Vespa-Ciao.NL
:: Speedengine sneller..

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Speedengine sneller..

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 37)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Florian
    Moderator

Ik had een Olympia (DR) racekrukas in mijn SE zitten en dit liep toen als de ziekte (Clemens rijd nu met dat blok)
      Mijn ervaringen zijn dus ook uiterst positief. Maar ik weer bijv. niet hoe de timingen van een Olympia ten opzichte van een Mazzucchelli zijn.

Een bromkrukas moet ook prima voldoen hoor, reed altijd met een DMP krukas in mijn SE dat ging prima.

Maar in mijn ogen is het onmogelijk dat hij met een 66 sproeier teveel mengsel krijgt in het blok.
      Deze moet toch echt een stukje hoger als je het aan mij vraagt. Wat is de kleur van de bougie?

En dat tikken kan wel kloppen. De groeven van veel 43mm DR zuigers zijn te dik. Dus op BDP (bovenste dode punt) & ODP (Onderste dode punt) Staan de zuigerveren even stil. Dit kan het tikken veroorzaken.

Martino
      Moderator

Dat testen hoeft niet meer te gebeuren. Ik spreek namelijk uit ervaring betreffende een brom of in dit geval Mazzucchelli racekruk(Zelfde als welke jij in je EVO had zitten) Met de racekrukas trok deze voor mijn gevoel al vele malen harder, maar was de top hetzelfde. Echter op de rollerbank deed hij met de racekruk ook nog eens 0,1kw er bovenop.

Dit is wat ik dus uit de praktijk aan ervaring heb. Heb zelf nog nooit gekeken naar de timingen in een SE. Zal je dit na willen kijken? Jij hebt dus eenzelfde kruk nog liggen. Mits niet weg gegooid.

@ Billy; Een gepolijste drijfstang of wang maakt niet waarom een race een racekrukas is. Je hebt namelijk ook racekrukasjes welke gedelltelijk of helemaal niet zijn gepolijst. En ik ben het ook met speedbuxy eens dat dit meer visueel is dan prestatiebevorderend.

Voor het verschil tussen een brom en snorkrukas zal je nogmaals de how-to van arvid eens moeten nalezen.

Edit: @ Florian; Is dit de Olympia as die we ooit gezamelijk uit Duitsland hebben laten komen? In dat geval is deze hetzelfde qua timingen als de racekrukjes van DR, Top racing en Nuova Mazzucchelli.
        Ik heb zelfs nog een filmpje van de setup met racekrukas.

speedbuxy
        Bijdrager

Martino :
          Met de racekrukas trok deze voor mijn gevoel al vele malen harder, maar was de top hetzelfde.

Das ook weer raar en spreekt de bestaande theorie tegen.
          Want een race kruk had net zoals een omhoog gelegde uitlaatpoort minder moeten optrekken en op top meer moeten geven.
          Maar heb of kan je ook een foto maken met een brom en race naast elkaar?
          Want misschien rijd ik m,n speed ook wel met race kruk dit zou het kleine verschil tov de evo engine ook verklaren.

Martino
          Moderator

Ik heb bij deze test ook niks theoretisch uitgedacht. Simpelweg de bromkrukas vervangen voor het race exemplaar. Let wel, ik reed met vario. Wat mits goed afgesteld ook wel kan verklaren waarom hij beter op trok met racekruk. Ik had geen last van een smalle powerband in lagere toeren hierdoor.

Het krukje heb ik nog wel thuis liggen omdat de lagerpassing af is. Zal hier eens een foto van maken. Wanneer ik thuis ben.

PS. Billy om te kijken of je een snor of brom as hebt zal je toch wel je carters moeten splitsen.

fallenes
            Bijdrager

Toen ik overgestapt was naar se carters had ik het probleem dat die nie van zn plek kwam, maar toen die eenmaal van zn plek was liep die als Een trein! Het probleem lag um in de trekveertjes bij mij, die waren veels te slap. Heb nu de strakste van polini er in gedaan en toen was het gas geven en blazen maar. Mn setup was se carters met 43mm polini en dr race krukje, 13/13 carbje, citypower uitlaatje en poelie 65 met brom vertanding. Gaat ongveer 70/75. Heb ook een snorkruk met deze setup gehad en dat liep echt zwaar klote, flink stotteren en het gevoel dat die echt inhield.

Martino
              Moderator

@ fallenes; Je zal eigenlijk nog eens een ander uitlaatje moeten testen. Een die wat meer toeren door laat dit zal de rest van je setup ook wel aardig vinden. Mooi in ieder geval dat je tevreden bent met de DR krukas. :thumb

@ Buxy; Hier nog even een foto van het oude type Mazzucchelli racekruk. Wil je echt een mooi verschil zien zal ik een foto moeten maken met gradenschijf. Maar ook van belang is waar en wanneer de krukas open staat ten opzichte van je inlaat/cilinder en de plaats van de spie=> onsteking. Alleen opentijden heb je nog niet direct wat aan.

Billy1
                Topic starter

Ik heb dus een gradenschijf nodig om te kijken of het een snor of brom kruk is, iemand een idee waar ik die kan krijgen? Of hoe ik die kan maken?

Ps, ik had met racekruk sproeier 66, met deze kruk omdat die niet gepolijst is sproeier 64.

M.v.g

Jelle
                  Moderator

@billy, post gewoon even een foto van de krukas en dan kunnen wij je zo vertellen wat voor een krukas het is..

fallenes
                    Bijdrager

@martino ik heb met die setup een andere uitlaat eronder gehad met andere poelie, wat ik nu ga zeggen klinkt wel heel erg over de top haha: ik had poelie 105 met een omgelaste bidalot c16 (zelfde als yasuni c16) met deze setup trok hij redelijk snel op veel toeren de top lag heel dicht bij de 70, dit komt omdat deze pijp een enorme boost in de overtoeren heeft. Je voelt hem enorm trekken als je ongveer 50/55 rijd met poelie 105. Heb een hele tijd met deze setup gereden. Er is niks aan het handje met het blok, cilinder ect ect. Zal binnenkort wel ff een foto posten op het forum van de pijp. P.s. hierdoor was toen wel mn cp vervanger kapot gegaan, denk door het langduurig op hoge toeren rijden.

tompiebozzel
                      Bijdrager

volgens mij gaan we ook aardig off topic nu, maargoed @Billy je sproeier hoeft niet te veranderen omdat die gepolijst is of niet ik rij zelf sproeier 68 met bijna de zelfde setup, enigste verschil is dat ik originele getunede carters heb, zoals hier boven al paar keer genoemd is, is het 99% voor de looks, en ik zou een poelie 70 monteren( als je deze nog niet hebt).

Martino
                        Moderator

Omdat het blijkbaar te lastig is zelf het topic te vinden.:con
                          http://www.vespa-ciao.nl/page.php?id=180
                          Kijk naar de plaatjes en je ziet 2 foto’s van een bromkrukas en snorkruk.

Billy1
                          Topic starter

Topik had ik al gezien, maar zie nou niet echt verschil in de krukassen, foto plaatsen zal niet zo makkelijk gaan, heb blok net weer inelkaar gezet afgelopen weekand, en heb wel vervoer nodig voor school.

Tuurlijk veranderd je sproeier, nu neemt die toch minder benzine mee? plus dat het benzine minder makkelijk er langs glijd.

Of begin ik nu dom te lullen?

Denk als ik dit zo allemaal lees, dat ik beter de duurdere soort race krukas ga, stuk beter, als ik de moed heb om er 100 euro voor te gaan geven..

Kon laatst trouwens nog wel een 60cc polini cillinder kopen, hoorde dat deze sneller moet gaan dan een 65 dr of een 80 polini? Iemand ervaring?

M.v.g

tompiebozzel
                            Bijdrager

speedbuxy :

@Billy
                              Dat polijsten gaat echt verschil niet maken das namelijk 99% visueel dan dat het bedraagt aan iets.

lijkt me vrij duidelijk?

Martino
                              Moderator

Snorkrukas:

Bromkrukas:

Zoek de verschillen en kijk vooral naar de afstand van de in en sluit opening ten opzichte van de inhammen van de wang.

En nee, de 60 Polini is niet sneller dan een 46mm Polini of DR evo. Ik zie dat je het nergens over de evo versie hebt. Welke versie van de 43mm DR heb je eigenlijk?

Jelle
                                Moderator

Ik ben het hier niet mee eens.
                                  De 42mm polini kan zeker wel sneller zijn al de Dr evo 43mm en de Polini 46mm, afhangend van de rest van je setup…
                                  op bijv. een speedengine met 13/13 en een gianelli mega is bij mij een 42mm polini sneller dan bovengenoemde, echter dezelfde setup met simonini racing is de DR evo weer de snellere van deze 3…

Maar als je de rest van de setup op de cilinder gaat afmeten, zou ik absoluut voor de DR evo 43mm gaan!

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 37)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.