel in het blok, dus verzuipt het blok een beetje. Kleinere sproeier en/of meer open luchtfilter wil wel helpen dan. Je krijgt nu meer maar een armer mengsel binnen dus goed smeren word nu belangrijk !!! We verdikken het mengsel weer met extra olie, dus geen benzine.
                                  Je hebt een kruk voor Pully gebruik gemaakt, voor vario mag de sluit van 2mm nu, dan naar 5mm.

TICKLING BARN
                                15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 41)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.