Vespa-Ciao.NL
:: SE met orginele cilinder ?

Home Forums Techniek Motorisch SE met orginele cilinder ?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

RAV77
    Topic starter

Goede middag allen

ik heb een vraag over een speedengine waarin een race krukas in zit .

kan daar een originele 38.2 cilinder op .
      zo ja , hoe rijd dit ?

en is dit goed af te stellen ?

en wat zou de snelheid er mee zijn (vario) citta

alvast bedankt

Wim
      Bijdrager

Qua tapeinden zeker wel.
        Spannendste zouden de buitenranden voetpakkingvlak kunnen zijn.
        Maar bij mijn weten rijden er ook met een 65DR op speedengine. Daar zijn de buitenkant voet-pakkingvlakken gelijk aan std. cilinder.
        Ik denk dus, Ja.
        Natuurlijk is dit gewoon af te stellen.
        Snelheid blijft natuurlijk ergens 30-45km/u

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

RAV77
        Topic starter

dank je wel wim

30km/h zou te langzaam zijn , aangezien het een brom kenteken heeft zou 45 / 50km/h wel mooi zijn .

om zorgeloos te kunnen rondrijden ivm controles

maar dat het op zich mogelijk is , is al fijn om te horen

Wim
          Bijdrager

De cilinder is beperkend in dit geval.
            Een citta heeft std altijd al een bromvertanding.
            De kleinere wielen beperkte de snelheid genoeg waardoor een snorachternaaf niet nodig was.
            Kleinere poelie kan dat dan opheffen maar het zeer lage vermogen van een std cilinder zal de beperking zijn. Dan denk ik toch al aan een 65cc voor wat vermogen met een niet te grote carb om de snelheid niet te hoog te laten oplopen.

Gr. Wim.

RAV77
            Topic starter

hoi wim , het heeft een malossi vario met 105mm schijven , en vertanding 1:9 en een 13/13 caberateur

Wim
              Bijdrager

Van vario weet ik niet veel. Dat 105, als dat achter is zal tijdens starten/optrekken de startdiameter zijn. Belangrijker is hoe klein hij wordt op max vermogen van de cilinder, dat bepaald de eindsnelheid.
                Bij een vario zou je ook, met een 65 cc de snelheid kunnen beperken met een bus zodat de poelie achter niet kleiner wordt en aan de voorzijde niet groter. Eigenlijk zoals ze vroeger de brommers hun snelheid beperkten op 45. De breedte van de bus, waarmee je moet experimenteren, bepaald je eindsnelheid, en je geniet toch van iets meer vermogen/trekkracht van de 65cc.

Gr. Wim.

RAV77
                Topic starter

65cc met vario ring werkt niet samen als je hem begrenst tot 50km/h

had dat al geprobeerd , het resultaat was veelste veel overtoeren omdat hij dan nog steeds harder wil dan hij kan met een vario ring om hem te begrenzen .
                  dacht eerst ook dat simpele oplossing ervoor zou zijn , tot ik het ging testen , was ik van die optie al snel genezen.

en een andere uitlaat om hem af te knijpen , had ik ergens gelezen dat , dat dat geen goed idee zou zijn omdat een 65cc zijn druk dan niet goed kwijt zou kunnen en daardoor al snel kans op een warmloper zou  zijn .  weet niet of dat waar is ?

Biermobiel21
                  Bijdrager

Misschien een 41mm cilinder? Die 41 (60cc) van dmp is eigenlijk gewoon een standaard cilinder maar dan met ff meer koppel. Poorten komen alleen niet mooi overeen met die een speedengine, verwacht niet dat het problemen geeft ofzo, maar zou zelf gewoon een standaard carter gebruiken.

Heb laatst een rustiger blokje op mn ciao gezet, dat trekt heerlijk op en gaat rond de 45.
                    Setup is:
                    38,4 athena, standaard brom carter, 12/10 carb, tecno citypower, malossi vario, 100mm koppeling, 1:10,5 vertanding.

Dus denk dat een uitgevijld carter met 13/13 en een 41dmp en 1:9 tandjes met zo een setup op een citta mooi rond de 50 zal lopen met lekker optrekken. Speedengine zou ik lekker een blokje van maken voor met tourtjes ofzo.

RAV77
                    Topic starter

dank je wel biermobiel en wim

ik ga er er nog even over nadenken

mvg rav

Biermobiel21
                      Bijdrager

65cc met een brom of citypower uitlaat kan trouwens prima, maar denk dat je dan net boven woksnelheid zit (maar er naast zitten, heb zelf geen ervaring met 1:9 vertanding).

RAV77
                        Topic starter

ik denk dat het op een andere manier nog is op te lossen .

tussen spruit stuk en carburateur in , een hele dunne revet die er strak tussen in klemmen
                          dus eigenlijk net zo groot dat hij zelfde maat als buitenkant van het spruitstuk en dat die mooi afsluit aan de binnen kant van de nylon bus .
                          desnoods achter de nylon bus plaatsen in de carburateur zelf , maar dan met de buiten maat van de nylon bus zelf.
                          dan blijft ook de gashendel normaal blijven werken en zal het zelfde effect hebben als je iets minder gas geeft . en op die manier begrenzen .

het is dan alleen wel uitvogelen nog hoe groot het gat moet gaan worden , maar kan gewoon met klein beginnen en dan steeds groter maken tot hij wel aan de snelheid voldoet van wat ik wil.
                          dat ik een beetje trekkracht inlever vind ik niet zo erg want dat heeft die genoeg.

heb even snel 2 opties ervoor getekend , het normale revet idee (linkse) , en de halve maan idee (rechtse) wat me grootste voorkeur heeft dan aangezien bij de gas schuif dezelfde opening hebt van onderaan gezien rond en boven vlak .

Schermafbeelding 2024-06-29 200038

ja ik weet het de rechtse lacht al 😀 maar zal van die de hoogte nog moeten bepalen van de vlakke kant wat straks aan de boven kant blijft , als die erin gaat .

bij die linkse denk ik dat het als een drempel gaat werken en slecht zal lopen

Wim
                          Bijdrager

Nee, geen obstakels in het inlaattraject.
                            De benzine is als damp(mist) in het kanaal.
                            Benzineluchtmengsel, dit is erg belangrijk.
                            Zodra dat ergens tegenaanslaat komt het deels als vloeistof in het carter.
                            Wat er dan gebeurt,
                            de bougie blijft vrij licht, je denkt dan hij loopt arm, terwijl de benzine drupt uit de uitlaat.
                            Test gewoon een snelle cilinder met kleinere carburateurs, net zo lang tot ie 55 rijdt.
                            Variëren kun je nog met uitlaten, geen expansie uiteraard. Enz enz.

Gr. Wim.

RAV77
                            Topic starter

ah oke , me idee er achter was meer dat zonder ver af te stellen  , dat dit hetzelfde effect had , als je maar 3/4 of half gas geeft , aangezien dat normaal ook geen kwaad kan .

achter de gasschuif zit kort er achter een messing/koper kleurig staafje waar een gaatje inzit waar de benzine uitkomt:
                              de hoeveel lucht hij aan zuigt bepaald hoeveel bezine hij mee neemt

bij een 10mm caberateur zit er 1 gaatje boven in wat bij half gas de benzine al snel tegen de gasschuif aan botst.
                              10-10

bij een 13mm caberateur zitten er zelfs 2 gaatjes waarbij de bovenste na mijn mening pas echt gaat werken als de gasschuif vol open staat , aangezien de onderste het meeste werk al bij half gas doet en de bovenste maar beetje aanvult op dat moment.
                              Screenshot_5039

daarom dacht ik dat me idee wel zou kunnen werken , met die halve maan revet die dan ongeveer maar een milimeter van de gasschuif afzit , dus eigenlijk neem dat de functie over van de gaschuif in het bovenste gedeelte .

wim dank je wel voor deze raad

Nee, geen obstakels in het inlaattraject.
                              De benzine is als damp(mist) in het kanaal.
                              Benzineluchtmengsel, dit is erg belangrijk.
                              Zodra dat ergens tegenaanslaat komt het deels als vloeistof in het carter.

maar want denk je van bovenstaande als je dit zo ziet , dan zou het toch moeten kunnen ?

mvg.rav

RAV77
                              Topic starter

65cc met een brom of citypower uitlaat kan trouwens prima, maar denk dat je dan net boven woksnelheid zit (maar er naast zitten, heb zelf geen ervaring met 1:9 vertanding).

met bovenstaande combinatie loopt hij helaas nog te snel , en krijg er een hoop extra db geluid erbij met die uitlaat , dan galm heel de straat mee en iedereen zie je gelijk met het hoofd draaien om te zien waar het vandaan komt , was niet zo’n succes helaas . al zijn het best goede uitlaatjes

mvg.rav

Biermobiel21
                                Bijdrager

Watvoor luchtfilter heb je er op zitten? Een ‘6 gaats’ of brom filter scheelt behoorlijk qua geluid t.o.v. een malossi filter. Ook de snelheid zal iets lager worden daarmee vergeleken met een malossi

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.