Vespa-Ciao.NL
:: Simonini 3taps

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Simonini 3taps

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

marrr_1
    Topic starter

Van de week een Simonini 3 taps binnen gekregen. Ik blij natuurlijk. Totdat ik erachter kwam dat een gedeelte van de pasring afgebroken was en de algehele staat van een Simonini 3 taps carter gewoon erg slecht gegoten is, het lijkt wel broos. Ook de tapeindes zelf leken erg dun. Al en al genoeg redenen voor mij om het carter niet te gaan gebruiken. Alleen sta ik nu wel voor een dilemma. Mijn idee was om met een zij-inlaat te gaan rijden i.c.m. met mijn 48mm Fabrizi kit die ik laatst had bemachtigd. Echter valt dit nu een beetje in de soep.

WhatsApp Image 2021-12-09 at 15.06.28

WhatsApp Image 2021-12-09 at 15.06.29

zevenenergie
      Donateur

Dat is jammer.
        Het is ook wel erg een dun randje.

Aluminium gietwerk is altijd poreus, maar sommige fabrikanten hebben nemen minder maatregelen het in te dammen. Het gaat ten koste van de sterkte, maar het is vrij normaal.
        Pas bij deze dunne randjes gaat het fout.

Verder zie ik niet echt een groot probleem. Ik zou het ook liever helemaal perfect hebben, maar er zit nog voldoende rand om de twee carters te centreren.
        En als de bouten vast zitten schuift het niet meer.

Ik zou me er meer zorgen overmaken of de lager passingen goed zijn.
        Bij de Simonini zij-inlaten zie regelmatig je dat de passing te los is.

De Italianen maken wel meer  foutjes. Ook de nieuwe spullen van Mallossie hebben zo hun problemen.
        Er zit altijd wel iets van werk in.
        Als je het zelf te moeilijk vind dit op een goede manier in elkaar te zetten, zijn er op het forum wel mensen te vinden die de benodigde kennis en ervaring hebben.

marrr_1
        Topic starter

E30FB042-042C-4C8D-9868-3CDEFE0F59F8E4B8F0AC-0933-40D8-BD2E-5E63391C514E77B7564C-117A-449A-B4BC-ED9A6640395EC2BC3253-04E3-41AD-88CD-43A29A5C9E3B

Paar foto’s die het nog beter beschrijven dan woorden. draad voor tapeinden is heel dun en her en der wat gaatjes in het Carter. En ik zag zojuist een buts in de rand bij het vliegwiel…

marrr_1
          Topic starter

Had ik al gezegd dat het Carter nieuw was/is? En dat de lagerpassing in het groot Carter gewoon ruk is. Krukas met lager viel er zo in…..

Danzl
            Bijdrager

Marrr,

Als hij nieuw is waarom stuur je hem dan niet terug en vraag je een nieuwe?

Danny

zevenenergie
              Donateur

Aan de oxide plekjes en de beschadigingen daar waar het lager komt te zien, zal het wel van een italiaan op Ebay komen of een dergelijke herkomst?

Die lagerpassing is een probleem, want als het carter warm is dan heb je nog meer speling.
                Die draad is dunnetjes inderdaad, maar niet onoverkomelijk. Ik zou de tap einden er in lijmen met JB weld dan zit het muurvast.
                Die giet-gal kan je ook opvullen met JB weld.

Je moet het zo zien, het is een tunnings onderdeel en daar zit traditioneel altijd werk in. Heel veel race blokken zijn zand gegoten en dat is allemaal hand werk, omdat de oplage veel kleiner is dan fabieks-carters waarvoor een zeer kostbare spuit giet mal gemaakt is.

De bewerking na het gieten, dat is waar het om gaat. .
                Er bestaan overigens overmaat lagers:
                overmaat stikker
                Ook geschikt voor Simonini carters :thumb

marrr_1
                Topic starter

Marrr, Als hij nieuw is waarom stuur je hem dan niet terug en vraag je een nieuwe? Danny

Het is een NOS artikel. Je kunt dit niet nieuw kopen in de winkel 🙂

Danzl
                  Bijdrager

Dan heb ik niets gezegd 😊

marrr_1
                    Topic starter

Aan de oxide plekjes en de beschadigingen daar waar het lager komt te zien, zal het wel van een italiaan op Ebay komen of een dergelijke herkomst?

Juist.

Crullie
                      Donateur

Overmaat lagertjes, jammie jammie Jammie 😛

TICKLING BARN
                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.