Vespa-Ciao.NL
:: speedengine

Home Forums Techniek Opvoeren speedengine

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

joey636
    Topic starter

ik heb vandaag een speedengine met een race krukas gekocht de rest is dan een 60cc cilinder alleen gaan mijn spie’tjes de hele tijd kapot iemand een idee hoe dat komt?
      gaat een elektrische ontsteking harder dan een cp carter?

.-{2F4OV}-.

Elektronische ontsteking werkt veel beter. Maar het vliegwiel is veel zwaarder waardoor hij minder snel op toeren komt. Je kunt er niets aan afstellen.

Cp ontsteking heeft een lichter vliegwiel en trekt dus over het algemeen iets harder. Cp kun je ook op optrekke of snelheid afstelle..

Denk da ze even hard gaan, maar met elektronisch minder gekloot;)

Cerebro
        Bijdrager

ik denk dat je een probleem met de conischiteit (als ik het goed schrijf) hebt van je vliegwiel en je krukas.
          misschien zitten er bramen aan de binnenkant van je vliegwiel en op je krukas.

heb je daar al naar gekeken?

Edjuh
          Bijdrager

Misschien koop je de verkeerde spietjes, mijn bromhoer(1 van de, waar ik vroeger alles kocht) verkocht mij altijd de verkeerde. Verder is goed monteren belangrijk, maar het kan zijn dat je spiebanen in je kruk en vliegwiel miss. teveel speling hebben waardoor het niet goed vast zit en de spie makkelijk breekt.

Elek. onst. werkt niet beter in de zin van prestaties, maar wel in de zin van gemak want je hoeft niks af te stellen en te onderhouden.

Klem je je vliegwiel vast met de koppeling als je het net gemonteerd hebt?

.-{2F4OV}-.

Heb je de koppelingsring wel goed om?

Cerebro
              Bijdrager

wat mij een keer vertelt is dat, de eerste piaggo blokken helemaal geen spie hadden. de spie is alleen bedoelt om de juiste timing te krijgen. de spie mag ook nooit krachten opzich krijgen want dat houdt hij niet.

als de vliegwiel los komt en dus de spie breekt, dan klemt hij zich niet vast op de krukas en dat ligt aan het conische gedeelte. op freesbanken en andere machine’s wordt ook altijd met conische koppen gewerkt omdat het zich met weinig kracht goed vastklemt.

zelf heb ik ook vaak dit probleem gehad met imitatie vliegwielen. lage kwaliteit met bramen.

Edjuh
                Bijdrager

Juist, dat heb ik vaker gehoord, een spie kan inderdaad moeilijk tegen het gewicht van een vliegwiel op.

Maar hij moet wel lekker zitten, anders gaat het toch mis, hoe strak je het vliegwiel er ook op klemt!(mijn ervaring).

joey636
                  Topic starter

het vliegwiel is een origineel piago vliegwiel en heeft geen bramen de krukas is nieuw en het carter ook dus ik denk dat het de verkeerde spie morge even 1 of 2 nieuwe halen en weer erop zetten maar nu nog een vraag met die elektronische ontsteking moet hij aan het begin tog ff zichzelf afstelle of niet want hij vonkte aan het begin zo dat het me uit de carburateur kwam gevlogen
                    reacties?

cittadriver
                    Donateur

mijn ervaring is dat imitatie spietjes de grootste rotzooi is bij mij enkel orginele piaggio spietjes. maja de prijs is ook weer iets anders vandaar misschien de betere kwaliteit 30 cent voor imi. 1.5 euro voor orgi.

Monstercitta
                      Bijdrager

Dat met die imitatie spietjes vind ik nergens op slaan. Ik had ook keer spietje gekocht hij zegt 1,50 ik zeg wooow waarom zo duur is origineel zegt hij ik zeg doe mij maar imitatie dan. Veel goedkoper en noooit problemen gehad. Je moet het probleem zoeken of bij je vliegwiel of je krukas waar het spietje in gaat.

Fredzzz
                        Moderator

ik call met monstercitta:P, ik koop altijd die spietjes van 50 cent, zelfs voor mn snellere blokken (op de malossi krukas na)…

de cp en de elec. ontsteking zijn beide af te stellen, ivm vervroeging enzo. Bij elec. kan je dan met de grond plaat gaan kloten enzo.

Je zou je elec. vliegwiel laten afdraaien, kom je beter op toeren (makkelijker dus), alleen heb ik ooit iets gehoord dat die toeren op een gegeven snelheid weer tegen werken en dat je je spie/vliegwiel/krukas er niet tegen kunnen (correct me if i am wrong).

masters
                          Bijdrager

als je die electirche pakt he, heb je dan dat aanloop gebeuren nog nodig of kan je em dan electrish starten?

Jacky
                            Bijdrager

Nee dit gaat alleen over het vonken van de bougie. Je hebt geen electronische start zoals een scooter. Dus gewoon rennen!

ArvidW
                              Donateur

Electrische slaat om het type ontsteking, deze wordt wordt dus niet onstoken door contactpunten en een bobine, maar door een CDI unit die het ontstekingstijdstip regelt.

Electrische heeft dus niets te maken met hoe je hem start, dit blijft gewoon aanrennen / fietsen (of kicken, maar daar heb je een Kick-krukas + kleine carter + kickstepjes + ketting voor nodig)

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                                Home made engine dyno

heuvel85
                                Bijdrager

hey hey..

je moet gewoon ff een nieuwe spie erin zetten en dan alles goed schoon en droog maken….

ook geen vet tussen de as en vliegwiel doen..

wel moet dat gebogen ringetje tussen de timingbus en het vliegwiel..

suc6

Greetz!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.