Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › Snelle ontsteking..
- Dit onderwerp bevat 21 reacties, 15 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 17 jaren, 9 maanden geleden door Thijs_DR_Evo.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
22 juli 2005 om 15:59 #203245
Ik was dus net ff weer aan J@pies idee aan het denken.. Als ik nou de spoelen van de cp onsteking weghaal zodat er alleen een cp en condensatortje overblijf…(licht hoef ik sowieso niet en heeft geen zin op het “binnenrotor” idee)
Op de Cp sluit ik een 6v Batterij aan… Het vliegwiel is in principe overbodig maar laat ik gewoon de hele rand van afdraaien of een simpeler exemplaar van draaien Van 1 a 150 gram..(wil wel nog stationair lopen)..
Dan zou hij toch eigenlijk gewoon moeten vonken toch?De vonk word nu alleen van buitenaf gegeven door 6volt batterij..Ik ga dit binnenkort zeker een proberen; volgens mij moet dit je gasreactie veeeeeeeel beter maken…
Als ik iets weet dan laat ik zsm weten maar als jou commetaar hebben of betere ideen laat et gerust weten;)..
22 juli 2005 om 16:27 #205229zal je wel niet ver komen met een 6 volt batterij

maar zal opzich wel moeten lukken denk ik22 juli 2005 om 16:38 #205230eigenlijk zou je ter compensatie een soort dynamo op je wiel moeten zetten om die accu op pijl te houden, ik denk idd dat een accu snel leeg is
22 juli 2005 om 17:47 #2052315 ah accu zou opzich wellang mee moeten gaan maar er zijn altijd nog ideen om de accu op te laden natuurlijk….
22 juli 2005 om 20:22 #205232idd eerst maar is testen, ben benieuwd! Laat ff weten als je resultaten hebt!
23 juli 2005 om 13:37 #205233Ben benieuwd offie dan nog kracht onderin heeft maargoed ik zal et wel merken:)
29 juli 2005 om 00:42 #205234ik zat zo te denken, kan je niet gewoon een 12 volt accu er op aansluiten? of kunnen je CP en condensator dat niet houden?
Of zou de vonk dan te zwaar worden en je zuiger verbranden!
Iemand hier ervaring mee of ideen?
29 juli 2005 om 06:05 #205235bobine en condensator zijn daar niet op berekend, en die zullen ook sneller kapot gaan
29 juli 2005 om 11:36 #205236En als je die cp en condensator nou nog eens vervang door een Sparcon cp-vervanger?? Zit je ook niet meer te kutten met de afstelling…
Maar er zijn trouwens ook 6v accus te krijgen he. Op sommige scoots zitten die, ik weet alleen ff niet meer welke, maar die zal langer meegaan als een batterij. En die kun je dan gewoon met een acculader weer opladen als ie leeg is. Je brommer zal dan idd niet meer echt geschikt zijn voor lange stukken te rijden.
En als je accu niet meer helemaal vol is geeft ie ook minder stroom af, dus zal je brommer ook steeds slechter gaan lopen en zal dus niet in 1x uitvallen ofzo.Succes ermee!!
29 juli 2005 om 11:44 #205237Honda mt’s hebben 6 v accu idd:) Sparcon heb ik ook nog liggen dus dat komt wel in orde dan:)
30 juli 2005 om 23:21 #205238Batterij ontsteking zal wel werken. Maar ik weet niet wat voor cilinder je er voor wil gebruiken maar luchtgekoelt gaat dus niet werken als je je vliegwiel afdraait. Lijkt me dat je dan zo een warmloper krijgt omdat hij niet meer goed koelt.
wat je ook als ontsteking kunt gebruiken is er een van een motorzaag klein en zit een goeie curve in. Misschien werkt die beter op een hoogtoerige cilinder maar je krijgt er zeker een goeie gasreactie van. en makkelijk afstellen.
11 februari 2006 om 13:14 #205476snelle ontstekingen bestaan niet…! zeker geen cp ontsteking. waar jullie het over hebben heeft te maken met gewichtsbesparing, minder gewicht aan ’t vliegwiel zal ook gevolgen hebben voor het stationair draaien.. het enige wat helpt is de ontsteking vervroegen, maar dat kan je alleen bereiken door een losse grondplaat te monteren waar je de complete onsteking op zit… bijvoorbeeld bij oude puch maxi’s en zundapps.
Sleutel pas 25 jaar aan allerlei merken en types en heb hier nog nooit van gehoord!!!!11 februari 2006 om 14:44 #205477Heeft een ultralicht vliegwiel niet als nadeel dat wanneer je ook maar een heel klein zuchtje tegenwind hebt dat hij niet meer vooruit komt?
11 februari 2006 om 15:24 #205478eddi :
snelle ontstekingen bestaan niet…! zeker geen cp ontsteking. waar jullie het over hebben heeft te maken met gewichtsbesparing, minder gewicht aan ’t vliegwiel zal ook gevolgen hebben voor het stationair draaien.. het enige wat helpt is de ontsteking vervroegen, maar dat kan je alleen bereiken door een losse grondplaat te monteren waar je de complete onsteking op zit… bijvoorbeeld bij oude puch maxi’s en zundapps.
Sleutel pas 25 jaar aan allerlei merken en types en heb hier nog nooit van gehoord!!!!Dan heb je zeker de afgelopen 25 jaar op Mars geleefd?
D’r zijn zát Kreidler-racers geweest die dit ook hadden….
Een een CP onsteking kan wel dégelijk “snel” zijn….Grondplaat verdraaien is niet nodig, je kunt toch je punten eerder of later dicht laten gaan?
Logisch lijkt mij….!
Maar ach……Ik sleutel dan ook nog maar 15 jaar…….;)
Gelukkig is m'n piemel in 't Engels wél dick!11 februari 2006 om 19:40 #205479Grondplaat verdraaien is niet nodig, je kunt toch je punten eerder of later dicht laten gaan?
Logisch lijkt mij….!
Maar ach……Ik sleutel dan ook nog maar 15 jaar…….;)
volgens mij als je de grond plaat verdraaid laat je de punten eerder open of dicht gaan. maar ik denk dat je je avontuur niet gaat lukken want de spanning uit je blok primaire spoel veel hoger is +- 2oo volt maar zee laag amperage. en een vliegwiel heb je soieso nodig slaat energie op om de motor verder te laten draaien. maar als het lukt hoor ik het graag
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.