Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Slecht starten als blok is warm
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 8 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 jaren, 5 maanden geleden door Cas Minderhoud.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
5 juni 2023 om 11:07 #820369
Set up
CP-blokje met aangepaste inlaat
Cilinder 65cc (ca 2500km gelopen)
Bougie Champion L82C
Carb 12/12 Dell’orto met sproeier 68
Mallosi luchtfilter
City power uitlaatMotortje start prima, zelfs na wekenlang stilstand.
Maar als blokje is warm dan wil ie slecht starten.Afgelopen week vanaf thuis in 2 ritten ca 400km gemaakt.
Eerste keer een stuk Duitsland in en gister vanaf Utrecht Hollands Midden rit gereden.
Onderweg rijdt prima, maar na een koffie-stop wil die niet of nauwelijks starten.
Als je eenmaal rijdt, dan loopt het prima, menig heren-brommer ziet alleen het achterlicht.Gister na niet willen starten uiteindelijk de bougie eruit gedraaid.
Die bleek een felle blauw/ paarse vonk te hebben.
De bougie is koffie-bruin. Verbranding lijkt oke??
Ik heb de electrode ietsje korter gezet, waarna die wel startte.Er zijn me paar dingen opgevallen:
Bij mijn rit naar Duitsland reed ik alleen, maw meestal ‘volgas’. Dan nauwelijks probleem.
Gister bij de Zündapp-rit rijd je in een groepje, en dan is het veelal maar half-gas.
Dan na pauze slecht starten en ook na wegrijden dat er soms een slag wordt gemist.
Eenmaal weer goed op gang is dat niet meer.rijden= prima
warmstart= beroerd/ slecht5 juni 2023 om 11:34 #820370Maar begin eens met een verse/andere bougie? Je gaf aan dat het aanpassen van de elektrodenafstand hielp, dus daar eens beginnen..?
Dit soort klachten hebben nog wel eens met compressie te maken, in mijn ervaring althans.
Is het blokje schoon, zodat je eventuele lekkage kan waarnemen bij de kop, decompressie, of voetpakking?
Op volle toeren wil een klein lekje niet altijd grote problemen geven, maar bij het starten wel.Aangezien het makkelijk bereikbaar is, zou ik eens het kopje eraf halen en kijken wat je ziet.
De carb en ontsteking kunnen ook de boosdoener zijn, maar dat is meer werk. Een visuele inspectie van de kop en cilinder kunnen geen kwaad denk ik. Lijkt me een irritante kwaal, dat slecht starten.5 juni 2023 om 23:38 #820382Kunstof bus nog goed in cabr sommige hebben ook wel eens een rubberen ring in cabr zitten dat was bij de mijne starte meteen maar als hij warm was viel die uit niet meer te starten afgekoeld meteen lopen
Contact punten5 juni 2023 om 23:54 #820383ik volg even want ik heb precies zelfde probleem..
ik heb zelf nieuwe boegie.. nieuwe carter nieuwe kruk en cilinder.. nieuwe cab..
starten in 1 trap gister zelfs met me dr cilinderke de 73 gehaald met vario en citty power van gia..
maar zodra je even een korte stop maakt en weer start is het huilen.. moet je gas vol open houden en dan komt ie echt heeeeeeel langsaam op gang.. en dan in 1x vat ie hem en rijd ie gewoon als voor heen.. dus ben ook wel benieuwd waar dat in zit..6 juni 2023 om 09:55 #820388Het valt onder de noemer vage klachten, dus het kan de keerring zijn die los zit.
Voorts kan je het beste zonder weerstand in de bougie en zonder weerstand in je bougie dop rijden.
Veel mensen rijden met alle twee en dat kan problemen veroorzaken.
Gewoon ouderwets zonder ontstoring, (bijna niemand heeft meer een radio of tv met antenne).Het mengsel in de verbrandingskamer ontsteekt het beste bij een perfecte afstelling van de carburateur.
Ga je rijker of armer zitten dan is er een veel meer energie nodig om het mengsel te ontsteken.Vaak wordt er gezegd dat je de brommer zo moet afstelen dat hij gaat viertakten en dan een sproeiermaat terug. Nog beter is om dan te kijken als je volgas rijd en je je gas iets dicht draait of hij dan ineens een stukje harder wil. Want dan kan je nog een maatje terug.
Koffie bruin moet koffie met melk bruin zijn. Dus licht bruin.

Pak gewoon een NGK 6 of 5 In plaats van die 7 of 8 dan blijft de bougie lekker schoon.
Want als er vettigheid op de isolator zit (aan de binnenkant) dan verliest je kracht van de vonk.
Heb je een setup die boven de 85 zit dan pas naar de 7 of 8 rijd je boven de 100 dan pas 9 of 10.Rijd je met een torenhoge compressie, dan heeft de vonk ook meer moeite met overspringen.
Dan kan het zijn dat de ontsteking gewoon te kort schiet.De bougie kabel mag je best zo nu en dan vervangen. Bij auto,s is dit vaak de oorzaak van het slecht presteren van de motor dus waarom niet bij een brommer?
Zorg dat er geen oxide zit op de alle aansluitpunten van de ontsteking en zorg voor een goede aarde van het blok en de bobine.
Aluminium oxide is een uitstekende elektrische isolator.Controleer voor de gein eens het onstekings tijdstip met een strobioscooplamp.
Ideaal is dit 15raden voorontsteking in de powerband.En als je tegen een kwaliteitscompressie meter aan loopt voor weinig (want goede zijn duur) controleer dan eens je compressie. Want oh oh oh wat gaat hij daar slecht van starten als die niet goed is.
Die goedkope meters zijn vaak heel slecht.En als laatste… nu het warmer wordt mag je ook best een maatje kleinere sproeier….
6 juni 2023 om 16:53 #820397Bedankt voor mogelijkheden.
Mijn koffiebruin was afgelopen week net iets donkerder dan (foto)melkbruin.
Vorig jaar blokje gereviseerd met oa nieuwe keerring, bougiedop+kabel, pakkingen ect.
Kunststof ring vervangen en carb is nieuw. (nu is ca2500km)
Geen extra vwb hoge compressie. Standaard kop op 65cc cilinder.
Na wel/ niet viertakten is het bij mij uiteindelijk sproeier 68 geworden.
Ja het is nu warmer dus mss nu nodig 64-66? Idd bij kouder weer probleem minder.
Als iets minder gas is iets langzamer. Sproeier lijkt me oke.
Viertakten doet ie helemaal niet. Zelfs bergaf met mega toeren niet viertakten.
In mijn geval geen bobine. Alles vwb onsteking zit achter vliegwiel.
Vwb compressie:
Compressiemeting kan mbv motor-gereedschap. Welke meetwaarde?
Rubber spatlap voorspatbord nu na 2.5k is beetje vettig.
Geen smeerboel. Blijkbaar toch iets lekkage?6 juni 2023 om 19:47 #8203988 bar is netjes. lager dan 5 is twijfelachtig.
Als je zelf mengt, niet te veel olie gebruiken, gaat hij ook slecht van starten.6 juni 2023 om 23:58 #8204011 op 50
Sowieso niet te veel mengolie.
Brengt extra koolaanslag in uitlaatpoort, uitlaat zelf braakt overtollige 2T-olie weer uit.
Pijpje uitlaatopening is nu droog.Voorlopige aanpassing/ check:
– compressie meten
– kop eraf/ check/ reinigen/ nwe koppakking/ nogmaals compr meten. Verschil?
– (iets) hetere bougienb
Met huidige sproeier 68 loopt blokje super.
Nu iets kleinere sproeier plaatsen ivm met warmte.
Spoedig weer kouder en dan weer terug naar oorspronkelijke sproeier?
Zo blijf je bezig. Laat die 68 lekker zitten.12 oktober 2023 om 00:00 #822137Inmiddels deo-test gedaan.
Alles oke, maar aansluiting carb op blok gaf verschil toerental.Kunststof huls carb op carter vervangen.
Ook iets hetere bougie geplaatst.
Geen start-problemen meer, blokje start en loopt (weer) prima.Afgelopen weekend meegereden met 100km-toertocht in Friesland.
In Harich(Balk) is ieder jaar in okt de Gaasterland brommer-rit.
Deze is leuk!! Grote deelname en veel oldtimers.
Ik heb nog 2 andere Ciao’s gezien. (wel nieuwere)
12 oktober 2023 om 10:22 #822139Probeer is een maatje kleinere sproeier.
12 oktober 2023 om 11:04 #822140Inmiddels deo-test gedaan. Alles oke, maar aansluiting carb op blok gaf verschil toerental. Kunststof huls carb op carter vervangen. Ook iets hetere bougie geplaatst. Geen start-problemen meer, blokje start en loopt (weer) prima. Afgelopen weekend meegereden met 100km-toertocht in Friesland.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.13 oktober 2023 om 14:57 #822153ik heb pas geleden hetzelfde probleem gehad, ik heb het op weten te lossen door mijn zuigerveren te vervangen want die waren bij mij op. bij een koude motor was de slotspeling ook al groot maar werd met de hogere temperaturen van het blokje en het uizetten van de cilinder steeds groter en wilde hij ook bijna niet starten met een warm blok.
Het is vaker kapot dan dat ik er op kan rijden. 4,5 pk @ 8700 RPM, 4 Nm @ 7500 RPM -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.