Vespa-Ciao.NL
:: spie blijft kapot gaan

Home Forums Techniek Problemen oplossen spie blijft kapot gaan

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

eef
    Topic starter

mijn spie is al 3x op een dag kapot gegaan.
      wat doe ik verkeerd?
      ik heb de vario op mijn speedengine geschroefd, ren hem aan en hij loopt als een dolle. en dan na een stukje rijde doet hij het ni meer en dan zie ik dat het de spie weer is.
      ik draai de vario gewoon vast met een zuigerstop en tog gaat hij kapot?
      kan iemand mij meer vertelu

alvast bedankt

hansieb
      Moderator

– Spiebaan niet meer goed in het vliegwiel
        – Spiebaan niet meer goed in de krukas
        – Vliegwiel niet eerst vastgezet (dmv het plaatsen van je vario/koppeling en het weer losdraaien hiervan)

Meestal is het keuze nummer 1

eef
        Topic starter

ik heb nu een ander vliegwiel er op en die doet het wel maar voor hoelang weet ik niet
          maar ik denk dat het nu wel goed is

Tonni
          Moderator

Ligt vrijwel zeker aan je topracing krukas. Bij die krukassen zit vaak de conische passing te laag waardoor het vliegwiel op de nok gedrukt wordt en niet op de conische passing vast komt.
            Hierdoor komt er dus kracht op de spie en die is daar niet voor gemaakt.

Dit verhaal geldt overigens alleen voor cp ontstekingen, want bij electronische ontstekingen gebruik je de cp nok uiteraard niet.

Wel komt het ook regelmatig voor bij imi krukken dat de hoek van de conische passing net niet gelijk is aan die van het vliegwiel. Bij een goede conische passing zou je vliegwiel al vast moeten zitten als je hem gewoon om je krukas laat vallen.

De spie is er alleen voor positionering van je vliegwiel en ter ondersteuning om de boel ff vast te zetten.

Wat Hans zegt over de spiepassing maakt bij een goede conische passing tussen vliegwiel en krukas echt geen reet uit.
            Ook al past de spie er bij wijze van spreken overdwars in, dan nog zou het gewoon vast moeten blijven zitten.

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

Helios
            Bijdrager

Ik had ook hetzelfde probleem spie bleef maar kapot slaan.
              Meerdere vliegwielen geprobeerd, bleek hem uiteindelijk aan de krukas te liggen.
              Nieuwe krukas erin en het maakte niks uit de mijn vliegwiel bijna geen spiebaan meer had door de conische passing!

henkol
              Bijdrager

ik ben mijn spie kwijtgeraakt doordat mijn halve vario er achter afliep.

maar kunnen jullie mij helpen waar ik ze kan halen? liefst op internet.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.