Vespa-Ciao.NL
:: standaard 50cc cilinder tunen

Home Forums Techniek Opvoeren standaard 50cc cilinder tunen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Citta-ciao
    Topic starter

Ik krijg morgen een nieuwe 50cc cilinder binnen,ik wil deze ligt gaan tunen.
      Ik zat er zelf aan te denken om het uitlaatflensje wat dunner te maken,weten jullie nog wat?

Edjuh
      Bijdrager

Het hele uitlaatpoortkanaal kan je uitruimen om ruimer en vloeiender te maken.

Daarnaast kan je de poort in de cilinder breder maken(tapeindkant is lastig, je kan ervoor kiezen door het tapeindkanaal te frezen), en hoger (max. 2 millimeter).

Je kan een extra boostpoort maken, of 2. Je komt dan(met 2) mogelijk in de moeilijkheden met je zuigerveerslotjes omdat deze door de poort kunnen lopen, daar moet je dus op letten want dit is niet goed voor je veren.

De poorten die op het carter aansluiten kun je groter maken. En in het carter dus ook.

Als je na deze werkzaamheden meer op top wil kan je de cilinder afdraaien(aan de bovenkant) en een ophoogplaat of dubbele pakking gebruiken om de timingen te verhogen. Ik heb zelf ophoogplaatjes van 1mm liggen. Voordeel hiervan is dat niet alleen je uitlaattiming maar ook de spoeltiming omhoog gaat.

Een goed begin voor tunen is een poortmap maken en de timingen berekenen. Hier zijn howto’s voor hoewel ik niet weet of de plaatjes er nog staan. Anders op het web wel te vinden.

Reageer op: 2F4OV 47,6 *XSH Race* HPI Simo Ciao

^ Zelfgetjoende 50 met 2 boosterpoorten(hij gebruikt een DR50 zuiger, dus hij heeft ook een 38,4 cilinder).

Citta-ciao
        Topic starter

Heel erg bedankt, maar ik ben er een beginner in, ik zit er zelf aan te denken om het uitlaat flensje wat dunner te maken en misschien het uitlaatpoortje wat lenger te maken,zou dit helpen en hoeveel milimeter moet er dan van het flensje af?

Edjuh
          Bijdrager

Ik zou persoonlijk de moeite niet nemen om de uitlaatflens dunner te maken als dat het enige is wat je gaat doen. Het zal namelijk weinig(lees: niks) opleveren.

Je kunt beter je carters aanpassen ofzoiets. Of gewoon goed afstellen.

Ik was al bang dat ik iets te ver doordraafde : -), hou het in gedachten mocht je een serieuze poging willen wagen.

ritze
            Bijdrager

hier wat voorbeelden voorje ,

omgebouwde 50cc naar 3 spoelers toe, ook deze moet aangepast worden aan de zuiger, de zuigerslotjes zitten namelijk in de weg

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
              Link naar Mijn collectie / Projecten.

Citta-ciao
              Topic starter

Ziet er allemaal mooi uit:),maar als ik nou alleen met uitlaatpoort wat langer maak, moet ik dan ook de zuiger aanpassen of?
                En hoeveel milimeter zou ik hem langer maken, en hoe doen jullie dat?
                Dremel in de uitlaatflens en dan hem op je uitlaatpoort zetten?

Martino
                Moderator

Allereerst, verwacht geen wereldwonderen. Het lijkt er ook meer op dat jij de cilinder wil bewerken voor de fun of it,meer dan dat je er prestatiewinst mee haalt. Buxy had ooit eens een how-to uitlaatpoort tuning geschreven. http://www.vespa-ciao.nl/page.php?id=336

De uitlaatflens dunner maken is echt onzinnig in jou geval en zal deze alleen maar zwakker maken. Wat je wel kan doen is ervoor zorgen dat dit kanaal mooi geëgaliseerd wordt en het traject dus zo min mogelijk hobbels en bobbels bevat. De zuiger laat je gewoon voor wat hij is en je kan alles prima met de dremel doen. Hiermee moet je een beetje handigheid verkrijgen.

Citta-ciao
                  Topic starter

Wat bedoel je precies met mooi geëgaliseerd maken?,en over welk kanaal heeft u het?,en hoe zou ik dat moeten doen?

*uitlaatkanaal. Met een schuurrol op een dremel bijvoorbeeld.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.