Vespa-Ciao.NL
:: Standaard koppeling. (Mono overbrenging)

Home Forums Mening & ervaring Koppeling Standaard koppeling. (Mono overbrenging)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Wilk1985
    Topic starter

Ik zag dat er nog geen topic was in deze sectie over de standaard koppeling, wellicht is er niet zoveel vraag naar maar toch vind ik dat hij zijn plaats hier wel heeft verdient. Daar gaan we dan:

De standaard koppeling.
      Wie kent hem niet? Nieuw kost hij een godsvermogen en binnen een jaar staat er net zoveel roest op als op de Titanic na 102 jaar.

Zie het exemplaar op mijn eigen Citta.

Verder heb ik eigenlijk niet veel nadelen aan de standaard koppeling, ik heb er nog nooit een uit elkaar zien knallen. Je moet er alleen niet op een warme dag een Limburgse berg mee oprijden want daar kunnen de segmenten doorgaans niet zo goed tegen. Ze spatten uit elkaar en door de hitte kan zelfs je kap gaan smelten.

Voordeel van deze koppeling is dat je erg makkelijk de trekveren kunt wisselen zodat je met wat meer touren wegrijdt, dit heeft op een complete standaard setup al effect.
      Ik heb er een paar uit elkaar gehaald om ze wat op te poetsen, dit krijg je als je hem uit elkaar haalt. De middelste lagers heb ik laten zitten, heb ze wel opnieuw ingevet.

Het bijzondere vind ik de 3 ringen, op deze foto is de middelste dikker, die regelt hoe ver de bus uitsteekt.

Ik heb deze 5 koppelingen allemaal uit elkaar gehaald, de volgorde van de ringen ten opzicht van de dikke ring verschilde per koppeling. Bij 1 van de 5 koppelingen zaten er zelfs 3 grote ringen in en 1 dikke inplaats van 2 grote en 1 dikke. Wat hiervan de functie is zou ik niet weten.

Nog 2 fototje’s voor de liefhebbers:

Dit was ook opvallend, op de achterkant van de koppelingen staat een code. Die was per koppeling anders, hoewel ze naar mijn idee allemaal hetzelfde zijn. Wie weet waar dit over gaat mag hetzelfde. De meest rechtse koppeling zag er heel anders uit als de andere, ik heb het idee dat deze van een oldtimer is maar ik ben er niet zeker van. De startsegmenten zijn ook iets anders.

Boyan
      Bijdrager

Bij mij is in het verleden wel vaker de koppelingsmoer eraf gevlogen haha 😀 Ik kwam gistere nog toevallig een hele rare koppeling tegen met 1 lange veer erin.

Zag er precies zo uit

Weet je ook niet toevallig waarvoor deze dan dient?
        Foto is trouwens van google.

Herr Flick
        Sleutelbeheerder

Dit is een Adige ‘racekoppeling’. Is alleen aan te passen door de veer zelf in te korten.
          Niet echt populair onder de poelie-riders!

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
          Gele Racefrikandel

ritze
          Bijdrager

topic spoilers :duivel @ boyuan http://vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=31063

the clutch on a stick:

voor zover het enige koppeling systeem op een brommer die `even` kunt vervangen.
            bij de meeste bromfietsen mag je het blok splijten of zoiets dergelijks,
            en bij een spartamet zit die zelfs in de krukas 😀

aldus, een hele makkelijke en degelijke koppeling.

maar ik vind wel dat er een paar minpuntjes zijn;
            zoals wilk1985 al zegt, warme dag in limburg en een heuvel = gloeiend hete koppelingsschaal.
            die koppelingsschaal is dan ook meteen de poelie waar je v-snaar omheen zit, die word dus ook lekker extra warm.

deze koppeling is ook niet leuk als er onbalans in komt, aangezien dat hij ver van de krukas zit kan hij dan ook goed rammelen.

en soms valt die wel eens uit elkaar omdat het moertje niet goed vast zit.

zoals veel Italiaanse voertuigen en spullen (no offense(a) ) , het werkt tot een bepaalde hoogte

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
            Link naar Mijn collectie / Projecten.

DarkMagician6
            Bijdrager

Ik ben het eens met ritze als het aankomt op onbalans. Ik heb bij mij een keer gehad dat mijn koppeling uit elkaar was gespat toen ik stil stond bij een stoplicht. Een van de balletjes was losgekomen. Vlak voor dat merkte ik al dat mijn brommer vreselijk hard trilde boven de 35 km/u. Ik heb toen nieuwe segmenten gehaald en de trillingen waren weer weg.

Boyan
              Bijdrager

Sorry wist niet dat er al een topic was over de Adige koppeling, bedankt ritze :thumb

Lastpak
                Bijdrager

één nadeel van de koppeling(naar mijn mening) is de bevestiging i.c.m. de schotel.
                  omdat de schotel zo dun is, kun je deze tijdens het monteren en aandraaien van de krukasmoer tussen een richel van het schroefdraad vast zetten. met als gevolg een schotel die niet helemaal goed op alle drie de balletjes in de segmenten geplaatst zit en het hierdoor meer kan gaan rammelen. vaak zie ik ook dat de schotel krom is hierdoor.

ik denk ook dat hierdoor vaak bij mensen de krukasmoer eraf vliegt, tenzij het schroefdraad op de krukas niet meer top is natuurlijk. Maar ook dit zou kunnen komen door de montage van de schotel.

een beter optie lijkt mij om op de schotel een holle cilinder te plaatsen, aan de onderkant. zo vermijd je dit probleem.

overigens, dit geld ook voor de segmenthouder zelf, veel vespa-rijders hebben wel eens problemen met een versleten platte kant op de krukas. als de segmenthouder een verlengd plaatje op de plek zou hebben waar de segmenthouder op de platte kant zit kun je een goede krukas met versleten platte kant weer gebruiken.

simpelweg wat ideeën waar ik na wat sleutelervaring toch wel de voordelen van in zie.

Guido
                  Donateur

Lastpak, die dingen die je opnoemt zijn zeker nuttige modificaties die eigenlijk fabrieksaf er al op hadden moeten zitten. Of hadden ze gedacht dat er toch nooit iemand een koppeling eraf zou halen?

Zelf heb ik bovenstaande koppeling, hij is iets zwaarder (in deze staat) heeft andere startsegmenten, zit mooi in de zwarte lak maar is overal qua diameters gelijk aan een normale koppeling.

Robertez
                    Bijdrager

Guido die laatste koppeling in het zwart is een standaard berini kinetic koppeling.
                      Ik heb er ook 1 liggen welke stuk zwaarder is dan standaard piaggio / vespa.

Lijkt mij alleen niet zo voordeel.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.