Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Spie kapot en blijft zitten
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 8 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 16 jaren, 9 maanden geleden door pimmiecross.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
30 juni 2009 om 14:01 #209887
Het zit zo: ik was bezig aan mijn ciao, en ik startte hem met de boor.
Opeens knak en mijn vliegwiel draaide niet meer.
Wat bleek nu, dat mijn spietje het begeven heeft. De helft die in het vliegwiel zat viel er zo uit, maar het gedeelte in de krukas zit moervast en krijg ik er met geen mogelijkheid uit..
Hoe krijg ik dat voor elkaar..?30 juni 2009 om 14:03 #228061ik denk met hamer en een drevel op de buitekant van de spie tikken dan zou ie omhoogkomen en dan kan je em met de tang eruit pakke
De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.30 juni 2009 om 14:04 #228062heb t nog wel eens gedaan met een spijkertje en een hamer… gewoon voorzichtig die restjes eruit tikken.. want je mag niet je spiebaan beschadigen
Mike30 juni 2009 om 14:05 #228060warm maken met de gasbrander en dan met schroefendraaier er uit halen 😉
30 juni 2009 om 14:19 #228057Warm maken?
Wat warm maken? de krukas of de spie? Lijkt me krukas, maar je kan nooit een krukas verwarmen zonder de spie ook mee te verhitten (als deze vast zit). Ik denk gewoon of inderdaad met een spijkertje of een klein schroevendraaiertje dat het dan wel moet lukken!
30 juni 2009 om 14:29 #228091warm maken gaat niet lukken. de spie zal met de kruk mee verwarmen, en je kruk kan er krom van gaan. je moet ff een schroevendraaier net zo breed afslijpen als de spiebaan, en dan de spie er uit slaan.
1 juli 2009 om 11:37 #219856het lijkt wel of de spie er als het ware in gesmolten is, zit moervast, alles met schroevendraaiers en hamers geprobeerd..
2 juli 2009 om 20:37 #219846ne man, zoek stukje hout wat egt precies onder je kruk komt zodat je je kruk niet krom slaat, en dan ramme maar…
De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.2 juli 2009 om 23:59 #228106ja en dan is je krukas ook direct uit balans…
je kan inderdaad wel verwarmen omdat je krukas van een ander materiaal is.
daarbij kan verwarmen geen schade aanbrengen op je krukas (wel je lagers!)
en flink op gaan staan meppen wel..volgende keer verhard spietje;)?
4 juli 2009 om 20:00 #228122lukt echt niet, iemand nog een andere oplossing?
4 juli 2009 om 20:05 #228126is die helemaal recht afgebroken of zitten er ook oneffenheden in?
ik had het vanmiddag nog dat er een halve spie’tje in het spiebaantje zat.ik drukte met een klein schroevendraaiertje op de bovenkant van het afgebroken stukje en hij floepte er zo uit.
druk eens op de boven of onder-kant van het afgebroken stukje, dan moet die er haast wel uitgaan.
4 juli 2009 om 22:48 #228127er zitten ook oneffenheden in, zoals ik al zei, het is niet meer gewoon een half spietje ofzo, het lijkt wel een soort van gesmolten metaal dat gewoon vastgekoekt zit, zomaar met een schroevendraaiertje er opp drukken en er uit floepen zit er niet meer in,..
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.