Vespa-Ciao.NL
:: Scootervario @ Vespa

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Scootervario @ Vespa

9 berichten aan het bekijken - 46 tot 54 (van in totaal 54)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

TimoO_
    Donateur

DUS??? 😀 verstevig hem dan 😛 las stangen op je brug, tussen je balhoofd en zadel zet een goeie voorvork erin indien ciao en klaar.

welke kant draait een Camino op? er zijn in ieder geval toch wel brommers die de goede (natuurlijk de goede) kant op draaien?

ArvidW
      Topic starter

PGO

Maar kom op, je wilt toch dat je brommer een vespa blijft:con Dan moet je d’r niet hele stukken uit gaan hakken;) En hoe wil jij de helft van het Alu carter van een Fox aan het Metalen “frame” van een ciao vastzetten? Ik denk dat je wel heel erg veel moet verstevigen wil je die Monobrug van een fox goed genoeg kunnen verankeren

Foxvario heeft een vriend (ThijsVM, met die rode Jetforce) geregeld, ik ga eens kijken wat ik daar mee kan. Zelf heb ik natuurlijk liever die Malossi Sport erop, maar als die Foxvario makkenlijker monteerd kan ik dat nog wel overwegen.

As voor achterklok is zeker te maken, alleen het verlengen van mijn krukas zodat er een malossi Sport op kan is wat lastiger. Maar alsnog gaat het wel lukken:)

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
        Home made engine dyno

ArvidW
        Topic starter

Vandaag een Fox vario gekregen van Thijs V M (Jetforce)

(Edit: Helaas zijn plaatjes te breed voor Blaster skin, daarom kun je soms mijn kartonnen “v-snaar” niet zien:()

Zoals je ziet is de vario toch wat kleiner dan de Malossi Sport, deze is 9mm groter dan die van de Fox

Een 17mm snaar hoort er niet op zo te zien, snaar komt niet laag genoeg, en komt veel te hoog (eig zelfs buiten vario) Ik denk dat er een 15mm snaar op hoort.

Een 13mm snaar wil wel, hij komt dan wel niet zo hoog, maar dat doet hij bij een malossi Sport ook niet (snaar is gewoon te dun, dat is denk ik ook rede waarom hij bij vespa’s niet helemaal boven komt)

Mijn achterkoppeling is duidenlijk gemaakt voor een 17mm snaar, dus die wil ik er ook voor gaan gebruiken.

Met een 17mm snaar + Malossi Sport + Fox glijbus komt hij dan wel hoog genoeg (heeft ook niets met bus te maken, alleen met snaar dikte) Maar je kunt duidenlijk zien dat hij niet laag genoeg komt. Ik denk dus dat de variobus te kort is.

Met fox glijbus 33mm (17mm snaar):
          Vario: 53mm tot 95mm
          Koppeling: 114mm tot 58mm

Dus verhouding 1:2,2 tot 1,6:1

Met 37mm glijbus (zelf bedacht) (17mm snaar):
          Vario: 42mm tot 95mm
          Koppeling: 114mm tot 58mm

Dus verhouding 1:2,7 tot 1,6:1

Als je zo kijkt komt idd de snaar lager met de 37mm variobus, waar ik wel weer op moet gaan letten is dat de vario en koppeling allebei precies evenveel kunnen varieren want anders haal je er niet het maximale uit. Als ik bijvoorbeeld snaar in Vario te laag laat beginnenn is er een kans dat de Koppeling uitgevarieerd is voordat snaar op zijn hoogst ligt in vario… Dus nog ff goed naar kijken.

Nog een verschilletje tussen de Fox vario en de Malossi vario…

Home made engine dyno

Herr Flick
          Sleutelbeheerder

duidelijk, maar een vespa achtervario is gemaakt voor 13mm snaar. en de voorvario is er ook voor gemaakt.

want de vario die jij hebt is niet te vergelijken met de malossi/polini vario (omdat hij als het ware wel voor vespa is gebouwt)

als ik de snaar op de vario zet, en doe m op “top” zegmaar zit hij 1mm of zoiets onder het afrandje

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
            Gele Racefrikandel

ArvidW
            Topic starter

Oud topic, maar ben dankzij Bart heb ik weer wat info erbij gekregen 🙂

90mm schijven:
              Ongevarieerd = 90mm
              Gevarieerd = 59mm

Snaaropbrengst is ruwweg 48mm

Malossi voorvario
              Ongevarieerd = 40mm
              Gevarieerd = 90mm

Snaaropbrengst is ruwweg 78mm

Reken je zo door dan kom je uit dat de snaar op de malossivario maximaal 71mm hoog kan komen liggen. Bij oude Malossivario van Sil opgemeten en daar was slijtage tot 70mm gekomen, klopt dus redenlijk:)

Die achterkoppeling begrenst dus echt fucking erg:o

Ga je van een scooterkoppeling uit die echt evenveel kan varieeren als de malossi voorvario dan kun je op een citta met 115mm schijven en snorvertanding gewoon 85-90km/uur rijden=) (met goeie 70cc setup)

Nu zoek ik dus alleen nog een koppeling die voor 15mm snaar geschikt is, Weet iemand zo uit zijn hoofd van welke brommer ik een achterkoppeling moet halen? (fox, wallaroo, enz enz?)

Home made engine dyno

G-no
              Donateur

ik kan je vertellen dat een fox een koppeling heeft die gemaakt is voor 15mm snaar

ArvidW
                Topic starter

Mooi 😀 (105 schijven neem ik aan?)

Home made engine dyno

G-no
                  Donateur

volgens mij wel ja, of het was 110, moet ik nog eens nameten;)

Tom Z
                    Bijdrager

ik heb nog wel een voorvario met gele druk veer van een minarille ligge,, voor 10tje mag je hem wel hebbe
                      edit: is malo voorvario

9 berichten aan het bekijken - 46 tot 54 (van in totaal 54)
                    • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.