- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 2 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 jaren, 3 maanden geleden door DG.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
17 december 2023 om 21:33 #822955
Beste forumleden,
Ik heb een vraag:
Mijn vespa ciao met de volgende setup:
43mm DR
12/10 carb sproeier 50
bromfilter
Ongetunede bromcarter
Bh7se bougie
Originele koppeling
Poelie 94
Bromklok
Gianelli ori power
Polini kop.
Heeft momenteel een verbruik van 1/16.
Hiervoor had ik een originele uitlaat.
Deze heb ik vervangen omdat de trekkracht waardeloos was en starten heel moeilijk werd, wanneer de brommer koud was.
Met de originele uitlaat haalde ik een verbruik van ongeveer 1/26.
Ik rijd veel korte stukjes
(minder dan 10 km).
Eerst brommer warm laten draaien en dan vol gas.
Met de Gianelli loopt de brommer 58 op gps.
Is er een manier om de brommer zuiniger te maken en de topsnelheid weer legaal te maken, zonder keihard in te leveren op trekkracht?Graag doe ik beroep op uw technische kennis.
Met vriendelijke groet,
DG
Heb je daar nou zelf aan lopen klooien ?18 december 2023 om 00:52 #822962@duncan2005
Citypowertje is wat je zoekt denk ik, trekt beter op en maakt ff minder toeren. Minder toeren = minder topsnelheid en dus ook minder verbruik.Er zijn best veel verschillende te koop, bijvoorbeeld van Proma (~€60) of Tecno (~€35). Die pijpies voor 2 tientjes zou ik laten liggen, laatste die ik daarvan kocht paste voor geen meter onder de brommer en de verf was erg slecht. Vond zelf de proma het best.
Welke je ook koopt, let ff op de dikte van de voorbocht (die buis tussen de demper en de cilinder). De dikste moet je hebben, er zijn ook dunnere te koop. Gewoon ff een paar opzoeken en dan zie je op de fotos van de webshop wel of het een dikke of dunne bocht is.
18 december 2023 om 07:00 #822963Oke, bedankt.
Ik zie net dat er een lange en een korte versie is, maakt dat wat uit ?
Moet ik dan nog altijd met poelie 94 blijven rijden, of kan ik dan naar poelie 80 zakken?
Loopt een 43mm DR nog wel lekker met een citypower pijp ?
Heb je daar nou zelf aan lopen klooien ?23 december 2023 om 21:55 #823046Oke, het plan is nu als volgt:
Er komt een DR50 op de ciao, misschien met een proma citypower.
Poulie 80 en originele luchtfilter.
12/10 carb.
Dat moet toch al flink schelen in verbruik ?
1:16 is extreem hoog, als anderen die een speed engine hebben nog zuiniger rijden.
Is het aan te raden om over te stappen op contactpunten?Heb je daar nou zelf aan lopen klooien ?24 december 2023 om 01:13 #823047Er zit qua prestaties voor zover ik weet geen verschil tussen de lange of de korte demper, denk dat de lange iets stiller is.
Poelie 80 kan je doen, net wat je zelf chill vind rijden.
1:16 is wel veel, maar vind het niet extreem. Denk dat het voornamelijk door je grote poelie komt. Op top maakt hij dan veel toeren en dat maakt hem dorstig.
Contactpunten of elektronisch zou geen verschil moeten maken in verbruik.25 december 2023 om 17:12 #823073Oke, en om gewoon 45 te rijden.
Dan zo zuinig mogelijk, eventueel met Dr50?
Voor de ciao.Heb je daar nou zelf aan lopen klooien ? -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.