Vespa-Ciao.NL
:: Spoelpoortjes bijwerken

Home Forums Techniek Opvoeren Spoelpoortjes bijwerken

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Dries
    Topic starter

Hoi,

Ik wil graag mijn spoelertjes van mijn malossi 43mm brevettato een beetje groter maken, dus niet de flow van je cilinder naar je carter, maar in je cilinder zelf de spoelertjes wat groter maken. Mijn vraag is hoe ik dan het best te werk ga, welke spoelers mag ik bijwerken, welke beter niet, hoe ver kan ik gaan, enz…

Ik vind het eigelijk wel gek dat er hier op het forum niet veel andere informatie over te vinden is, want ik zit ook nog op een ander forum (brommerforum) en daar praten ze over niets anders dan spoelers groter maken. Het gaat hier wel om schakels dan, misschien dat dat er iets mee te maken heeft.

Ik hoor het graag van jullie!

Bvd
      Dries

ArvidW
      Donateur

Heb je een haaks freeshandvat?

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
        Home made engine dyno

Dries
        Topic starter

Ikzelf niet, maar een nonkel van mij heeft wel aardig wat leuke spulletjes ter beschikking; O.A een haaks freeshandvat

TimoO_
          Donateur

mooi, dan zou ik maar eens beginnen met een poortmapje van je cilinder te maken en je timingen uit te rekenen, dan kunnen we je wel verder helpen :thumb

G-no
            Donateur

oefen zowiezo even op oude cilinders die je hebt liggen, zou zonde zijn om je 43malossi te verneuken. wat ook erg veel verschil maakt is de cilinder ophogen, vraag maar aan arvid:) heeft je ook een draaibank? dan kun je door hem mooi de cilinder, of clinderkop laten afdraaien zodat je nog een goede squish overhoudt. en maak zowiezo even een poortmapje:)

succes:thumb

Dries
              Topic starter

Oké, na de examens ga ik er aan beginnen, ik heb nl. twee maanden geen school dan.

De opa van een goede vriend heeft een draaibank, dus dat moet wel lukken. Is er veel kracht uit zoiets te halen, zal het verschil de moeite waard zijn?

G-no
                Donateur

verschil zal zeker merkbaar zijn, maar dit vereist wel een goed afgestelde vario. dit is vaak wat mensen over het hoofd zien, tunen is 1, maar het afstemmen van verschillende factoren is een ander. vraag maar aan arvid(nogmaals:P), hoeveel verschil het fine-tunen van verschillende factoren maakt. geduld is hierbij zeer zeker een vereiste!

ArvidW
                  Donateur

Ik denk dat je beter wat werk in de uitlaatpoort, uitlaattiming, kanaal en flens kunt stoppen. Ook ff checken of poorten geheel geopend worden en anders een ophoogplaatje. Met deze aanpassingen heb je als je het goed doet echt al veel winst:) mijn snorcilinder van hiernaast loopt door dezelfde aanpassingen 70+ met mij erop van 85kg en 1.95m zonder ook maar iets aan de spoelpoorten te doen

En wat G-no zegt is 100% waar, 0.2gram te lichte rollen betekend met mijn relatief slappe setup 4km/uur verschil op top !

Home made engine dyno

Dries
                    Topic starter

Dus volgens jou Arvid, haal ik niet veel vermogen uit het groter maken van mijn spoelers? Ik kan eventueel wel de spoelgangen lans mijn cilinder ook groter maken, om een groter kanaal te krijgen. Of gaat dit niet veel afdoen. Of zit je dan met het probleem dat je te weining vlees hebt in je carters. Om te checken of mijn poorten helemaal open gaan, kan ik dat gewoon zien, of moet ik eerst ff een poortmapje maken om dat te berekenen?

Is een malossi of polini voorvario een must, of kan ik ook met dat ori schijtding werken?

ArvidW
                      Donateur

Dat zeg ik niet, ik zeg dat je mischien beter aan de uitlaatpoort kunt werken.

Of je poorten geheel openen kun je zien als je je kop eraf haalt, zuiger op Botom Dead Center zet en dan goed kijkt.

Wil je serieus afstellen dan is goeie vario een must (en een goeie achterkoppeling eig ook, maar vario is belangrijker)

Home made engine dyno

TimoO_
                        Donateur

je kan ook met een ori schijtding werken, maar reken er maar op dat je teleurgesteld staat van de snelheid die je gaat maken. een Polini of Malossi vario kan je veel beter afstellen en heeft meer variatievermogen. dus ik zou zeker voor een Polini of Malossi voorvario gaan :thumb

of je poorten helemaal open gaan kan je gewoon zien, zet de cilinder eens op je carter (pistonclipjes ofzo niet nodig, wel voetpakking) en draai met je krukas rond tot je op het ODP zit. je kan dan zien of ze helemaal open gaan, ik denk dat je wel weet hoe, trek gewoon je cilinder een klein stukje omhoog en kijk of de spoelerpoorten nog doorlopen. als je hier toch mee bezig ben meet dan meteen je deckheight op.

Dries
                          Topic starter

oké bedankt mannen.

Mijn spoelertjes checken gaat geen probleem zijn. Dus als mijn spoelertjes niet helemaal openkomen, moet ik mijn cilinder ophogen. Maar dan gaat mijn compressie er toch op achteruit.
                            Ik kan dan eventueel wel naar die man met zijn draaibank gaan, om kop te vlakken. of is het een beter idee om een stukje van de bovenkant van mijn cilinder af te draaien?

Maar na de examens eerst maar eens beginnen met poortmapje maken enzo, alles lekker op aanduiden. dan kan het echte werk beginnen.

Als jullie zouden moeten kiezen tussen een malo en polini voorvario, welke zouden jullie dan nemen, en waarom?

TimoO_
                            Donateur

de keuze tussen polini en malossi vario maakt opzich niet veel uit. ik zou gewoon voor de malossi gaan omdat die goedkoper is.

de cilinder afvlakken… ik zou er eerlijk gezegt niet aan beginnen. het cilinderhemd van je 43mm cilinder is vrij dun, als je hem inspant heb je kans dat hij of breekt of kleine scheurtjes maakt en hij in je carter breekt. ik zou gewoon je cilinderkop afvlakken, moet goed zijn :thumb.

ArvidW
                              Donateur

Niet vlakken de kop, afdraaien die hap !

Home made engine dyno

TimoO_
                                Donateur

ja ik bedoelde met afvlakken ook zoiets als afdraaien. maar je hebt gelijk, afdraaien is beter want dan valt je verbrandingskamer in je cilinder, zoals je ook laat zien op de fotos.

ik zou ook je inlaat-timingen berekenen voor je krukas te tunen (zie Arvid’s How-To) als je wilt dat je brommer nog beter gaat rijden. dat moet je gewoon op een fatsoenlijk toerental doen. het beste is, als je je blok in elkaar zet als je alles getuned heb behalve je krukas, vervolgens de testbank opgaat met poelie. dan kijk je op welk toerental je brommer de meeste koppel creeërt. op dit toerental bereken je je krukas en probeer je je vario ook af te stellen rond dit toerental.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.