Vespa-Ciao.NL
:: spruitstukje maken

Home Forums Techniek Opvoeren spruitstukje maken

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Anoniem

op de normale carters is 13/13 de grootste maat die je erop kunt zetten maar als ik nou dat buisje afzaag
      en deze vorm van binne uitvijl/uitboor

zodat ik een soort ovale opening krijg door en door

en dan dat plaatje met buis erop schroef met de diameter die je wilt in dit geval heb ik nog een 19mm liggen

buisje en plaatje verbinden door middel van hard solderen of tig lassen…

of zou je dan met een hele hoop andere dinge te komen zitten zoals met plaats gebrek…
      en heeft het wel zin om dat te doen

SjoerdCiao
      Donateur

Koop je gewooon een speedengine en van Olliegasselt een 19mm spruitstuk, dan heb je alles passend, en geen gezeur met plaatsgebrek oid.

Javad
        Donateur

Het inlaatvlak van dat carter ziet er niet best uit, die gaat niet goed afsluiten.
          Er is aan beide kanten bijna geen randje over.

<3 Thunderstone
          Check mijn perso!

Herr Flick
          Sleutelbeheerder

Het leuke is, en ik weet dat ArvidW dit een keer berekent heeft ;
            Op een standaard carter heeft een spruistuk niet nut als hij groter is als 13,5mm, Er kan gewoon niet-meer doorheen!

Van mijn part wel een leuk probeersel maar schiet je denk ik echt niks mee op.

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
            Gele Racefrikandel

(BSN)finish first

ja ik ben overal rond aant snuffelen maar ik ga er altijd weiniger van snappen XD

op deze site
              http://www.jmpb.nl/store/index.php?act=viewCat&catId=90

heb je een paar verschillende

deze bijvoorbeeld
              Carter Los Simonini 07 + Inlaatset Malossi

heeft 4 schoefdraaden in plaats van 3… past daar alleen die simonini Cilinder op? of puch heeft ook 4 gaten

deze snap ik nog wel dat ze voor grote cilinders is gemaakt
              Carterset Polini. Montage tot 46MM Cilinderkits

maar wat hier nu het verschil moet zijn behalve dat de een een zij inlaat heeft en de ander niet?
              Carter Los Simonini 07 + Inlaatset Malossi
              Carterset Polini EVOLUTION Vespa

en waarom is die evolution duurder dan die simonini is zij inlaat slechter….

ik kan niet echt ergens vinden wat nou echt de verschillen zijn enja waarom ik bv eerder evo zou kopen dan simonini

en als je hier vragen stelt komen admins je toch maar lastig vallen 🙂

————————————————————————–
              dat is een foto van de carter die ik fout heb gemaakt
              die had ik toevallig nog op de pc

maar me gedachte was van buite dan 2 gaten erdoorheen te boren die buiten dat vlak vallen en dan met locktite…vast te zetten als je snapt wat ik bedoel:P

Het inlaatvlak van dat carter ziet er niet best uit, die gaat niet goed afsluiten.
              Er is aan beide kanten bijna geen randje over.

Jarco
              Bijdrager

Lastig vallen wil ik het niet noemen maar als je rond snuffel in de tuning sectie zie je al snel de verschillen tussen alle carter setjes.
                Even rond snuffelen op de site en je leert nog veel meer. :thumb
                Overigens kan je al dat soort kleine vragen kwijt in het kleine vragen topic, daar krijg je echt wel antwoord op.

Verder is het een leuk projectje om te proberen, theorie vs praktijk noemen we het dan maar. 😉

Bartjee
                Donateur

Ik zie er niet echt het nut van in. Kijk naar de grootte van het spruitstuk en dan de grootte van de inlaat. Wat is dan precies het nut van een 19mm carb? Je krijgt er toch niet meer benzine doorheen dan de grootte van de inlaat en die is een stuk kleiner dan die 19mm. Of ben ik nou achterlijk?

Martino
                  Moderator

De 19mm zal wel overkill zijn op normaal uitgeveilde carters. Maar groter dan 13mm diameter doorsnee zal hij best wel kunnen worden. Het is overigens niet erg verkeerd om je inlaattraject ook conisch te laten verlopen. Denk hierbij ook aan kelkjes op de carb. Dit zal de stroom snelheid zeker bevorderen. De vraag is hoe dit in de praktijk zich zal uit pakken op een krukasgestuurde inlaat zoals de vespa carters?

ritze
                    Bijdrager

maar toch, als jij 13.13mm carb hebt met een doorstroming van 1.2 m/s dan heb je en bepaalt volume erdoor heen laten gaan.

stel dat hij een 16mm spruitstuk pakt, en dan een dikke 46polini gerbruikt dan kan wel wel eens zijn dat door een verhoogde carterdruk (oppvl.*afstand = hoeveelheid) meer door de inlaat kan gaan als normaal waardoor je iets meer power hebt.
                      dat is mijn theorie erachter.

kerel probeer het gewoon maar denk aan het vlakje, zoals je hem nu het gaat het denk ik niet goed lopen.

edit: ik droomde altijd om het vlakje weg te halen en een klein membraampje ervoor te zetten.
                      vlakje probleem solved

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
                      Link naar Mijn collectie / Projecten.

olliegasselt
                      Bijdrager

Je kunt natuurlijk ook je inlaatvlakje geheel verwijderen
                        en een inlaat maken met bijvoorbeeld een Tomos of Puch
                        membraam .
                        Dan ben je natuurlijk niet meer afhankelijk van het
                        kwetsbare inlaatvlakje , de beperkte doorvoer en verlies
                        aan carterdruk door lekkage .

In ieder geval succes met je projectje !

(BSN)finish first

•Achtercardan is het achterwiel waar die tandwielen inzitten?

http://www.jmpb.nl/store/index.php?act=viewProd&productId=712

http://www.jmpb.nl/store/index.php?act=viewProd&productId=2422

http://www.jmpb.nl/store/index.php?act=viewProd&productId=2423

passsen gwn op een 3 spaaks achtervelg toch?

Wat hebben deze vragen met het topic te maken?

niks maar ik vind het zo stom voor elk dingetje een topic open te maken maar als jullie dat beter vinden dan doe ik dat natuurlijk

Zoals Jarco al tipte hierboven. Hebben we het kleine vragen topic voor de kleine dingetjes. Mocht je een andere vraag hebben dan kan je hiervoor een topic openen. Zoals je ook hebt ingezet met je manier van spruitstuk maken.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.