Vespa-Ciao.NL
:: Spie breekt alleen maar

Home Forums Techniek Problemen oplossen Spie breekt alleen maar

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Ibess.2022
    Topic starter

Hallo,
      Ik heb sinds een tijdje een vespa ciao. Hij deed het eerst goed alleen nadat ik er mee bezig was geweest heb ik perongeluk de koppelings ring tussen het blok en koppeling verkeerd omgedaan waardoor de spie brak. Dus ik een nieuwe spie erin gedaan en hij deed het weer alleen na een tijdje wou hij niet meer starten en was de spie weer gebroken. Ik heb weer geprobeert er een nieuwe spie in te zetten maar die breekt alleen maar.
      Wat kan ik doen zodat hij niet meer breekt.
      (Ik ben niet de beste in het sleutelen met deze brommers)

Ik zou nog wat foto’s kunnen posten zodat je kunt zien of de passing nog goed is.

arvid13690
      Bijdrager

Alvorens je het blok monteerd elke keer, draai je dan ook eerst de koppeling erop vast? Zodat het vliegwiel zicht goed klemt?

En hoe ziet de spiebaan eruit van krukas en vliegwiel?

Tis altied moar eem!

niek1992
        Bijdrager

Doe spie in de spie gleuf, vliegwiel eroverheen, draai koppeling vast, draai koppeling weer los, draai vliegwiel 1 slag, draai koppeling weer vast.

Hiermee voorkom je dat je de spie klemt in de uitsparing van je vliegwiel. Uiteindelijk moet je spie niks doen, de conische passing van je vliegwiel en krukas is het belangrijkst.

Ibess.2022
          Topic starter

Ik had dat 1x gedaan toen brak hij niet gelijk maar na nog een paar keer aan lopen brak hij weer.
            1665078073071548062490092680939516650781071211146475642309285456

Shark
            Donateur

Krukas en vliegwiel zijn wat mij betreft afgeschreven als ik het zo zie.

Ibess.2022
              Topic starter

Krukas en vliegwiel zijn wat mij betreft afgeschreven als ik het zo zie.

Hij lijkt niet meer geweldig nee maar als ik hem weer in elkaar zet dan voelt het ook niet of er speling zit bij de passing.

Martino
                Moderator

Ik zie hier een Berini Kinetic ontsteking en deze conische passing is net even anders dan bij een Piaggio vliegwiel. Toch zal dit icm elkaar moeten werken, maar gebruik je wel de ontstekingsnok? En dan het plastic geval van Berini of een Piaggio metalen?

Ibess.2022
                  Topic starter

Ik zie hier een Berini Kinetic ontsteking en deze conische passing is net even anders dan bij een Piaggio vliegwiel. Toch zal dit icm elkaar moeten werken, maar gebruik je wel de ontstekingsnok? En dan het plastic geval van Berini of een Piaggio metalen?

Het is Een plastic onstekingsnok, ik weet niet of hij van berini is.

Intellect80
                    Bijdrager

De spiebaan van de krukas is inderdaad naar z’n grootje..

No stress, all fun and a bit of speed

Ibess.2022
                      Topic starter

De spiebaan van de krukas is inderdaad naar z’n grootje..

Foto’s lijkt het wel slechter dan in het echt want als ik er een spie in doe heeft hij geen speling en hij zit gw goed strak dus mis slecht hoek waar de foto is gemaakt

zevenenergie
                        Donateur

De spie is er alleen maar voor de timing van de ontsteking, dus niet om het vliegwiel op zijn plaats te houden.
                          Daarvoor is de conische passing. Als die ruk is en dat is hij bij jouw want je kruk as is beschadigt, dan gaat daar niets meer op vast klemmen en blijft je spie breken.

Heel erg beun is je vliegwiel vastlijmen met JB weld.
                          Maar er is een andere krukas nodig en waarschijnlijk ook een ander vliegwiel.

PS. Soms helpt het nog om met een zoetvijltje de obstakels op de conische passing weg te halen.

AvManen
                          Bijdrager

Je kan ook nog proberen de krukas en het vliegwiel op elkaar in te schuren met kleppenpasta.

Dit werkt bij mij vaak nog.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.