Vespa-Ciao.NL
:: Simonini Race koppeling

Home Forums Mening & ervaring Koppeling Simonini Race koppeling

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Gerarduz
    Topic starter

Weet iemand of de diameter van de Simo koppeling overeenkomt met de Belgenkoppeling?

Tonni
      Moderator

Volgens mij is de Simo nog iets groter in diameter.

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

VespaAvanti
        Donateur

Ga ik jou even wat bijleren Tonni:D
          Het is juist andersom:thumb
          De belgenkoppeling heeft een grotere diameter (dus zwaardere overbrenging) dan de Simokoppeling:!

Tonni: toch mooi zo’n forum, leer je telkens weer iets bij!! =)

Ja he, vondt ik ook al:p

hansieb
          Moderator

Op ciao is et niks 🙂 wel leuk hoor 90+ met een 43mm DR evo halen maar totaal niet optrekken met pully 70/80.

Daarentegen is het op citta ideaal , met pully 70/80 ga zeker 10/15km/h harder als met een std koppeling.

Misschien loopt het op ciao wel oke met pully 90/100

Gerarduz
            Topic starter

Stel nou dat ik de 47mm DEPS heb en zit te twijfelen om ebay af te speuren naar een belgenkoppeling of de Simo voor 6 joet haal?

Voor de uitdaging met poelie 65mm, kan ik met windje mee, wel leuke snelheden boeken?
              Toch?

Edjuh
              Bijdrager

Als je de hoofdprijs gaat betalen voor dat stuk overgewaardeerd gietijzer(:D), zou ik hem niet overmatig belasten door met een te zware vertanding te gaan rijden. De deps is weliswaar goed onderin(schijnt vroeger bedoelt te zijn voor ‘drag races’, las ik op een blaadje van malossi), maar simo+65poelie+16inch wielen is te veel van het ‘goede’.

Als je die koppeling neemt, monteer dan een 95 poelie, is vergelijkbaar met std. kopp. en 65 poelie, zwaar genoeg dus. En dan nog, in de stad zou ik liever vario pakken.

Windje mee is alles mogelijk ja.

ArvidW
                Donateur

Diameter belg = 60
                  Diameter simo = 58
                  Diameter orig = 50

(daarmee bedoel ik dus als de snaar erin ligt hoe hoog de snaar ligt)

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                  Home made engine dyno

Gerarduz
                  Topic starter

Hier zat ik te wachten , 2mm verschil in diameter dus Arvid?
                    Nou wat een poehaaa dan, of niet?

ArvidW
                    Donateur

Klopt geheel, 60-58 = nogsteeds 2mm

De pully van de belgenkoppeling is veel groter dan van de simo, maar aangezien de snaar er dieper inligt dan bij de simo kom je eig gewoon op dezelfde diameters uit.

Ik heb ze allebei gehad en ben over de belg meer tevreden, met de simo ging het nog wel eens verkeerd met de aanloopsegmenten en kwam er een vonkenregen uit als je afremde op de motor. Zag er best cool uit maar je schrikt jezelf wel echt de pleuris de eerste keer:lol

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                      Home made engine dyno

Martino
                      Moderator

Mijn ervaringen met de Simo koppeling zijn ook niet zo positief. OK, leuk dat de diameter poelie wat groter is dan origineel en je hierdoor een zwaardere overbrenging kunt verkrijgen, maar ik moet nog eens een setup tegenkomen waar je zwaarder dan origineel icm 55mm poelie achter nodig hebt.

Het probleem voor mij zit hem in de binnendiameter waar de koppelingssegmenten aangrijpen. Deze is bij een Simo 85mm tegenover 82mm bij een Piaggio koppeling. Hierdoor zullen de segmenten verder moeten uitslaan om te gaan koppelen en in de praktijk betekent dit vaak dat je met meer toeren en slippen optrekt. Nou heb ik ook nog eens Malossi segmenten icm Malossi trekveren gebruikt waardoor de segmenten al nauwelijks kunnen aangrijpen. Icm een Leuk RV blokje kwam ik zelfs niet hoger dan een 40km/h vanwege het constante slippen. Je ziet ook vaak dat deze Simo koppelingen erg heet worden en blauw uit slaan.

Ik zal dan eerder voor een zogenaamde “Belgen” koppeling kiezen. Of wanneer je toch de Simo gebruikt, in ieder geval Polini trekveren te gebruiken en er rekening mee te houden dat de trekveren strakker overkomen in het Simohuis dan in een Piaggio koppeling.

Jelle
                        Moderator

Ik gebruik groene polini veertjes en heb geen problemen met aangrijpen.

Martino
                          Moderator

Dat is dus precies wat ik bedoel met “strakker overkomen”. Je zal rijdend met een Piaggio koppeling al snel een setje blauwe Polini veertjes verlangen. 😉 Let wel dit is dus ook al op een redelijk krachtige setup, EVO+Pina46mm+Calibrata setup?

Jelle
                            Moderator

Inderdaad met bovengenoemde setup.

speedbuxy
                              Bijdrager

Ik rijd altijd met blauwe veren en geboorde of originele malo schoentjes in de Simo koppeling en dat rijd prima:thumb
                                Heb nu na bijna 3jaar Simo koppeling rijden al een tijdje een originele koppeling erop zitten. Maar qua slip heb ik nooit verschil opgemerkt.
                                Wat ik wel erg mis met de originele koppeling is de gas reactie die die extra 3mm ruimte in de Simo schaal geeft.

Enige nadeel die ik zou kunnen noemen is dat de schoentjes door die 3mm extra ruimte wat meer op de punten afslijten.
                                Maar dat nadeel valt weg tegen de fun voordelen in mijn ogen.

DarkMagician6
                                Bijdrager

ArvidW :
                                  Diameter belg = 60
                                  Diameter simo = 58
                                  Diameter orig = 50

(daarmee bedoel ik dus als de snaar erin ligt hoe hoog de snaar ligt)

Ik heb dit vandaag na gemeten en als ik een snaar in de koppeling leg en daarna van bovenop de snaar meet kom ik uit op andere waardes.
                                  Bij mij is een ori koppeling dan 51mm en de Simo 63.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.