Vespa-Ciao.NL
:: spanning uit elec ontsteking gelijkrichten en stabiliseren

Home Forums Techniek Elektrisch spanning uit elec ontsteking gelijkrichten en stabiliseren

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

rudolf181
    Topic starter

goedendag.
      ik ben nieuw hier op het forum en ben een beetje bezig met citta en nu net ook een si.
      ik wil graag de spanning uit een elektrisch blok stabiliseren en gelijkrichten.
      nu heb ik nog een spanningsverdeler van een neos liggen en dacht dat deze ook best zou moeten kunnen werken..
      iemand hier een id over?

anders misschien een mooi zelfbouwschema van een gelijkrichter incl stabilisatie??

stel ik zou een gelijkrichter maken met diode brug en dit afsluiten met een zener diode is dit stabiel genoeg of moet hier nog een condensator na en op hoe veel volt zou ik uit komen?

nog de laatste vraag (denk ik) hoe veel ampere komt er uit een elektrisch blok?

ritze
      Bijdrager

wat betreft afvlakken van de wisselende voltages weet ik niet veel, scooters hebben een soort klein blokje met flink wat aansluitingen (zal die spannings verdeler zijn)

qua gelijk richten pak ik een gelijk richter die goed is voor ongeveer 5 amp
        en uiteraard nog een 2200 micro farad condensator die ook weer goed is voor 5 amp

als je geen spanning stabilisator gebruikt dan heb je heel veel last van schommelde voltages en stromen
        ik had een keer een zelfbouw accu (2.5Ah) geladen in 45 minuten dus er loopt een boel stroom doorheen.

als je elec ontsteking hebt kan je kiezen tussen kleine en grote spoel, die grote is goed voor 20 Watt en die kleine 3/4 daarvan geloof ik

kleine editjuh

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
        Link naar Mijn collectie / Projecten.

rudolf181
        Topic starter

ok dat is vrij simpel nog!
          hoe veel volt kwam hier uit?
          en hier heb je een accu mee opgeladen? hoe veel volt was die accu?
          ik wil misschien een xenon koplamp maken dat moet wel lukken denk ik met 5 ampere ben er wel uit dat een flinke koplamp ook wel een accu vereist..

ritze
          Bijdrager

voltage hoef je niet naar te kijken want dat kan uiteen lopen van 6 tot 18 volt
            die accu wat ik had was een 9.6 accu gemaakt van lossen cellen

als je die gaat gebruiken in combo met licht dan gebruik je de accu als buffer, ik bedoel hiermee dat de licht opbrengst stabiel blijft inplaats van minder worden als de toeren omlaag gaan.

ik heb nu een setje in mijn brommer zitten als ik eens de kans krijg dan doe ik een A en V meting onder verschillende toeren tallen ( 1500-4500-7500) kan ook naar 10.000 gaan maar dat is niet zo goed voor de cilinder
            als je nog vragen hebt hoor ik het wel

rudolf181
            Topic starter

en de accu kan die laad spanning dan gewoon aan als hij 9,6 volt is en met 18 volt geladen word? als ik dan idd gewoon van de accu mijn verlichting af haal kan ik hier (mits ik een 12v accu haal) gewoon verlichting van een auto gebruiken dus ook xenon conversie setjes.
              kan je mij vertellen welke condensator en welke spanningsregelaar jij gebruikt hebt en welke pootjes waarop gesoldeerd en aangesloten zijn dan kan ik wat bestellen/halen) en wat gaan pielen

kleine edit:
              gaat de accu niet overladen worden of kan je makkelijk een druppel laad systeempje er achteraan plakken?

ritze
              Bijdrager

nja ik deed gewoon de accu laden totdat die warm was en dan zette ik hem uit.
                maar auto lampen zijn 55watt dat is meer dan teveel voor op een brommer.

je tot max 25/30 watt gaan wil je nog uberhaubt licht eruit krijgen.
                en qua druppel laden heb ik niet echt ervaring mee
                dat zal een ingewikkelde sturing zijn die je kan vinden op circuits online

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.