Vespa-Ciao.NL
:: standaard 50cc cillender sneller laten lopen

Home Forums Algemeen Brommers algemeen standaard 50cc cillender sneller laten lopen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

bb
    Topic starter

Hallo iedereen

Ik heb me net aangemeld hier ik. Gebruikte deze website al een tijdje maar ik heb en vraag. ik heb zelf en vrij standaard vespa ciao
      cillinder: 50cc standaard
      carter: waarschijnlijk snor
      krukas: waarschijnlijk snor
      poelie: 80
      lucht fliter: mallossi
      carburateur: 12/12
      sproeier: 52
      uitlaat: tecno circuit
      vertanding: geen idee
      koppeling standaard
      snelheid: 43

Maar mijn vraag is hoe ik hem ongveer 50+ kan laten lopen. Op dit moment gaat die met veel moeite naar de 43 km  en met tegen wind gaat die helelmaal nergens heen.

Wim
      Bijdrager

Hallo bohdy,

Boven de 50 ga je niet raken zonder je cilinder te wisselen.
        Dus het is zeker wel van belang dat de twee “waarschijnlijk” woorden weg kunnen.
        Je moet dus even kijken of een 43 cilinder past. De cilinderschacht in je blok moet
        voor de 65cc een hemd van 46mm diameter kunnen hebben.
        Goedkope cilinder 65cc geeft net wat meer kracht om boven de 50 te raken.
        En je inlaattuitje moet ruim 10mm(vaak 10,7) zijn inw. dus brom.

Controleer ook of je een pen 10 krukas hebt voor deze set.
        Monteer de cilinder met een papieren voetpakking ipv een alu.
        Druk voor die paar euro ook een nieuwe keerring op je krukas.

Ik zou, als je een gewoon bromblok hebt, de 65 kopen, een std bromfiltertje,
        een citypower uitlaat, sproeiers 60 – 62 – 64 om te testen en bougie NGK B6HS.

https://www.jmpbonderdelen.nl/65cc-cilinder-citta-ciao-si-dmp-p10.html
        https://www.jmpbonderdelen.nl/uitlaat-vespa-ciao-tecno-standaard.html
        https://www.jmpbonderdelen.nl/uitlaat-proma-city-power-vespa-ciao-kort-model.html
        https://www.jmpbonderdelen.nl/luchtfilter-als-org-citta-ciao.html
        https://www.jmpbonderdelen.nl/krukaskeerring-citta-ciao.html
        https://www.jmpbonderdelen.nl/sproeier-dellorto-5mm.html
        https://www.jmpbonderdelen.nl/voetpakking-citta-ciao-groot.html

Ik denk dat je nu 50 – 55km/u haalt.
        De uitlaat heb ik veranderd vanwege dat je expansie het topvermogen
        op alleen hoog toerental geeft dat is lastig met een 12/12 en een onbewerkt std blok.
        Maar je kan het eerst proberen voor je een andere koopt.
        Zelfde geldt voor het filtertje, voegt niets toe met een 12/12 alleen herrie en in
        samenwerking met een expansie waarschijnlijk een hogere top wat je niet wenst.

Gr. Wim.

• Deze reactie is gewijzigd 12 maanden geleden door Wim.
        Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

bb
        Topic starter

oke top dankjewel dan weet ik wat. hoe zit het trouwens met inrijden ik ben daar niet heel bekend mee. het klopt inderedaad dat die veel herrie maakt ik had er eerst een ongv 90 mm poelie erop toen schreeuwde die de toeren eruit maar er gebeurden voor de rest niet zo veel. En welke uitlaat raad je dan precies van de 2 die je erbij had gezet want ik zou ook wel wat meer trekkracht willen hebben namelijk. En ik had gehoord dat de tecno circuit daar niet goed voor is. en hoe check ik de hemd voor de 65cc. en voor de inlaat zou ik hem moeten uit frezen met en dremel ofzo?

Wim
          Bijdrager

Kijk voor meer info bij de “How-to’s” en “tuning” gedeeltes op deze website.
            Meer trekkracht krijg je toch wel alleen al door de 65 cil. wel in combi met de rest uiteraard.

Inlaat frezen, ja je wilde 50+km/u, dan zou ik dat niet doen. Tenzij je een snorblok hebt
            met een mini net aan 10mm inlaatje met stalen bus die je er niet even uitfreest.
            En het is voor flink gevorderde sleutelaars want je blokje moet open, en dan
            krijg je ook weer lagers, warme persingen etc.

Poelie 80 is wel oke.
            Tenzij je een 25km/u achternaaf overbrenging hebt.
            Dan kan je makkelijk naar de 70 poelie.
            Dat staat allemaal in de rubrieken die ik aangaf.

Gr. Wim.

bb
            Topic starter

Oke dan weet ik genoeg ik zal wel laten weten of het is gelukt.

bb
              Topic starter

update: Ik heb de cilinder afgelopen donderdag eronder gezet. Kon hem helaas nog niet starten vanwege geen vonk. De volgende dag, na geschuurde contactpunten en een nieuwe bougiedop, ging hij aan (met veel moeite). Ik moest eerst een hele marathon rennen voordat hij begon te pruttelen.

Daarna even een paar kilometer gereden. Hij was aan het begin aan het viertakten, dus bougie gecheckt: pikzwart en nat. Dus even van sproeier 64 naar 62 gegaan. Het viertakten was daarna weg. Bougie opnieuw gecheckt: hij was niet zo nat meer, maar nog wel zwart. Toen ben ik naar sproeier 60 gegaan. Daarna weer even gereden, niet veel veranderd qua kracht. Bougie uiteindelijk weer gecheckt.

Ik vond hem nu wel een prima kleur: niet zwart, maar ook niet bruin — beetje grijzig. Ik durfde niet lager te gaan tot het echt bruin was, dus daar ben ik gestopt met het verlagen van de sproeier. Daarna gewoon rustig aan verder gereden.

Maar toen gebeurde er iets waar ik het meest bang voor was… een warmloper. Dus met 40 km/h stond ik na 1 seconde met piepende banden stil. Wat ik nog het raarst vond: toen ik stilstond begon hij meteen weer verder te draaien, maar hij klonk niet best. Ik keek achter me en alles rookte.

Ik weet nog steeds niet of het nou mijn uitlaat was of mijn rokende band, of allebei. Maar ja, na de warmloper heel rustig aan naar huis gereden. De volgende ochtend de boel maar opengemaakt, en dit was de schade:                                                                                                      WhatsApp Image 2025-04-20 at 16.13.2920250419_14431320250419_145728

Dusss… Gelukkig heb ik twee professionele automonteurs/brommer-sleutelaars gesproken. Zij vonden dat het het handigst is als ik een nieuwe zuiger aanschaf. De krassen in de cilinder voel je bijna niet, dus hadden ze gezegd dat hij misschien gehoned moet worden.

Ik was er ook achter gekomen dat de cilinder een maandagochtend-exemplaar was, dus die moet even worden afgebraamd.

Eigenlijk vind ik het belangrijkste hoe slecht ik de cilinder al vanaf het begin vond. Om het makkelijk te zeggen: ik kon bijna geen verschil voelen vergeleken met de oude 50cc.

Wim
                Bijdrager

Ja helaas. Geen warmloper maar een echte vastloper(achterwiel blokeert volledig).
                  Nu maar hopen dat je krukas dat overleefde.

Bougie kleurde grijs wat een te arm mengsel betekend, zeker om de cilinder veilig te kunnen inrijden.
                  Arm mengsel is te weinig smering en koeling. Je had wel je koelkappen allemaal goed gemonteerd?
                  Monteer maar een nieuwe cilinderset dat is veiliger, ze zijn te goedkoop om het niet te doen.
                  Dat honen is 100,- dat laat je wel achterwege. Hoonsteentjes in de boormachine zijn not-done.
                  Deze cilinder zet je op de plank als herinnering hoe het niet moest  :mrgreen:

Bij je nieuwe set ga je eerst de zuigerveren in de cilinder plaatsen en de
                  slotspeling van de zuigerveren meten(zoek op hoe dat moet)
                  deze mag max 0,3 zijn en min 0,2mm. Werk dat voorzichtig bij met een vijltje, schuurpapiertje
                  ontbramen etc etc. Alle scherpe kantjes eraf. Ook de randen van de poorten kan je wat
                  ontscherpen met een schuurpapiertje/sleutelvijltje.
                  Al deze cilinders zijn minimaal afgewerkt.(maandagochtendtype zoals jij zegt)

Monteer nieuwe pakkingen bij kop en voet.
                  Bougie B6HS.
                  Sproeiers monteren tot hij viertakt en dan één stapje kleiner monteren.
                  Naar bougiekleur niet kijken, want daarvoor moet je een lang stuk volgas rijden,
                  en dat mag nog lang niet ivm met inrijden.
                  Nu ga je inrijden, vermijd hoog toerental én langdurig met een toerental rijden.
                  Dat zo’n 3-400 km. Topsnelheid mag je nog lang niet uitproberen.(want hoog toerental)

Met de inrij-regels van hierboven ga je na +/- die 400km toch even naar de bougiekleur kijken.
                  Die moet nu donkerbruin worden, is die zwart – zwart/bruin ga je een stapje terug met sproeier.
                  Je gaat nu nog 2 – 300km verder met inrijden alhoewel het toerental wat naar boven mag.
                  Na die totaal 5-600km ga je met sproeiers de bougiekleur
                  (het porselein van de middenelectrode!) terugbrengen naar bruin
                  (van melkchocolade, koffie met melk…).
                  Je kan vanaf nu ook naar de hogere toerentallen, gaan maar een te lang stuk toptoerental blijft slecht.
                  Zoek met de diameter van je poelie een lekker toerental indien nodig, zodat je ook lange stukken
                  volgas kan rijden mocht het toerental te hoog zijn.
                  Voor aangrijpen bij hoger toerental van de koppeling vanaf stilstand kan je nu van een polinisetje
                  veertjes de blanke of de groene proberen voor beter optrekken.
                  Ik monteer meestal na 2-300 km de blanke en na 5-600km inrijden de groene veertjes.
                  Meng 98 E5 benzine met een tweetakt olie van een goed merk in 1:50 verhouding.

Gr. Wim.

bb
                  Topic starter

Oh is dat honen echt niet mogelijk? ik leen hem zoizo van iemand dus het zou dan zeker geen 100 euro kosten. En ik doe het dan met iemand die er verstand van heeft. En als ik eerlijk moet zijn heb ik de zuiger besteld die zij hadden aangeraden. en ik vind het ook zonde om gewoon weer een nieuwe cillinder aan te schaffen want dan zou precies hetzelfde kunnen gebeuren en ik zit ook en beetje in een geld crisis met dat kreng. ik mengde zoizo al 1.40 voor wat extra smering.  bougie b6hs zat er trouwens ook al in. En met het gas ree ik constant gas los paar seconden wachten en gas er weer even erop reapeat en repeat.

Wim
                    Bijdrager

Ah, no money.
                      Oké, ook goed.

De kras in de cilinder was niet voelbaar zei je eerder. Dat is des te beter. Poets de kras lichtjes op met het fijn schuurpapier 600 800 1000, of wat je hebt.
                      Ga niet keihard materiaal wegschuren.
                      Geen hoonsteentjes er in.
                      Dan weer verder zoals ik boven beschreef.

Gr. Wim.

bb
                      Topic starter

Oke top nog en beetje en opluchting. Hoezo eigenlijk geen hone steentjes? En is castrol power rs prima?

Wim
                        Bijdrager

De cilinder is van de fabriek af zuiver rond geboord. En je hebt nu alleen een (optisch) plekje die je niet eens voelt. Dus je cilinder blijft zuiver als je alleen de plek licht poetst.
                          Hoonsteentjes slingeren maar wat rond
                          waardoor de cilinderboring onzuiver rond wordt. Die Castrol is goed.

Gr. Wim.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 1 week geleden door Wim.

bb
                          Topic starter

Oke goed om te weten dan zal ik laten weten hoe het is  gelukt  en hopen dat niet het zelfde gebeurd heb je nog en bepaalt patroon van gas geven en gas los of was mijn patroon al prima “gas bij en weer gas los”

Wim
                            Bijdrager

Gas dicht is geen benzine, dus ook geen smering en geen koeling door die heerlijke waas van smerende en koelende benzinedamp. 😉

En zoals ik al zei, geen hoge toerentallen en constant op een toerental rijden.
                              Eigenlijk heel makkelijk. Het inrijden regel je zelf simpel met je rechterhand.

Gr. Wim.

Crullie
                              Donateur

Hoe maak je een originele cilinder sneller !?
                                Met een rattestaart of een dremel en schuurpapier :thumb
                                Rattestaart is het goedkoopste, kost alleen wat tijd.

TICKLING BARN

bb
                                Topic starter

Er zit al een 65cc onder alsnog bedankt wat is eigenlijk en rattenstaart?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.