Vespa-Ciao.NL
:: Si valt uit wanneer warm

Home Forums Techniek Motorisch Si valt uit wanneer warm

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Jenoah
    Topic starter

Hallo allemaal,

Afgelopen maand toen de DR 50cc weer op voorraad was, had ik er maar gauw eentje besteld en op mijn Si gezet. Was allemaal mooi totdat een paar dagen later hij zo uit viel tijdens het rijden.
      Ik had dus het vermoeden dat de sproeier misschien te klein was dus ben ik van een 52 naar een 54 gedaan waardoor ie ging viertakten als hij wel liep. Lijkt me dus dat 52 toch de goeie maat was. Onderhand maar een nieuw koelkapje voor de cilinder en een nieuwe cilinderkop gekocht (oude was namelijk beetje stuk) waarna het wel weer allemaal leek te werken. Nou wilde ik er vandaag weer op wegrijden en toen was het weer als vanouds dat hij uitvalt na twee straten rijden…

Ik heb niet echt meer een idee wat het nou is, gezien hij het ene moment wel loopt en dan weer niet. Het lijkt erop alsof hij koud gewoon goed werkt, maar warm niet. Grotere sproeier viertakt hij en blijft hij alsnog uitvallen. Bougie kan ik nog niet zo veel van zeggen omdat het natuurlijk een nieuwe cilinder is die nog ingereden wordt (of dat is dan de bedoeling) en het wordt ook lastig om de bougie op kleur te krijgen als hij continu uitvalt.

Setup:
      Cilinder: DR 50cc
      Cilinderkop: Polini 38.4 > 41MM
      Carb: 13/13
      Uitlaat: Gianelli Original Citypower
      Sproeier: 52

Heeft iemand wellicht nog een idee waarom mijn Si niet lekker loopt?
      Alvast bedankt!

Shark
      Donateur

brandstoftoevoer misschien verstopt?
        Dat zou op zich wel te herkenning moeten zijn aan een smorende motor net voordat ie uitvalt. Of valt ie heel abrupt uit?
        Slechte brandstof (te veel olie bijvoorbeeld) waardoor de bougie vetslaat?
        Compressieverlies?

Jenoah
        Topic starter

Voor zover ik kan zeggen hoor ik niet iets geks. Het is meer dat hij stopt met gas geven en als je dan met het gas blijft spelen, dan lijkt ie ‘m weer soms te kunnen oppakken en verder rijden. Dat is dan alleen maar voor 50 meter en dan gebeurt het opnieuw. Starten gaat daarna ook moeilijk totdat hij dus weer is afgekoeld.

heb je enig idee hoe ik compressieverlies zou kunnen testen? De benzine is nog steeds dezelfde als voor het wisselen van de cilinder, waar alles nog goed werkte, dus ik vermoed niet dat dat het is.

Shark
          Donateur

filmpje? ontluchting tank verstopt? Dat afkoelen kan andere onbedoelde gevolgen hebben. Dus niet alleen dat de motor dan afkoelt, maar kan er ook voor zorgen dat het eventuele vacuum in de tank langzaam wordt opgeheven of dat er net weer voldoende brandstof in de vlotterbak zit doordat een filtertje slechts deels verstopt is.
            Temperatuurverschillen hebben wel invloed op compressie. Je kan wel meten met een compressiemeter, Je moet alleen maar net een compressiemeter hebben liggen 🙂

Ralf
            Bijdrager

Heb ook zoiets gehad, toen bleek de bobine defect te zijn.

Jenoah
              Topic starter

Hi Shark en Ralf,
                Bedankt voor de antwoorden. Ergens zou het mij inderdaad niet eens zo heel gek lijken als het de benzine toevoer is die niet snel genoeg loopt. Wat ik mij namelijk ook later bedacht, is dat wanneer ik het gas los laat, je eigenlijk de hele motor niet meer hoort, totdat je weer bijna op lage toeren zit. Dit herken ik wel van wanneer ik op mijn andere Ciao Mix wel is was vergeten de benzinekraan open te zetten. Dan kon je ook nog even doorrijden totdat het echt helemaal leeg was, maar hoorde je ook niets wanneer je geen gas gaf.
                Dan ga ik daar in ieder geval van het weekend naar kijken.

Bobine zou misschien kunnen maar ga ik pas naar kijken als al het andere geen effect heeft. Heb namelijk niet zo een CP bobine liggen. Alleen nog een elektrische van mij Ciao.

Ik laat het van het weekend wel weten. Thanks voor de hulp!!

Jenoah
                Topic starter

Het is wat langer gaan duren dan een weekend, want ik had toch niet te tijd gevonden om eraan te sleutelen tot afgelopen dinsdag, maar het is opgelost hoor!

Ik heb maar gelijk een nieuwe cilinderkop en bougie gehaald en erop gezet. Daarna ook even nieuwe brandstofkabel gelegd met filter ertussen en de carburateur en luchtfilter gereinigd. Ik weet niet zo snel wat nou precies het probleem was, maar na dit kon ik zo een kilometer of 20 rijden zonder problemen.

Bedankt iedereen voor het meedenken!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.