- Dit onderwerp bevat 33 reacties, 9 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 1 jaar, 10 maanden geleden door Fritsie.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
Al een tijdje ben ik in het bezit van een Simonini 4p blok. Het project gaat niet heel hard maar ik heb toch wat vordering kunnen maken.
Het blok is schijnbaar getuned door ITG Corse en zou 16,5pk moeten hebben. Ik denk zelf dat dit blok van Tiesman is geweest, is er misschien iemand die mij hier meer over kan vertellen?
De carters zijn geflowed, spoelpoorten zijn naar beneden getrokken zodat deze gelijk staan met de zuiger op het onderste dode punt. Uitlaat poort is +- 2mm verhoogd.Aantal foto’s van het blok:

Van het weekend ook een ciao frame bewerkt voor dit blok.

1 januari 2024 om 17:50 #823191Dingen die nog moeten gebeuren:
- Blok voor de laatste keer schoonmaken, in elkaar zetten en op druk zetten.
- Frame in de primer zetten.
- Uitlaatflens maken.
- Trekstart maken.
- Balhoofd van het frame vervangen.
2 januari 2024 om 11:51 #823196Altijd leuk zo’n simo blokje.
Maar wat zit er nou voor een kras in de cilinder?
2 januari 2024 om 12:28 #823198Ik denk dat dat een dikke laag olie is 🙂 zit geen krasje in.
13 januari 2024 om 20:57 #823366

Blok op lekken getest.
Slotspeling aangepast naar 0,25mm.
Ontsteking afgesteld op 1,8mm voorontsteking.Blokje lekt voornamelijk bij het inlaatspruitstuk tegen het blok aan. Straks maar even vloeibare pakking aanbrengen en opnieuw proberen.
14 januari 2024 om 13:11 #823373En dan starten dat ding…
Maar moet je het ciao frame niet versterken? Vermoed dat die snel scheurt of krombuigt met dit geweld ertussen.
14 januari 2024 om 19:30 #823382Ja het starten komt steeds dichterbij.
Is dat risico aanwezig denk je? Ik dacht eigenlijk dat het wel mee zou vallen…..Anders eventueel verstevigen met een stang tussen het frame en extra metaal langs de achterbrug op?
14 januari 2024 om 22:44 #823384Ciao frame kan al scheuren of krom trekken met een 43mm dr, laat staan een simo kitjes.
Stang tussen ’t frame helpt zeker
15 januari 2024 om 17:14 #823388Mijn Vespa haalt die 16.5 pk bij lange niet.
Ook heeft deze geen frame-versterking. (nodig)Als ik volgas de Amerongse Berg afrijd en de snelheid (op GPS) gaat voorbij de 70, dan gaat de Ciao als een natte dweil over de weg. Je voelt je er dan niet heel prettig op.
Op de vlakke weg haalt ie deze snelheid niet en dan is ’t nog wel te doen.16 januari 2024 om 12:53 #823395Ja dat gevoel ken ik wel. Wanneer die rijdt zal ik eens een stang fabriceren, maar wel eentje die ik kan vastbouten zoals de EBR stangen.
Ik moet nog eerst even zien hoe ik het blok ga starten. Moet een schroefmachine draai de draad dol en door de hoeveelheid compressie werkt een trekstart ook nog niet echt.
16 januari 2024 om 21:45 #823405Kiek is aan , ben wel benieuwd hoe die loopt, heb hier toen nooit de ontsteking goed kunnen krijgen.
Zit die uitlaat er ook nog bij ? blijft leuk spul die simonini 4p, maar levensgevaarlijk spul ook haha :p
17 januari 2024 om 12:38 #823407Ooh wat was daarmee aan de hand dan? Stotteren of iets?
Uitlaat zit er helaas niet meer bij. Heb zelf eerst een 30mm Calibrata die ik pas wil maken en was van plan later misschien een Yasuni c21 aan te passen.
17 januari 2024 om 18:57 #823408Aa jammer , die uitlaat was er precies op berekend.
Heb hem nooit op goed op tijd gekregen, daarna met alles gestopt.Starten deed ik altijd met een trek poelie.
18 januari 2024 om 07:36 #823409Ja dat is inderdaad jammer. Maar zal waarschijnlijk alsnog wel genoeg vermogen hebben ;).
Weet jij toevallig iets meer over hoe het blok getuned is? Wanneer ik de poorten opmeet komen deze eigenlijk 1:1 over met de cilinder van de XSH getunde Simonini ciao:
23 januari 2024 om 14:38 #823454Afgelopen dagen veel kunnen doen.
Trekstarter gemaakt:

Bevestigingsplaat is momenteel gewoon een stukje triplex, deze moet nog een keer vervangen worden.
Uitlaatflens gemaakt voor de 30mm Calibrata:

En de eerste start:
Eerste blok met binnenrotor ontsteking voor mij, dus dat is wel even wennen met de gasreactie:). Nu verder met opbouwen.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.