Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › Scootervario @ Vespa
- Dit onderwerp bevat 53 reacties, 14 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 18 jaren, 4 maanden geleden door Herr Flick.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
16 januari 2007 om 19:49 #206379
G-no :
Voor het ruimteprobleem, ik denk dat je al wat ruimte wint door de vario te monteren zoals hij ook op een scooter zit(heb je geen last meer van een halfpoelie met een hoek erin). Of je gaat voor een foxvario, die past zonder aanpassingen al erop. Dan heb ik ook nog wel een uitgaande vario as voor je;)Ik vind het wel een goed idee:), ik heb het geprobeert, en ik win 1mm als ik de vario en gradenplaat omdraai. (kijkend naar situatie nu met de originele gradenplaat)
Foxvario kan een andere vriend voor mij regelen:) dus dat ga ik zeker proberen. Maar ik wil deze Malossi vario ook wel proberen werkend te krijgen;)
Varioas weet ik niet of ik daar iets aan heb, mijn achtervario/koppeling is toch een tikje anders……:?
Herr FlicK :
die foto dat je die pvc buis om de krukas hebt en dan de halfpoelie erop hebt klopt niet helemaal, je krukas steekt namelijk wel meer uit.die laatste foto, ten eerste komt je vario tegen je kap aan (dus je moet zonder kap gaan rijden)
Je kan wel een lange m8 moer kopen en die rond afdraaien zodat hij erin valt zegmaar.je probleem zit m nu nog dat de gradenplaat, bus en halfpoelie op de krukas passen.
het zou leuker zijn als je een malossi of polini voorvario en de achtervario gebruikt.
http://www.mijnalbum.nl/Album=O3TLWCRA hier zie je de voorvario bij 1 van de fotos
Pvc buis om krukas klopt wel, dit is namenlijk de ruimte die ik over heb als mijn gradenplaat compleet klem zit tussen het frame. Op de foto zie ik dat jouw gradenplaat kleiner is dan de mijne, en dus ook verder naar achter kan zitten. Vandaar dat er bij jou meer ruimte is.
De achterkoppeling/vario komt niet alleen tegen mijn kap aan, er moet zelfs een stuk uit mijn frame geslepen worden.:| Zonder kap rijden ga ik dan toch wle doen, want 120mm pully’s passen niet in een kap:P
Ik ben nu idd alleen nog maar bezig met de Vario zelf, achterkoppeling ga ik later naar kijken.
De voorvario die ik heb liggen is een Malossi vario :D! (kijk maar op foto) Achtervario/koppeling is wel std, maar dit vind ik goed genoeg. Rijdt ik eenmaal rond met die vario kan ik altijd nog een halfpully kopen met een rechte spiebaan. 😉
Bedankt voor de foto:), nu weet ik dat ik mijn gradenplaat af moet draaien (wil het passen)
hansieb :
Uw… arvid wat is dat voor halfpoelie.Wat zou moeten is natuurlijk de halfpoelie afdraaien zo ver dat het past. Normaal zit er bij scooters een koelvin op en dan de geleide bus en dan de vario.
Je hebt helemaal gelijk:P Die gradenplaat is idd niet standaard. Toen ik hem kreeg zaten er idd koelvinnen op, maar na een ontmoeting met een hamer en slijptol waren deze ineen verdwenen:P
En bij vespa-vario’s draait men dit meestal precies om omdat dan de snaar onder de kap kan blijven (denk ik)
Ik zit er trouwens serieus aan te denken om deze vario op een Snor-klok te bouwen, ik hoef namenlijk helemaal niet zo hard te kunnen want ik rijdt zonder helm. Autowheely’s lijken mij veel leuker om te hebben 😉 Optrekken is bij mij altijd belangrijker dan topspeed (vandaar dat ik met 95 pully rijdt) 🙂
Edit: Bedankt G-no
Door jouw tip om vario en gradenplaat om te draaien wordt het ineens een stuk minder ingewikkeld:)AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno29 januari 2007 om 15:18 #206409De AutoCAD tekening van vario op mijn ciao:
– Groene balk bovenaan is het frame, dus die omgebogen flappen staal
– Rood is vario + gradenplaat
– Blauw is achterklok
– Geel zijn krukas en pully-asje
– Roze zijn bussen / assen die gedraait moeten worden
– Lichtblauw = 18mm brede v-snaarDe Vario en achterkoppeling staan lood recht achter elkaar om de snaar recht te houden. Vario is getekent op topspeed.
Tijdens optrekken is de vario veel meer richting frame geschoven, en is de onderste halfpully tegen de bovenste aan geschoven. Ook dan staat de snaar geheel recht.
Aangezien Tonni mij gewaarschuwd heeft voor te grote krachten op de naaldlagers in de achterklok heb ik het plan om een metalen balk van de voorvario naar de achterkoppeling te laten lopen. Deze balk houd de 2 assen kaarsrecht zodat lagers niet zo snel zullen slijten.
Omdat de vario nogal ver langs het frame hangt moet de achterkoppeling dit ook, om precies te zijn zit de halfpully 3cm van het frame af ( dus de achterplaat van frame, niet de 2 flappen)
Heel erg mooi gaat het denk ik niet worden, maar daar gaat het bij mij meestal niet om, zolang het maar hard opgaat trekken en goed af te stellen is:)
Hoe zitten bij een malossi vario voor vespa de gradenplaat en de vario zelf gefixeerd op de as ?😕
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno29 januari 2007 om 19:38 #20641030 januari 2007 om 15:09 #206411kun je daar niet in principe net zoon soort asje voor maken als je voor de achtervario doet zeg maar wat je gwoon dr op kan schroeve en dan op de een of andere manier vastlassen ofzo??
30 januari 2007 om 15:17 #206412Hij heeft ook nog een HUGE halfpoelie he…
Waarom geen STD vespa halfpoelie erop en de gradenplaat aanpassen?
30 januari 2007 om 16:15 #206413TimoO_ :
hoezo las je niet gewoon een boutje op een stukje schroefdraad en draai je de bout erop? lukt dit ook niet ofzo?De vario en gradenplaat heb ik op G-No’s advies omgedraait, ten eerste omdat er nu meer ruimte is en ten tweede omdat dan de vario precies zo gemonteerd is dat de v-snaar altijd recht blijft lopen.
Het probleem met iets erop schroeven is dat het schroefdraad er zodanig op zit dat als je aan de moer de gradenplaat monteerd dat hij zichzelf er dan vanafdraait.
Marcc :
kun je daar niet in principe net zoon soort asje voor maken als je voor de achtervario doet zeg maar wat je gwoon dr op kan schroeve en dan op de een of andere manier vastlassen ofzo??Ja, dat ga ik dus mischien doen, maar iets op mijn krukas vastlassen doe ik niet graag want ik wil namenlijk ook nog met Pully kunnen rijden, en de normale koppeling moet erop blijven passen.
hansieb :
Hij heeft ook nog een HUGE halfpoelie he…Waarom geen STD vespa halfpoelie erop en de gradenplaat aanpassen?
Jaa, ik heb ook nog 2 HUGE halfpoelie’s , ze passen niet eens tussen het frame:P
Waarom geen STD vespa halfpoelie erop? Omdat het woord STD in de zin zit, en ik wil geen STD setup / vario hebben;)
Waar ik nu aan zit te denken is om de glijbus en de afstandbus tussen vario en vliegwiel allebei vast te lassen aan die zwarte metalen plaat in de vario. Dat geheel (glijbus, metalen plaat, aftandbus) met 2 van die mini-schroefjes op de krukas vastzetten (kan heel stevig) Dan de halfpully vastschroeven aan de glijbus, en de halfpully weer vastzetten met een moer op een verlengd stuk krukas.
Home made engine dyno30 januari 2007 om 17:00 #206414Arvid, hoe dik is de glijbus van de scootervario? Misschien kun je die laten uitdraaien, en dan een vespa glijbus ( je mag er wel eentje van mij hebben) er in te schuiven en dan vast te lassen. Dan heb je teminste een vario waarvan je weet dat hij 100% goed vast zit en past.
30 januari 2007 om 17:29 #206415Ik heb geen pro acces dus kan ik ook geen antwoord geven bij je topic van die scootervario @ vespa…
maar is het geen idee…om op je krukas een verlengstukje te draaien..zo’n stukje wat je normaal op je tapeind draait en daarop de bout om je uitlaat vast te schroeven (zoiets heb ik bij mn top one)
Dat busje maak je precies zo lang als dat de voorvario komt of beter zelfs iets korter..en daarin draai je een stukje getapt draad wat ongeveer 1 cm uit t busje komt…zodat als je een ringetje met een boutje op dat getapt draad zet je m kunt aandraaien tot de bovenkant van dat velengingsbusje…
Als je wil kun je dit posten bij je topic dan kunne we kijke wat andere mensen ervan vinde..
Glijbus heb ik er helaas niet bijgekregen, buitendiameter van die bus is iig 20mm…
Ik zal proberen een behoorlijke tekening van mijn idee te maken;)
Home made engine dyno30 januari 2007 om 17:36 #206416Nog ff een vraagje; Hoe ga je hem starten?
30 januari 2007 om 17:37 #206417Met een trekstarter / Accuboormachine 😀
Home made engine dyno30 januari 2007 om 17:40 #206418Accuboor zou ik mee oppassen, daar wil je nog wel eens je krukasmoer mee los draaien(eigen ervaring) En trekstarter, Hoe wil je dat gaan doen? Ik heb het idee om op de mijne een foxvario te zetten, en dan wil ik hem natuurlijk wel goed gestart krijgen:)
4 februari 2007 om 20:30 #206445zal het niet mogelijk zijn bijv. een achtervelg (voorvelg ook voor geen 2 verschillende velgen te hebben) met klok en variomatic te kopen. je achterbrug ombouwen zodat de achtervelg erin past. achtervario past er zo zonder problemen (misschien brug beetje ombouwen) op. dan maak je de voorvario op de krukas en klaar is kees?
4 februari 2007 om 20:37 #206446nee, want bij vespa draaid de krukas rechtsom en bij bijna alle andere brommers linksom
4 februari 2007 om 20:43 #206447Een fox draait igg de goede kant op! Aleen daar zit die vertanding zo moeilijk, en je hebt geen bevestiging aan de andere kant, het zou wel vet zijn om hem dan te maken zoals op een fox, dus een helft van je brug wegzagen
4 februari 2007 om 20:49 #206448die krachten gaat een vespa nooooit houden..
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.