Ok, dat zijn aardig wat dingen die je wil weten:)
Inlaat vergroten zorgt er voor dat er meer brandbaar mengsel(lucht en benzine) je blok en dus je cilinder in kan, waardoor je sneller op toeren komt(sneller optrekt) en harder gaat. Meer mengsel=grotere ontploffing in je verbrandingskamer en dus meer kracht=vermogen & snelheid.
Ik weet niet hoe jij er bij komt dat je inlaat iets met verbranden gassen te maken heeft? Die gaan gewoon door de uitlaatpoort naar buiten. Je kan wel je carterdruk verminderen als je verkeerd vijlt, dat heeft vervelende gevolgen.
De spoelpoorten in je blok pas je meestal aan op je snelle cilinder, die grotere spoelpoorten heeft en dus ook meer mengsel tot zich kan nemen.
Door meer ruimte in je blok te maken krijg je wel iets minder carterdruk, die nodig is om mengsel aan te zuigen, maar je kan gerust wat kleine aanpassingen doen om sneller te gaan.
Bij tweetakt ga je sneller door een expansie uitlaat omdat door de expansie(groter worden, kijk maar naar een snel uitlaatje, die is stukken dikker en anders van vorm dan een standaard), de gassen sneller stromen en je tegendruk krijgt, wat je cilinder helpt. Ik moet zeggen dat ik dit niet echt goed weet, maar er is genoeg info op het net te vinden waar je het haarfijn uitgelegd krijgt.