Vespa-Ciao.NL
:: Standaard 50 cilinder bewerken?

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Standaard 50 cilinder bewerken?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

destroids
    Topic starter

Hoi,

Ik heb mezelf in gelezen over het aanpassen van cilinders. Ik heb een ciaotje op de kop getikt voor 40 euro en het leek me leuk daar een 50cc( snor cilinder) sprinter van te maken.(om mezelf te vermaken en om te oefenen met het tunen van cilinders.

Maar ik heb de volgende vragen:

In ArvidW zijn how to heb ik gelezen dat een std 50cc een blowndown heeft van 15,7. Hoe hoog kan ik dit maximaal maken en welke uitlaat heb ik daar bij nodig?

Mijn volgende vraag is heeft het zin om de breedte van de uitlaatpoort te ruimen? en of spoelers te verbreden?

en verander ik timings door mijn cilinder aan de bovenzijde 1,5 mm af te draaien en onder aan op te vullen?

Ik hoop snel weer wat bij te leren!

Mvg, Steef

Edjuh
      Bijdrager

Blowdown heb ik geen verstand van.

Als ik jou was zou ik je uitlaatkanaal ruimer maken(makkelijker als de flens eraf ligt) en de poort iets verbreden.

Het ophogen verandert inderdaad de timing, ik zou dit ook doen. De poorten moet je hier misschien nog wat op aanpassen omdat ze hoger komen te liggen.

Spoelpoorten zou ik niet veranderen. Je zou wel een boosterpoort kunnen maken (of 2, maar de standaard zuiger heeft daar zn slotjes lopen). Ik geloof dat piet30 bij how-to’s een hele nette uitleg heeft staan m.b.t. deze werkzaamheden.

Martino
        Moderator

Dat een standaard 50cc een blowdown van 15,7 heeft, mag je vergeten. Jou 50cc cilinder heeft hoogstwaarschijnlijk een andere waarde. Ik denk aan je verhaal te lezen dat je deze waarde uberhaupt eerst uit het hoofd moet halen en je eerst op andere dingen kunt concentreren.

Als eerste zal je de daadwerkelijke cilinder welke jij hebt als basis moeten nemen en het is handig hiervan een poortmap te maken. Aan de hand hiervan kun je jezelf een schets maken van de bewerkingen die je gaat doen en het idee er achter.

Wil je idd gewoon simpel wat meer vermogen en toeren? Zal je de uitlaatpoort kunnen verbreden en verhogen.
          Wanneer je de cilinder ophoogt en afdraait verander je idd de timing van je cilinder.

Over het algemeen kan je een Standaard cilinder laag getimed noemen en worden de poorten vaak niet eens volledig gebruikt.
          Wat je waarschijnlijk in Arvidw zijn topic hebt kunnen lezen is door het ophogen van je cilinder, de duur dat de poorten open staan vergroot worden. Hiermee gaat je spoeltiming omhoog, maar ook je spoeloppervlakte wordt groter. De timing is alleen de duur uitgedrukt in aantal graden dat de poort open staat. De spoeloppervlakte zegt het al en heeft te maken met de breedte en vorm van de spoelpoort.

Met het ophogen/afdraaien van de gehele cilinder veranderen niet alleen de spoelpoorten, maar ook de uitlaatpoort komt langer open te staan. Let wel, het gaat hier nog steeds om een standaard cilinder welke de poorten geblokt ziet bij een zuiger in odp. Het verschil tussen deze tijden. Spoeltiming en uitlaatpoorttiming gedeeld door 2 is de blowdown. Over het algemeen zegt dit iets over je cilinder of hij zijn vermogen op hoge toeren afgeeft of niet. Hoe hoger deze blowdown hoe meer vermogen op een hoger rpm, maar de timing alleen is niet afhankelijk hiervan de grootte en vorm van de poorten maken hier bijvoorbeeld ook verschil in. Ook moet je rekening houden met andere waardes zoals de inlaattiming en spoeltiming op zichzelf ten opzichte van deze blowdown. Iedereen heeft hier weer andere waardes voor deze staan niet vast en verschillen.

Zo denk je zelf misschien een leuke hoogtoerige cilinder te kunnen krijgen door het verschil tussen uitlaatpoort en spoelpoort zo groot mogelijk te maken voor bijvoorbeeld een BD van +30(Niks voor een Vespa). Hiervoor je uitlaatpoort mooi naar boven te bewerken, maar vervolgens niet voldoende spoeling meer over te hebben en je cilinder zelfs slechter en met minder rpm presteerd. Het piekvermogen bij hoge toeren (hoge BD waarde) hangt dus ook weer af van andere waardes zoals inlaattiming en spoeltiming en eigenlijk dan nog liever de timingarea’s. Zo zijn er nog meer variabelen die hiervan op invloed zijn zoals spoelrichting en andere onderdelen buitenom de cilinder zelf.

Enfin ik kan wel een heel verhaal gaan typen, maar zoals gezegd maak eerst eens een poortmap en bedenk je wat je wilt bereiken met de cilinder? Is het alleen de cilinder die je wilt aanpassen of ook carburateur, carters, uitlaat etc.?

destroids
          Topic starter

Martino bedankt voor je uitgebreide informatie.

Ik wil uiteraard ook mijn carters aanpassen dit heb ik in het verleden al gedaan en is toen ook goed gelukt.
            kwa carb ga ik gewoon voor een 13/13 en kwa uitlaat een proma cc (of zijn er nog beter opties) ik wil graag proberen het maximale te bereiken met deze std cilinder.

Ik ga een poort map maken en zal de maten op meten en mn cilinder afdraaien en dan kijken wat de waardes zijn.

Martino
            Moderator

Wat is dan het maximale als ik vragen mag? Max toeren, max vermogen, max koppel, max mooie powerband, max zuipen? Zonder gekheid ik word altijd een beetje moe als ik termen zoals “max tuned” zie staan. Staat lekker stoer en komt bij mij over als verkooppraat immers een veelste algemeen begrip. 😉

Toevallig ben ik vandaag ook zelf even verder gegaan met een tuned 50cc cilinder. De bedoeling is dat het motortje straks wat meer vermogen zal verkrijgen over de gehele linie. Hierbij mag hij maar iets meer toeren gaan draaien. Omdat er behalve een Proma Citypower een geheel standaard setup moet blijven. (Het is voor mij wel een mooie basis om misschien deze cilinder te gebruiken wanneer er ooit nog eens een 50cc race van de grond gaat komen) 🙂

Tuned 50cc overview

Tuned 50cc boosterkanalen

Tuned 50cc spoeling

Aan de carters is dus niks gebeurd en vandaar dat ik voor 3 boosterpoortjes plus 2 hulpspoelers onder de normale spoelpoorten heb gekozen. Deze hulpspoelers zijn dus zuigergevoed en de 3x boosterpoorten over het hemd door getrokken ipv waar je dit normaal in het carter zal doen. Deze liggen gelijk met de hoofdspoelers, maar stromen onder een flauwere hoek in.
              De uitlaatpoort is nauwelijks omhoog gegaan, maar wel verbreed aan beide kanten. Deze zal misschien nog iets symetrischer tussen de hoofdspoeler bewerkt kunnen worden, maar ben vooralsnog tevreden over hoe hij nu gevormd is. Naar boven toe breder.
              Ook zal het nog verstandig zijn de spijltjes bij de gemaakte hulpspoelers af te schuinen. Waardoor er meer mengsel door de spoelkanalen kan gaan. Tevens minder botst op de rechte hoeken en uiteindelijk de doorstroomsnelheid zal verhogen.

De cilinder wordt in totaal 1,5mm opgehoogd met een ophoogplaatje en ditzelfde gaat er aan de bovenkant nog af. Blijft dus op een 43mm slag draaien. Dit zal resulteren in een deckheight van 0,5 en ik probeer de cilinderkop dan zo te vlakken zodat ik een mooie compressie ga krijgen. Ook is er veel aandacht aan het uitlaatkanaal besteed. Deze is zo recht mogelijk gemaakt en in zijn geheel groter gemaakt. Hierbij wilde ik niet door het tapeindgat heen.

destroids
              Topic starter

Max tuned klink inderdaad wat kinderachtig. Mijn bedoeling is om hem meer vermogen te geven van af 25 km tot het liefst zijn top. Ik wil graag een hogere top snelheid. 70 +/-

Iedereen kiest altijd een andere cilinder om harder te gaan maar ik wilde het nu wel eens een keer via de moeilijke weg proberen.

Ziet er wel goed uit die cilinder maar waarom niet ook het carter aanpassen?

50cc race zou wel leuk zijn. Hoop dat er ooit genoeg animo is dan doe ik zeker mee!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.