Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Spie slaat iedere keer kapot
- Dit onderwerp bevat 12 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 10 jaren, 10 maanden geleden door zevenenergie.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
30 mei 2015 om 11:37 #211831
Goedenmiddag,
probleem aan mijn vespa is dat als ik hem keer op keer aanduw, het spietje knak zegt en ik hem weer open kan halen. na 3 spietjes erdoorheen te hebben gejaagd wil ik toch echt weten wat dit is… na het eerste spietje heb ik nog een kleine tijd kunnen rijden (aderhalve tank leeg gereden). toen kwamen we tot de ontdekking dat de koppelingsmoer van het vliegwiel de schroefdraad vrijwel helemaal beschadigd was. deze hebben we opnieuw getapt en de moer past weer.
Kan het hier iets mee te maken hebben?30 mei 2015 om 12:00 #241651De spie is er in principe om het onstekings tijdstip te waarborgen.
Het vlieg wiel word vast geklemd op de conische as en de spie draagt bij.
Als er een braam zit bij de spie gleuf of er zit een andere onregelmatigheid, dan word enkel de spie belast met deze taak en dat is niet de bedoeling.Hier uit blijkt ook dat je de moer goed vast moet draaien. (Vast is vast) gaat dat nog wel?
30 mei 2015 om 12:19 #241652Het zou goed kunnen dat de spiebaan van de krukas of het vliegwiel zijn uitgelubberd doodat je hebt gereden met losse koppeling.
Hierdoor blijft de spie niet goed klem zitten en zal hij breken.
Verder is het belangrijk dat je altijd na het vervangen van de spie de koppeling er een keer opzet en goed aandraait voordat je het blok weer in je brug hangt. Zo kan de spie zich goed zetten en zal hij niet breken.
Maar zoals als gezegd moet je wel altijd een goede spiebaan hebben, de spie moet er goed in geklemd zitten.
30 mei 2015 om 13:25 #241653De spie is niet er voor om het vliegwiel vast te zetten zoals zevenenergie al zegt maar om het vaste tijdstip van de ontsteking, zeg maar, hij kan er maar op één manier op. Verder zou je zonder kunnen.
Het conische van de as en vliegwiel zorgen ervoor dat het vast komt. Je zou zonder spie kunnen rijden als je goed kan mikken dat het vliegwiel op de juiste plaats komt.Maar ik weet niet of er verschillende krukassen/vliegwiel combinaties zijn?? Dat je mischien een verkeerd vliegwiel hebt. Dat kan een ander hier wel beantwoorden. Of het conische van vliegwiel en/of krukas is gewoon beschadigd.
Gr. Wim.
30 mei 2015 om 18:24 #241655Kan ook gebeuren als je de ring tussen koppeling en vliegwiel vergeet!
1 juni 2015 om 05:00 #240971wat je nu nog kunt proberen;
vliegwiel in de oven leggen, of goed heet stoken, en die dan weer op het blok leggen en direct hard aantrekken met de koppeling.
dat zo laten afkoelen en het dan nog eens proberen, kan zijn dat die nu wel blijft zitten.
zo zet ik altijd wieltjes op het blok 😀De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.1 juni 2015 om 10:24 #241650Bestaan er verschillende kruk-vliegwiel combinaties??
Zodat t kan zijn dat je bijv. een verkeerd vliegwiel kan hebben?
Iemand?Gr. Wim.
1 juni 2015 om 10:42 #241659Ik weet wel dat er oldtimer vliegwielen bestaan, deze zijn bijna 2x zo zwaar dan een normaal cp-vliegwiel. Of deze ook passen in een niet-oldtimer carter ben ik niet zeker over….
1 juni 2015 om 21:16 #240520Een modern vliegwiel past niet op de spoelen van een oldtimer. Andersom past wel.
Ook een 3 spoels CP blok heeft een oldtimer vliegwiel nodig.
Met de krukas heeft dit echter niets te maken.
1 juni 2015 om 22:02 #240519Ah oke, dus welk vliegwiel je ook hebt, ze passen ieder geval allemaal goed op de krukas. Over de spoelen heb ik het dan niet. Hij kan dus nooit een fout vliegwiel hebben.
Gr. Wim.
2 juni 2015 om 04:57 #241662als je een passing van het wieltje slecht hebt dan zou je toch een of andere schuurpasta tussen de passing doen en dan aan je wiel blijven draaien totdat het een beetje op elkaar is ingesleten?
ik ga dat ns proberen want ik heb nog ergens een terror wieltje liggen die alle spietjes op eet
De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.2 juni 2015 om 06:42 #241663Slijpt dat wel? Krukas is hard hoor. En als t lukt heb je straks een kruk waar niet één vliewiel op past. Beter dat vliegwiel weggooien.
Gr. Wim.
2 juni 2015 om 08:01 #241665als je een passing van het wieltje slecht hebt dan zou je toch een of andere schuurpasta tussen de passing doen en dan aan je wiel blijven draaien totdat het een beetje op elkaar is ingesleten?
ik ga dat ns proberen want ik heb nog ergens een terror wieltje liggen die alle spietjes op eet
Ik zou even proberen met een klein zoet vijltje de braampjes van het spie gleufje te verwijderen en als je dan nog geen goede passing hebt, dan gaan discus werpen.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.