- Dit onderwerp bevat 33 reacties, 9 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 1 jaar, 10 maanden geleden door Fritsie.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
24 januari 2024 om 17:13 #823459
Mooi man 🙂
Vergeet ook niet iets aan je remmen te doen, want dit gaat boven de 100 km/h verwacht ik…25 januari 2024 om 00:08 #823460Niet alleen de remmen, ook het frame gaat dat niet redden.
Althans: Ik zou ’t niet durven met 100.25 januari 2024 om 13:27 #823461Hard remmen geeft veeel meer kracht dan hard optrekken.
Dus niet remmen, let daar op 😉Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.25 januari 2024 om 21:50 #823464Het zal allemaal toch wel meevallen?
Je moet er van uitgaan dat je de eerste paar weken niet stil staat als je remt. En je moet ook niet verwachten dat hij bij een flinke hobbel aan de grond blijft.
Dat is de charme van deze hobby.
Covid is voorbij en er is weer genoeg ruimte op de IC.Ik denk dat zo,n stang die je er op schroeft niet wil zeggen dat je niet meer aanvullend verzekert hoeft te zijn, maar zo,n stang is wel handig om je aan vast te houden als je opstijgt.
Tis trouwens wel een goed idee dat als je ingehaald wordt door je achterwiel, ietsje gas terug te geven.29 januari 2024 om 13:57 #823482Wel een erg lange uitlaatflens heb je, mijn ervaring is bij een calibrata op een 47mm malossi, dat dit zo kort mogelijk moet zijn voor een betere prestatie. zou ook bij jouw blokje zo kunnen zijn. maargoed ga er eerst maar mee testen voordat je deze verkort.
Wat betreft remmerij, de voorvork van een Tomos revival, moet volgens mij zo in een ciao passen.

als je spaakwielen wilt, kun je meteen deze velg gebruiken.
Anders kun je ook zoeken naar een Tomos Youngster vork, moet je alleen nog een ciao velg van schijf voorzien.
zijn lekkere stevige en goedverende vorken en de schijfremklauw bevestiging zit er al op.
30 januari 2024 om 09:38 #823494Een hoop reacties weer, leuk om te zien.
Ik was nog niet direct van plan om 100 kmh te gaan rijden met de ciao, een stang gaat er sowieso komen en de remmen ga ik me nog even in verdiepen.
Tomos voorvork zou een goede optie zijn, alleen veranderd dit het uiterlijk van de ciao wel heel erg, heb dit nog nooit mooi gezien.Uitlaatflens was inderdaad aan de lange kant, heb deze nu getest en ingekort. Heb sowieso het idee dat de Calibrata bovenin toeren een beetje afknijpt. Ben nu opzoek naar de bijbehorende uitlaat of een Yasuni c21. Ik denk dat een Yasuni c21 namelijk ook wel goed zou kunnen lopen op dit blok, maar weet het niet geheel zeker.
30 januari 2024 om 12:08 #823499Je zou even kunnen kijken of je de maten van de orginele uitlaat kan vinden.
Met name de lengte is belangrijk en dan kan je de calibrata aanpassen.
Ik meende dat je zij dat de cilinder niet meer standaard is, dat betekent dat de originele uitlaat niet meer berekent is op de cilinder(zal niet veel schelen want ik denk dat de orginele uitaat ook niet echt de beste is)
Maar het loont dus nu wel de moeite om op zoek te gaan naar de best presterende uitlaat.30 januari 2024 om 19:09 #823504Wanneer ik de poortmap van de vorige pagina gebruik, die eigenlijk identiek is aan mijn cilinder kom ik uit op de volgende timingen:
185* uitlaat
130* inlaat
27,5* blowdown.
bij een 90mm drijfstang en deckheight van 0.ik ben nog niet zo ervaren op dit gebied, maar volgensmij is de uitlaat timing en daardoor ook de blowdown relatief laag wanneer je kijkt naar de snellere scootercilinders.
Dit is wel weer een stukje hoger dan de originele timingen, maar toch. Wanneer het blok weer op de werkbank ligt zal ik dit eens goed nameten.29 februari 2024 om 19:30 #823856Stang tussen frame gemaakt:

Laatst is ook mijn ZELFBOUW scooter koppeling vertanding kapot gelopen, waarschijnlijk heb ik teveel speling gehad tussen de pen en het gat.

nu ook maar direct een koppelingsteun gemaakt, deze moet nog even afgewerkt worden:

Zit nu met het probleem dat de Malossi snaar erg klappert, terwijl het blok naar voren staat. Maak gebruik van een gele drukveer, maar zit er overna te denken om een rode te monteren.
1 maart 2024 om 11:23 #823862
Dit heeft te maken met de ArvidW manier om de as om te bouwen.Zoals ik het zie heb je inderdaad je tolerantie niet goed, maar deze setup is ook echt een uitdaging voor deze methode. Ik ben er dan ook vanaf gestapt.
Alhoewel, als het goed uitgevoerd is kan de as het vermogen wel aan, maar de kwaliteit van de as die je gebruikt is ook doorslaggevend.
Ik meen dat dit blok bij Ties vandaan kwam toch? Hij reed met mijn foxsetjes waarvan de as wel heel bleef. Bij hem begaven de tandwielen het. Om maar even aan te geven dat zo,n setup op het randje zit van wat mogelijk is.
Ik maak de as van mijn foxsetjes tegenwoordig op een andere manier.
1 maart 2024 om 15:03 #823866Deze as kwam uit een gy6 blok, kwaliteit hiervan zal waarschijnlijk ook niet optimaal zijn geweest. Deze as heeft het met een “gewone” 70cc vele kilometers volgehouden.
Blok komt origineel inderdaad bij Ties vandaan. ik heb gelukkig nog geen kapotte tandwielen, dat wordt elke keer wel een duur grapje 🙂
Ik gebruik nu een originele 1:13 vertanding met een itg corse/ Doria koppeling.16 maart 2024 om 14:35 #824019Perso naam even veranderd naar AvM’s projecten.
Terwijl het Simonini blok als een trein loopt heb ik tussendoor wat anders gevonden. Recent heb ik een nieuw type 3 taps Malossi blok gekocht, met deps cilinder.

Het is een gebruikte set, maar heeft nog niet veel gelopen. Alles ziet er netjes uit, maar het volgende viel mij op:

de cilinder is erg netjes, maar heeft onderaan het hemd aan beide kanten de bovenstaande plekken. Heeft iemand dit ooit eerder gezien? Nicasil zit er nog, met een nagel voel je niks. Is dit puur het punt waar de zuiger niet komt?
Het blok is bijna compleet alleen mis ik de volgende delen nog:
-Membraan
-Inlaatspruitstuk
als iemand deze toevallig wilt verkopen hoor ik het graag 🙂 heb eventueel ook wat andere snelle delen teruil.16 maart 2024 om 18:10 #824020Dit cilindertje heeft gewoon lang op de plank gelegen met de zuiger er in.
19 maart 2024 om 18:29 #824040Mooi setje heb je aangeschaft, zag hem ook op mp en had er ook wel interesse in. Zo te zien vooral optisch wat geoxideerd. Dit is heel goed met een straalbeurtje oid weer op te knappen en ook die plekken in de cilinderwand is oxidatie. Hier hoef je je niet druk om te maken. Dit gebeurd al snel als je een alu cilinder in vochtige omstandigheden laat liggen. Je kan dit iets oppoetsen, maar helemaal weg krijgen lukt vaak toch niet omdat de oxidatie op het aluminium zit onder de nicasil laag.
Ik zie dat je via Jelle een spruitstukje kunt krijgen ik heb ook nog nieuwe 13mm spruitstukjes liggen anders, maar waarom geen grotere carburateur? Deze cilinder schreeuwt toch eigenlijk om grotere longen. 😉
19 maart 2024 om 19:42 #824042Mooi dat die plekken meevallen! Setje heeft inderdaad wel wat oxidatie, weet nog niet wat ik er mee aan moet. Zandstralen vind ik altijd erg ruw, maar glasparel oid kan ik weer niet zelf doen…..
Ik ga er eerst met Jelle uit proberen te komen, bedankt voor het aanbod. 13mm carburateur wel ik mee starten en testen, later wil ik zelf een 19mm carburateur aanpassen en een eigen spruitstuk maken.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.