Vespa-Ciao.NL
:: Speedbuxy projecten page

Home Forums Perso’s Projecten Speedbuxy projecten page

• Dit onderwerp bevat 1,572 reacties, 124 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 4 jaren geleden door Edjuh.
15 berichten aan het bekijken - 1,366 tot 1,380 (van in totaal 1,573)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Wilk1985
    Moderator

Heb een leuke folder hier thuis liggen waar deze Citta met een grappig verhaal in staat en die moest ik hier gewoon even gepost hebben:

SpeedyVespa
      Donateur

Heu buxy, your ride xD

Edit: buxy is zijn jeugd:lol

speedbuxy
        Topic starter

@Javad
          Ik ga hem tzt zeker laten schouwen:thumb
          Want wil qua tuning wel wat af testen met dit blokje en daarnaast bij mooi weer er ook eens een blokje mee om kunnen.

@Wilk
          Wat een nerd joh:lol
          En qua laarzen zou ik haast gay zeggen:lol
          Maar wel leuk om te zien dat de koplamp en voorvork poten normaal ook rood zijn.

Update
          De speed engine zit onder tussen in elkaar en heeft z,n 1e test rondje gemaakt.
          Had de cam mee dus hier de raw material met afstellen erbij.

Ik ga in het filmpje ook nog achter een knakker aan waarvan ik dacht dat hij met opzet een duif van de weg reed omdat hij niet afremde of weg stuurde.
          Maar zoals te horen is in het filmpje is het een soort dood door schuld voor mij, want meneer was afgeleid door het sexy geluid van mijn speed engine.
          (who can blame him:lol)

Maar goed verder ben ik nog in de afstel fase.
          Want dit filmpje was zonder filter (sproeier 84) en ben nu al vanaf sproeier 80 aan het aftellen en zit nu op 76 die goed lijkt te zijn voor het korte ritje wat ik ermee gemaakt heb.
          Maar het voelt en klinkt tot nog toe veel belovend:thumb

Gezien ik de sproeiers voor de speed engine moest bestellen, en ik de speed engine ook niet echt vertrouw als toer blok voor de aankomende VC meeting/toer ben ik ook maar bezig gegaan met de Evo
          Zoals sommigen al wisten was mijn hemd afgebroken bij de Limbo toer:(

Had de cam ook lopen tijdens het afbreken, dus hier de beelden.

Doordat ik hem zo snel heb uit gedrukt en vol in de remmen ging is de schade verder erg beperkt gebleven en draaide de kruk nog gewoon soepel rond.
          Ik heb er daarom ook voor gekozen om het blok via de membraan zijde te spoelen met een ca 3 liter was benziene.
          En toen leek het na grondige inspectie zo dus danig schoon en soepel dat ik het aan durfde er weer een verse 43mm euro op te gooien.
          En het was offcourse weer starten en lopen:thumb
          (moest wel de punten nog even stellen want die waren al weer terug gesleten tot 0,14)

En het starten en lopen zeg ik ook te makkelijk want ik heb me toch een geklooi gehad met die smerige *&%$!%$ kop pakking(en)
          Iedere keer als ik die er tussen deed resulteerde dat in vet zwakke compressie:?
          Snapte er eerst geen kloot van, en heb het in de zuiger, kop en alles gezocht, tot dat ik zoiets had dan maar eens zonder pakking proberen en klaar was kees. Had meteen weer tons of compression:?

Waren zgan nieuwe pakking van 2 verschillende types (groot & klein deco gaatje)
          Maar beide iedere keer hetzelfde liedje.
          Het is ook de reden waarom ik de vers getunde 42mm alu er weer af heb getrokken.
          Want die had ook 0 compressie wat ik toen nog niet linkte naar de pakking.
          Wel jammer want dat had vast ook leuk willen lopen.

Maar goed achteraf een geluk bij een ongeluk want m,n berekende DRP voor de 43mm euro was klaar.
          Dus kan nu morgen meteen los met de evo & 43mm euro:thumb
          Hier wat pics.

Sexy voorbocht8)

DPR heeft er een 43mm euro bij gehad en heb hem de opdracht gegeven een pijp daarvoor te bakken die het maximale vermogen qua top speed/toeren uit de cilinder trekt.
          Dus optrekken zal hij niet sterk in wezen, maar op top moet die het uitzingen als een non in de kerk:lol

Ook heb ik 1 van m,n DPR scooter sprint uitlaten laten aanpassen.

Deze uitlaat had een piek vermogen van rond de 10.500 toeren wat voor m,n sprint scooter te weinig was maar voor mij 48mm simo project weer perfeckt:thumb
          Hij heeft daarom ook een 30mm flens.

Daarnaast heb ik ook de Peugeot 103 race pijp die bij m,n Peugeot 103 race blokje hoorde laten aanpassen.

Deze heeft een 28mm flens gekregen.
          Dus genoeg test materiaal om me voorlopig mee te vermaken:thumb

Jelle
          Moderator

lekkere aanwinst cittadreetje 😉

Nu nog even snel een foto posten hoe die uitlaat onder de citta staat…

SpeedyVespa
            Donateur

Jeetje, andree, was dat niet hartstikke kut toen hij vastliep?
              Ik zie dat het al weer fixed is, maar staan die euro wanden daar bekend om om
              Af te breken soms?

Anoniem

Balen, net op dat stukje, want we waren er bijna,
                ik heb niet meer achterom gekeken, maar ik zie nu op de video, dat je vlak achter me reed..
                anders was ik wel even gestopt. :thumb

Edit: zie 3:06. mooi vastgelegd andree.
                die wilde even de weg op knallen….. 😀

Edjuh
                Bijdrager

Knappe uitlaatjes! Ik ben erg benieuwd naar hoe die opmaat dpr zingt op top.

speedbuxy
                  Topic starter

@Jelle
                    Zoals ik bij de Harz toer al aangaf vond ik door de jou bedachte naam geen goeie plaats vervanger.
                    Als ik mijn naam ooit verander dan bedenk ik zelf wel wat;)

@SpeedyVespa
                    Ja dat was zeker balen.
                    Maar het gebeurd idd wel vaker bij deze kits, dus ik heb er op zich al best lang geluk mee gehad.

@Tom
                    Weet ik:thumb

@Edjuh
                    Nou dat zingen viel ERG tegen:(

Hier het vaste test rondje.

En hier een roller filmpje.
                    (1e stukje belast/2e stukje onbelast)

Ik weet niet naar welke cilinder hij heeft gekeken toen hij deze pijp aan het maken was, maar het moet haast wel een 1 van de 80cc cross motor cilinders wezen die er ook bij lagen:lol:|
                    Nee zonder gekheid dit is natuurlijk vet balen want dit gaat weer een hoop gedoe geven.
                    Want ondanks dat hij wel 1 is die on de spot met aanpassingen karakteristieken van een pijp weet aan te passen, woont hij hier niet om de hoek.

Daar naast vraag ik me af hoe je zo erg de plank kan mis slaan als je zelfs de cilinder en verdere blok info erbij hebt.
                    Het is ook zijn credit uit het verleden waarom ik nog hierover wil praten anders had ik gewoon meteen m,n geld terug geeist.
                    Want dit is natuurlijk in en in triest qua prestaties.

Enige wat ik kan zeggen is dat deze pijp tov van alle andere Vespa pijpjes die ik getest wel eens een andere afstelling vereist.
                    Want hij kan nu een kleinere sproeier hebben en ik moest de lucht stel schroef best verder in draaien om hem mooi stationair te krijgen.
                    Maar goed daar deed ik het natuurlijk niet voor:lol

Hier ook nog een pic.

Achter ophanging zal zoals te zien is ook meer naar de achter zijde moeten.
                    En de tail naar de demper mag ook wel korter tot haast weg vind ik persoonlijk.
                    Maar goed voor dit soort zaken valt DPR geen blaam, want qua pas vorm enzo ben ik de pioneer gezien dit z,n 1e pijp voor een Citta/Vespa was/is.

En weet ook dat hij dit probleem wel zo kan fixen gezien hij m,n broers rd pijpen toen ook zo even wat hoog toeriger maakte.
                    Maar in dit geval had dat niet gemogen gezien ik de cilinder erbij geleverd heb.
                    Ik ben dan ook erg benieuwd wat voor reden hij voor dit probleem gaat aan dragen.
                    (want erger dan dit kan niet qua prestaties)

Florian
                    Moderator

Dat is inderdaad wel erg triest qua prestaties en ook flink balen:(

Nou ben ik wel benieuwd naar verdere aanpassingen om hem hoogtoeriger te krijgen. Waar moet ik dan ook denken?
                      Tailpipe kan er qua looks ook wel af inderdaad want ik vind hem wel aan de lange kant.

Mochten verdere aanpassingen niet baten kun je altijd nog een Calibrata kopen:lol Nee kidding natuurlijk, flink balen:(:|

speedbuxy
                      Topic starter

Florian! :
                        Nou ben ik wel benieuwd naar verdere aanpassingen om hem hoogtoeriger te krijgen. Waar moet ik dan ook denken?

Dat weet ik niet ik ben geen uitlaat maker.
                        Maar weet wel dat het kan omdat hij het toen ook bij de pijpen van m,n broers rd heeft gedaan.
                        Edit
                        Kan er uit eindelijk dan wel op neer komen dat hij de uitlaat haast opnieuw gemaakt of uitgevonden heeft.

Maar ik denk dat ik ga bedingen tzt met een rijdende Citta en de roller zijn kant op te komen zodat hij hem daar ter plekke kan aan passen tot het gewenste resultaat.
                        (voor mij minstens 10 a 15km harder dan dat Giannelli fire wil op mijn setup)

Jelle
                        Moderator

Kun je dan niet beter met een calibrata erop die kant opgaan en vragen/eisen dat je een snellere uitlaat wilt dan dat afzichtelijke ding wat er dan op zit 😉

speedbuxy
                          Topic starter

Ik heb geen Calibrata anders zou je het haast doen:lol
                            Nou wou hij zelf trouwens ook z,on knik erin leggen om de lengte wat te verkorten.
                            Want Vespa is ook wel erg kort voor straight pijpen.
                            (volgende pijp die ik ooit laat maken word ook een krul ala Proma cc)

Martino
                            Moderator

Zo dat is wel heel jammer, maar dit lijkt nu wel een begrenste pijp. Misschien dat alleen jou Ninja toppper nog minder presteerd? Bij het zien van het filmpje verwacht je dat hij op een gegeven wel in zijn powerband komt, maar niks van dit alles. Ook op de roller doet hij in hoge toeren niet veel.

Jammer idd dat hij niet om de hoek woont, maar heb je wel goede ervaringen met hem uit het verleden. Hij zal er vast nog wel wat aan kunnen veranderen. Ik ben alleen wel erg benieuwd waar zijn idee of berekening de mist in is gegaan? En als het kan zal ik ook de stinger net even wat inkorten. Hij oogt mij net iets te lang.

En 10 tot 15 km harder dan de Giannelli Fire lijkt mij dan wel weer een doelstelling welke niet heel redelijk is, maar we zullen zien.

speedbuxy
                              Topic starter

Martino :
                                Misschien dat alleen jou Ninja toppper nog minder presteerd?

Dat zal er idd om spannen in een raceje:lol
                                In ieder geval reden ze net zo boring.

Maar goed ik ga morgen bellen om te horen wat hij hierop te zeggen heeft.
                                En 10 tm 15km is niet onredelijk of onhaalbaar, want de fire blijft een simple fabrieks pijp zonder echte belly, met een lange voor bocht en nog wel wat verkeerde eigenschappen.

En in de scooter wereld waar merken als Yasuni en Malossi erg hoog op in zetten gaat een hand gemaakte pijp daar vaak ook nog met 1 of 2 pk overheen.
                                Dus de Giannelli fire hoort niet eens partij te wezen.

Martino
                                Moderator

Ik vind die 10 a 15 km nogal groot verschil in topsnelheid op een snelheid van nu, let’s say 70km/h. Wat deed die berekende DN performancepijp nou eigenlijk veel meer dan de Proma CC en Simonini Calibrata bijv. Wanneer je behalve veel meer rpm ook een mooiere powerband met de uitlaat kunt verkrijgen zul je met een zwaardere overbrenging wel die 10 a 15km kunnen halen. Maar met dezelfde overbrenging denk ik dat je bedrogen uit zult komen als deze topsnelheid verbetering t.o.v. de Fire je doelstelling is. En nee de Fire is zeker geen “echte” pijp, maar perst er toch altijd wel redelijk wat rpm uit.

Wat me verder nog opvalt is dat je zegt een kleiner sproeiertje nodig te hebben. Dit is voor het vermogen normaal ook niet echt positief te noemen. We willen natuurlijk altijd nog de grootste bang! van mengsel hebben.

Ik hoop in ieder geval dat DPR wat antwoorden voor je heeft en een oplossing voor dit gebrek aan power kan aanvoeren.
                                  Het toertje van de meeting wordt waarschijnlijk dan maar met de Fire? 😀
                                  En heb je die andere DPR pijpjes al even kunnen testen? Met een verloopbusje bijv. alhoewel deze in theorie vast niet geschikt zijn voor je EVO+Euro combi. Ik zal zelf wel benieuwd zijn naar de eigenschappen van deze in theorie hoogtoerige pijpjes.

Edit: Filmpje gevonden toch wel aardig verschil, maar hier alleen tussen een Proma CC en de berekende DN performance pijp. 0,5pk en 1000rpm meer.

15 berichten aan het bekijken - 1,366 tot 1,380 (van in totaal 1,573)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.