:: Spanning stabilisator DC
-
ritzeTopic starter
hey hallo,
ik heb even snel een schets gemaakt van mijn electro in mijn brommer.
nu heeft dit een tijd goed gewerkt maar er is nog 1 ding wat onmisbaar is in deze schakeling
een spanning stabilisator
deze zou de spanning moeten reguleren die van de gelijk-richter komt.
aangezien je vespa blok niet continu 4000 rpm draaid, wisselt de spanning enorm, wat voor de accu ellende is.
het vermogen wat er word afgenomen zit rond de 15 watt, als het goed is
maargoed, ik heb dus geen idee hoe zo een ding gemaakt moet worden en ik hoop dat hier iemand dit weet 😉
kleine bijlage

Zet er een geschikte condensator tussen, die werken als een soort “buffertank” om voor constante stroom te zorgen?
ritzeTopic starter
het gaat om de spanning, deze loopt soms veel te hoog op bij volgas, en dat vinden de ledjes en accu nietzo leuk
bij de gelijkrichter zit een condensator voor op 1 lijn krijgen van de polariteit
Ik heb ooit zoiets gehad in me achterlicht, die waren namelijk ok van ledjes gemaakt. zal vanavond even voor je na vragen wat daar tussen zat.
dan zou je toch gewoon een 4-polige spanningsregelaar van een scooter erop kunnen schroeven? vanuitgaande dat je er een gelijkrichter tussen heb zitten? het is al een tijdje geleden dat ik me hier in verdiept heb, maar dat zou in principe moeten werken.
ritzeTopic starter
@ jeff ik hoor het wel
@niek, ogjah daar heb ik nog niet eens aan gedacht, van het weekend even zoon ding scoren en testen
ik post bevindingen hier en in mn perso
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.