Vespa-Ciao.NL
:: Sparcon doet niks

Home Forums Algemeen Oude topics Sparcon doet niks

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Tonni
    Topic starter

Nou, ik heb de sparcon vandaag eens even aangesloten, maar er komt geen vonk af… Ik baal dus:((

Zo heb ik de aansluiting gemaakt:

Normaal zitten er op de c.p. drie draden, van de spoel, de condensator en de draad naar de bobine.
      De contactpunten en condensator komen te vervallen, en de sparcon moet met één draad aan massa, en met de andere draad gelust tussen de spoeldraad en die naar de bobine.

Ik heb een klein nylon blokje gezaagd, met daarin schroefdraad (M3) zodat ik de draden geisoleerd kan aansluiten, en de oogjes niet af hoef te knippen. Ook vond ik dit een nettere oplossing als solderen en plakband plakken. (zo staat het een beetje op de site van sparcon…) Het komt qua principe wel op hetzelfde neer.

Foto van de aansluiting:

Plaatje van hoe het volgens de site moet:

Helaas doet het ding niks, of zie ik iets over het hoofd volgens jullie??

Ik heb al een paar bobine’s en bougies geprobeerd, en deze ontsteking was zowiezo al gewoon goed, het blokje is er goedlopend onder weg gekomen.

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

AA-T
      Sleutelbeheerder

ga dervan uit dat dit niet de oplossing is..
        maar die contactpuntvervanger miss een kwartslag draaien zoals op het schema staat..
        miss dat die ook word beinvloed door het vliegwiel.. en kan die nou zn werking niet doen..

kweet verder niet hoe die sparcon precies werkt en al, dus heb t waarschijnlijk toch fout, maar miss het proberen waard..

barry
        Donateur

AA-T heeft gelijk,draaien die handel.
          De luchtspleet tussen je sparcon & de magneten moet zo klein mogelijk zijn.

Dennis500
          Bijdrager

Heeft volgens mij niks te maken met de stand van de sparcon module. De module “onderschept” alleen
            het moment dat de poolparen van polariteit wisselen.
            Dit is ongeveer het moment waarop normaalgesproken de kontaktpunten zouden openen.
            (Dus het moment waarop de bougie zou vonken).
            Op dit moment “legt” de module de bobinekabel aan massa. De bobine krijgt geen spanning meer en vonkt.

Je hoeft de module niet in het motorblok te zetten. kan ook erbuiten. Zolang je hem maar tussen de kabel
            naar je bobine en de massa zet.

Op de manier waarop toni de module heeft aangesloten moet hij volgens mij vonken.

mvg Dennis.

Tonni
            Topic starter

Dat had ik ook begrepen, maar vonken doet ie dus niet… Vind ik echt jammer, want nu moet ie weer terug enzo. En kan ik maar hopen dat ik weer eens een tegen kom voor een mooi prijsje.:)

Tonni
              Topic starter

Nou ik ben nog even bezig geweest, en met een boormachine die een stuk sneller draaien kan, krijg ik er een zwak, oranje vonkje vanaf. Hij begint pas te vonken (voor het oog constant) vanaf zo’n 1500 toeren, wat ik erg laat vind. En dan is de vonk ook heeeeeeel zwakjes. In de buurt van de 2000 toeren komt er een beetje kleur in. Ik zal eens kijken of de brommer er op lopen wil, maar ik denk toch dat het dingetje niet goed is…:(

coda
                Donateur

HEb ook weleens zitten klooien met een sparcon,eigenlijk is er nooit wat mis met het ding ,maar het contact met de andere draden komt heel nauw.
                  Om de originele spoelen zit een coating die je eraf moet krassen,met een stanlymesje ofzo,en dan de boel weer aansluiten.
                  Het is jaren geleden dat ik het voor het laatst gedaan heb,maar dit was bij mij wel het probleem.

Suc6 Barry!

coda
                  Donateur

;)Of tonni

Vespaflappie
                    Bijdrager

De sparcon moet ook op de plaatst v d condensator, tenminste bij mijne…Ik denk toch dat je even alle kabeltjes na moet kijken…

Zoiets gaat praktisch nooit kapot…

coda
                      Donateur

De plaats maakt niets uit,zoals gezegd kan ie ook buiten het blok,maar op de plaats van de condensator is wel de mooiste plek.
                        het zal toch aan de aansluiting liggen denk ik.

Tonni
                        Topic starter

En ik denk niet dat het daar aan ligt. Is allemaal rechtstreeks, zoals je kan zien op de foto. Het zit in principe precies zo als de cp ook zn aansluiting heeft, en dat geeft ook prima contact.
                          Verder moet het geen ruk uitmaken of ik het ding op de plek v.d. punten schroef of op de plek v.d. condensator, of b.v. direct voor de bobine. Als ie maar goed contact heeft met de draad tussen de spoel en de bobine, en een goede massa.
                          Ik heb bewust niet gekozen voor knip en plak/soldeer werk aan de spoel.

November Rain
                          Bijdrager

hmmm tonni als ik het zie heb je het iets anders als mij.. ik heb de mijne zoiezo UIT mijn blok…

(wordt ff lastig om het uit te typen..)
                            maar jij hebt (als ik het tenmisnt geod zie) de module “aan de andere kant van de spoel dan waar de stroom naartoe gaat” , ik bedoel dus dat je plus draad naar rechts (buiten) gaat en je module links (binnen) hebt aangesloten. Ik heb mijn module aan de plus draad van de spoel aangesloten. Dan verbind je hem daar met de plus draad van de module. Dan moet je nog ff zorgen dat de module aarde maakt. En je moet zorgen dat de plus doorloopt naar de bobine.

November Rain
                            Bijdrager

tada

hier is het nogal onduidelijk je meot anders maar ff kijken op de grote foto

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=3MLSHHOC <– moet je ff kopieren en er .jpg achter zetten

die kan ik nie als foto plaatsen hier dat werkt niet…

je moet de lichtgroene draad en de bruine draad eigenlijk als 1 draad zien die onderbroken wordt door de module en die geeft zo de stroom dus door op het goeie moment.. Hoe ie dat weet ofzo zal voor mij altijd een wonder blijven want ik snap nog steeds de ballen niet van electronica 😛

Tonni
                              Topic starter

Ik heb twee draden aan de sparcon. De witte zit aan massa op dezelfde schroef waarmee hij op het blok zit, de blauwe draad zit tussen de rode die vanaf de spoel komt en de zwarte die naar de bobine gaat. In feite is de draad van de spoel naar de bobine dus afgetapt, net als op het plaatje van sparcon. Het is gewoon een driesprong, niks meer of minder. Dus mijn drie draden komen bij elkaar rechts op dat geisoleerde nylon blokje, net zoals bij jou in de schroefdop.

De plek waar je de module aan je brommer schroeft is niet van belang, alleen de juiste aansluiting. Of ie aan je frame hangt of achter je vliegwiel, of welke kant ie op wijst, maakt niks uit.

En hij vonkt ook wel, alleen bijzonder zwakjes. En volgens mij hoort dat niet.

Vespaflappie
                                Bijdrager

Dat is mijn oude Sparcon toch?

Dat ding heb ik toendertijd op elk blok van mij gegooid en liep overal perfect op, echt vlekkeloos…..

Heel raar dat bij jou het altijd raar doet, kun je mijn berini ontsteking nog herinneren? Die heb ik naderhand zelf geprobeerd en aan iemand verkocht en liep er direct mee….

Probeer jij nou altijd met een boormachine of duw je hem ook tussen je frame en probeer je starten?

Heb vaak zat dat hij met boormachine raar doet en met lopen het wel doet….

Laat me even iets weten, ding moet het gewoon perfect doen!

Succes!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.