- Dit onderwerp bevat 21 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 14 jaren, 2 maanden geleden door RaymonBlaauw.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
29 december 2011 om 01:05 #185103
hallo,
ik heb er lang over na zitten te te twijvelen
er zijn alleen twee problemen waar ik aan denk
* koeling ( zal een watergekoelde cilinder passen? en hoe werkt de koeling van een minarelli blok? )
en een waterpomp? hoe kan je een waterpomp aansluiting? of kan je er ergens eentje afhalen
* de krukas slag ( kwa de lengte van de drijfstang )29 december 2011 om 02:04 #201095Koeling van een Minarelli blok loopt via een pompje dat direct op je krukas mee draait. Zal bij het Simocarter niet kunnen aangezien je zij-inlaat daar zit. Dus rest een andere manier van aandrijving. Elec of zoals de Polini waterpompjes.
Krukasslag ligt ver uiteen. Minarelli normaal 39,2 waar vespa 43 is, maar voor het simo carter zelfs 46.
Het enige wat wel zo past is de maatvoering/afstand tussen de 4 tapbouten.
En verder gaat de twijfel…
29 december 2011 om 02:14 #201096kan je de drijfstang dan niet simpel weg overzetten??
dan moet je de goeie slag hebben of vergis ik me daar in.?
ps, zijn de polini waterpompjes nog te koop? neej toch?
29 december 2011 om 02:17 #201097Slaglengte en de lengte van een drijfstang zijn twee heel verschillende dingen.
Polini waterpompjes zijn nog te koop of soortgelijke pompjes van een Polini minibike bijv.
29 december 2011 om 02:45 #201098dusss, water koeling kan opgelost worden als ik zon pompje kan vinden
nu de volgende dan ben ik al eerst een heeleind verder opwie o wie kan mij helpen met de slag van de cilinder??
ik noem maar wat heb er geen onderzoek naar gedaan.
kan je niet gewoon een op hoog blokje maken? zodat de cilinder hoger komt te liggen??29 december 2011 om 07:19 #201099nee, waarom? omdat jouw zuiger veel te ver naar onderen beweegt waardoor alle timingen in de soep lopen,
er is hier ene op het forum, (kamelenciao) die beweert een 39mm kruk te hebben gemaakt, zou je hem eens moeten vragen hoe die er aan komtik heb het idee dat je nog veel moet leren over 2-takkers niet?;) (no offense)
De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.29 december 2011 om 08:54 #201100Minarelli uses 39,2mm stroke , 2fast4race/Malossi bigbore 86cc has 44 stroke which there is a simonini crankshaft for , also the Team cristofolini cylinder uses 46mm stroke.
Buy a polini/reich waterpump , the reich is 12v , polini is run by a drive”belt” between the crankshaft beside the flywheel/rotor.
You can modify cylinders to 44mm stroke too. You take away about 1mm inside the top, then you get a spacer at about 1,5mm. The simoninicarter has 52mm studs (between them) and minarelli has 50mm so you will have to bore up the cylinder or modify the studs in the carter.
You also have to lower the transfers in the cylinder because the transfers degrees will be 6 higher per every millimeter that you have a spacer for.
I hope I made some sense , PM me if you got more questions.
29 december 2011 om 11:17 #201101Kamelen :
Minarelli uses 39,2mm stroke , 2fast4race/Malossi bigbore 86cc has 44 stroke which there is a simonini crankshaft for , also the Team cristofolini cylinder uses 46mm stroke.Ik heb een krukas met 44slag maar miste 3 á 4mm bovenin. Dit komt omdat de drijfstang iets te kort is.
Nu moet ik dus een puch drijfstang erin laten persen en dan past de krukas op mijn Malossi bigbore.29 december 2011 om 12:35 #201102Volgens mij vergeten een hoop dat zoiets nooit rendabel zal gaan rijden.
Die elec waterpompjes zijn op accu zo leeg, daarnaast kunnen ze de boel onder belasting niet optimaal koel houden dus 5km boeken kan er nog niet eens vanaf.
Dus leuke projecten maar je hebt er opzich weinig aan, want zelfs als sprint project komt het vandaag de dag niet meer mee.Dus ik vind het een hoop inversteren in iets wat daarna waarschijnlijk het meest van z,n leven in de schuur zal staan.
Beter koop je gewoon een orginele simo 4taps en bouw dat uit zoals sil, want die kan er tenmiste nog gewoon een middagje op te scheuren:duivel
En als ie echt zou willen kan ie er zelfs gewoon een toer mee rijden, want dat blokje is stabiel qua koeling
29 december 2011 om 13:50 #201103Het is een beetje volgens het verhaal wat Speedbuxy schetst. Denk niet te makkelijk over het realiseren van een soort gelijk project. Aan de hand van de vragen die je steld lijkt mij nog niet duidelijk dat je precies weet waar je over praat. Begrijp me niet verkeerd. Ik juig het toe wanneer je met een soortgelijk project aan de slag zal gaan, maar des te meer zal het zonde zijn wanneer je halverwege tot de conclusie komt dat het niks is voor je en deze dure investering laat liggen.
Lees je daarom misschien eerst even in en kijk bijvoorbeeld wat de users van hierboven al hebben gedaan(Kamelen, Goedguus)
Problemen zijn er om op te lossen. Zo ook het slagverschil en koeling, maar dan moeten dit wel passende oplossingen zijn.
29 december 2011 om 14:08 #201104jah het kutte is ik moet iets in mijn handen hebben voordat iets kan verzinnen
ik zal er nog ff 2 dagjes overna denken en me kameraad ff vragen of hij iets weet 😉
ik zag ook ooit iemand die had een waterpomp gemaakt op zijn achterwiel ( die moer van je cardan )
29 december 2011 om 15:24 #201107Die had gewoon een polini pompje gebruikt. Maar omdat hij een Citta had paste deze niet gewoon op het blok omdat hij bij het inveren dan tegen het frame kwam. Het nadeel van op de cardan is dat hij alleen pompt als je rijd. Als je wiel niet draait pompt er niks. Dat is dus nog minder rendabel.
Je bedoelt de BMW Citta 😉
29 december 2011 om 16:45 #201108owh ja dat was het probleem van dat ding dat was ook zo… dom dat ik daar niet zelf aan gedacht heb..
maar ik vind nog wel wat op die koeling probleem latere zorg eerst moet ik wat bedenken op die krukas slag..
30 december 2011 om 08:01 #201113ik wil niet veel zeggen he, maar als je het systeem een beetje goed aan past kan je ook rijden zonder pomp,
dat had ik namelijk met mijn DR EVO LC, door het opwarmen van het water had ik genoeg stroming zodat de cil goed gekoeld werd 😛De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.30 december 2011 om 10:18 #201114jah tuurlijk het kan ook wel warm en koud water circuleert al vrij goed uitzich zelf maar daar ga ik niet op vertrouwen
maar ik denk dat 80cc cilinder van een scooter toch wat warmer wordt -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.