Vespa-Ciao.NL
:: Spie blijft breken

Home Forums Techniek Problemen oplossen Spie blijft breken

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

beun_ciao
    Topic starter

Hallo,

Mijn krukas spie blijft maar breken, ik heb in de loop van de tijd al alles vervangen, maar dan ook echt alles. En toch kom ik niet van dit probleem af, ik heb dit nu al een half jaar, en ik heb nog geen 200km kunnen rijden. Ik heb al vanalles geprobeert. Zijn er nog meer mensen die zon problemen hadden en die er vanaf zijn gekomen? Ik begin nu langzaam aan de zin in de vespa hobby te verliezen.

Gr Ruud

Spulleke!

Wat heb je precies allemaal geprobeerd dan?
        Want echt alles geprobeerd zul je toch zien dat je weer net iets niet vervangen hebt en dat datgene het probleem is.

beun_ciao
        Topic starter

nou, ik heb in de loop van de tijd een andere ontsteking + vliegwiel erop gezet. Toen een andere krukas en carterset, nu een andere cilinder (dat was om andere redenen) en ook het vliegwielkoelkapje heb ik vervangen, en de complete koppeling. Nu weet ik ook niet meer waar ik het moet zoeken.

Spulleke!

Is de spiebaan van je krukas en vliegwiel nog wel helemaal perfect dan?

CittaKlaas
            Bijdrager

Spiebaan van je vliegwiel & kruk nog in orde? En hoe ziet het platte vlak van je kruk er uit?
              Voordat je het blok onder je brommer zet is het verstandig om ring met opstaande rand + koppeling even te monteren, goed aandraaien en vervolgens koppeling er af, en onder de brommer.

beunhaaz
              Bijdrager

als je spie blijft breken, hoef je alleen naar je kruk en vliegwiel te kijken. Heb je echt RECHTE passingen bij beide. dan breekt die niet. Zowel, dan blijft die breken. Zet eens een foto van vlieg wiel en kruk. Want ik gooi de dingen die gaar zijn(zoals een passing van vliegwiel waar bij 2x spie is gebroken op 1 week tijd) gewoon de vuilnisbak in. Heb je immers geen betrouwbaarheid

twinboxer
                Bijdrager

Je afstandsringetje zit verkeerd om.
                  Vliegwiel wordt dan niet goed aangedrukt!

beun_ciao
                  Topic starter

De spiebanen zijn allebij nog erg netjes. De ring zit goed om. de krukasmoer loopt steeds ineens los, en dan knapt de spie.

keesie75
                    Bijdrager

Gewoon je krukas moer vaster aan draaien?

beunhaaz
                      Bijdrager

niet handvast, VAST draaien. En wat is erg netjes?

beun_ciao
                        Topic starter

ik draai de moer altijd duchtig vast. Maar er moet toch een oorzaak zijn van ut losdraaien, normaal hoef je de bout toch niet extra te borgen?

Spulleke!

Probeer anders is een borgmoer zo’n moer met een blauw ringetje.
                            Maar het kan ook aan je overbrenging liggen, wat gebruik je vario of poulie?
                            Dus als je poulie gebruikt dan kan het dus zijn dat je poulie te klein is dus je overbrenging te zwaar.

beun_ciao
                            Topic starter

Ik heb er poulie 80 op zitten, en de 41DR trekt het prima. Ik ga zoiezo een borgmoer met locktite proberen. Kun je de kruk en het vliegwiel op elkaar inslijpen? Zodat de passing beter word?

bart#24

ik had dit ook maar dan extreem een dag 10 km rijden en de volgende dag na 100 m mijn spie door 5 vliegwielen geprobeert, andere kruk, zelfs andere spietjes die sterker waren:con

maar het kan ook aan een scheve kruk liggen, ik heb uiteindelijk een ander blok gekocht omdat ik het probleem niet kon vinden…

niemand
                                Donateur

ik weet niet hoe goed je duits is maar hier staat een beschrijving over de conische passing inslijpen.
                                  http://www.piaggio-mofa-technik.de/forum/motor/polradkonus-einschleifen

ik hoop dat je er wat aan hebt 😉

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.