Vespa-Ciao.NL
:: Snor met 12/7 vervangen voor 12/12

Home Forums Techniek Opvoeren Snor met 12/7 vervangen voor 12/12

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Clutch
    Topic starter

Hallo beste mensen,

Ben nieuw hier op het forum, maar heb al meteen een vraagje. Ik heb al wat rondgezocht naar een antwoord, maar naar mijn weten gaat het allemaal over uitboren, en staat mijn vraag er niet tussen. Is dit wel zo, mijn excuses!

Ik heb een nieuwe Ciao gekocht, een snor. Ben er heel tevreden over, en ik heb meteen vanaf het begin een snelle uitlaat en een 80mm-poelie erop gezet. Als ik nu in het boekje kijk, zie ik dat snormodellen een Dell’Orto SHA 12/7 hebben en brommodellen een Dell’Orto SHA 12/12. Nu was mijn vraag of ik die 12/7 kan vervangen door een nieuwe 12/12, en of dit dat verschil maakt in snelheid of optrekken, of misschien een betere gasreactie. Als ik die 12/12 erop zet, hoef ik dan niks meer te veranderen? En maakt het blok dan meer toeren? Want met mijn huidige setup maakt-ie niet al te veel toeren, dat vind ik wel fijn, en het slijt ook niet zo hard.

En nog een klein ander vraagje: Hoelang (hoeveel km) gaat een standaard blok met 80 mm poelie en standaard snelle uitlaat mee? Het is een blok met elektronische ontsteking.

Alvast bedankt.

angel
      Bijdrager

Als ik jou was zou ik er gwn een bromklokje onder pleuren 😉 12/12 carbje op een brom idd 😉 Maar jij hebt een snor, met andere woorden met snorcarters…Verduilyking: snorcarterjes zijn meer ‘begrensd’ dan een brom en zo kan een nieuwe carb in theorie niet helemaal benut kan worden :nerd In praktyk geeft het volgens my wel wat winst….Zie myn setup maar :duivel Daar zit een 12/10’tje op en draait ook heel goed. Beter is gwn een bromklokje eronder pleuren, ga je meteen ongeveer 15 km harder. :worshippy En als ik jou setup vergelyk met de myne scheelt het echt niet heel veel. :lol Dus gwn carbje laten steken oftewel inlaat uitveilen/uitboren of bromcarterjes steken.

JayL
        Bijdrager

met een 12/12 op een 7mm inlaat krijg je zoiezo een betere gasreactie en prestaties zullen heel klein beetje omhoog gaan. die std uitlaat moet je wel echt vervangen als je snel wilt gaan (koop een city power of zo). ga je zomaar 5km harder mee. en natuurlijk een ander sproeier (44/46)

Clutch
          Topic starter

Ok, ik zie het al, het wordt een beetje ingrijpender als alleen een andere carburateur. Ik laat hem lekker zoals ie is, dan gaat 40 km/h ook wel hard genoeg.

Nu weet ik niet of dit er ook in thuis hoort, maar mijn v-snaar blijft steeds gillen bij optrekken, er zit een snaar voor 80mm poelie op. Deze snaar heeft ook de goede spanning. Wat zou dit kunnen zijn. De bromfietsman zegt dat het de koppeling is, maar dat lijkt me sterk.

Martijnvanheerde
            Donateur

Proberen hem losser en strakker te zetten misschien helpt dat.

Clutch
              Topic starter

Ik heb er niks meer aan gedaan verder, maar na een flinke rit (70 km) lijkt het op te houden. Kan verder geen kwaad denk ik, komt wel goed. Zo niet, dan toch 😉 !

Bedankt voor de reacties!

MiiChiel
                Bijdrager

Ik heb ook een carburateur van 12/7 erop liggen en was aant het denken om er een 13/13 op te leggen.. Heeft dat zin of kan ik beter mijn 12/7 erop laten liggen?

Edjuh
                  Bijdrager

Heeft geen zin. Lees de how-to ‘opvoeren voor beginners’ eens door.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.