Vespa-Ciao.NL
:: Scootervario @ Vespa

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Scootervario @ Vespa

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 54)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

joey636
    Bijdrager

hmmm denk dat dat meer iets voor mij is.

iaccaloco
      Bijdrager

Een scooterblok draait, net als een Vespa òòk achteruit, dus het verhaal van Marcc klopt van geen kant!?

Denk eens mee, als je je scootje aankickt….

Dan draait de kickstarter van horizontaal “naar beneden”, right?!

Dus…..?!

Draait ie idd, “achteruit” t.o.v. de brommer(als je eropzit) nét als een Veps….!

Met andere woorden, dit is dus zéker haalbaar….

Ik heb er al vaker mee in m’n kop gelopen, wilde er een Honda Vision/Peug. Fox/Kymco DJ koppeling opzetten.

Heb ’t nooit gerealiseerd, maar het is zéker niet onmogelijk!

Enneh, @ Flick, waarom zetten menschen in een Puch Maxi-frame een Vespa achterwiel?!? 😕

Waar hejje die picca’s vandaan mate!?

Gelukkig is m'n piemel in 't Engels wél dick!

Tonni
        Moderator

G-no :

joey636 :
          kan je niet een as laten maken voor in je bromvertanding te zetten met vario.
          dan heb je direct een leuke overbrenging.
          dus ook een leuke topsnelheid

Dit heeft tonni, ik dacht dat hij er niet zo over te spreken is. Hij haalt wel belachelijk hoge snelheden met 42alu(100 volgesmij):o

Ik ben er best over te spreken, het is alleen wel een erg zware overbrenging. Ik heb twee van die assen, en rijdt er ook met een origineeltje mee (snor). Die haalt tegen de 60 (13/13 en Leo). Ik denk gewoon dat de Malossi vertanding voor de meeste setups zwaar genoeg is.
          Met mijn overbrenging heb ik de vario nog nooit helemaal bovenin gehad, hij trekt het op een gegeven moment gewoon niet meer.

De 100 heb ik ooit eens aangetikt, maar met de 60 alu kom ik niet veel verder als 85/90.
          En wat je op de foto’ziet, zo is mijn as ook ongeveer, alleen dan eerst overmaats stuk opgeschroeft en opgelast, daarna op maat gedraaid enzo.

Allergrootste nadeel: bij de brom as zitten de naaldlagers wel erg dicht bij elkaar, en dus slijt de onderste naaldlager wel vrij snel. Ik vervang die ieder jaar (en ik rijdt echt niet veel). De vario trekt er best hard aan.

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

ArvidW
          Topic starter

Dit blok draait tegen de klok in, vespa met de klok mee….. 🙁

Mischien zijn er scooters met 3 en 4 assen in achterklok :D, dan moet je alleen nog een scooter weten te vinden die 100% zeker 4 assen heeft 😉

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
            Home made engine dyno

ArvidW
            Topic starter

Ik heb een Vario + Achterklok gevonden die de goede richting op draaiten (std) Natuurlijk maakt het voor de Vario niet uit, maar achterklok wel.

Malossi Vario, zaten 5.1grams rollen in

Halfpully’s met spiebaan, helaas geen rechte, maar dat boeit me nu nog even niet

En de koppeling, de segmenten zou je in princiepe kunnen omdraaien als ze de verkeerde kant op zouden gaan, ze gaan nu de goedde kant op, dus ik laat ze lekker zitten:)

Ik ga eens goed nadenkenk of ik dit op mijn Ciao wil proberen te maken, er moet eens stuk frame verdwijnen aangezien de pully’s 120 mm zijn, en mijn frame maar 100mm aan kan.

– Frame verbouwen
              – Glijbus draaien voor Vario
              – Gradenplaat verbouwen zodat hij op krukas past
              – As maken voor achterkoppeling
              – Goedde lengte snaar vinden
              – Achterkoppeling met een lager fixeren aan frame zodat naadlager neit zo snel slijt (zoals bij Tonni)
              – Enz enz

Nogal wat werk dus, maar met 1 op 7.5 achterklok zal je wel behoorlijke top halen, en 120 mm pully’s zullen niet langzaam optrekken. Als het gaat werken zal het wel ongeveer zo gaan optrekken als vespa-vario met malossie vertanding 😕

Home made engine dyno

hansieb
              Moderator

Naja het zou een stuk beter performen als de vario vespa’s nu denk ik.

Wat je al zegt de poelies zijn 120mm , er zit een achterkoppeling op die je verstelbaar kunt kopen , verstevigd koppelinghuis alla malossi wing bell / safety clutch. Goede voorvarios voor heel weinig ( power one vario )

Toeren verloopt lijkt me wel een stuk beter.

Btw tonni als mijn hele zaakje loopt zou ik graag een keer die bromvarionaaf willen , kijken of een 47 deps bijv genoeg power levert.

Marcc
                Bijdrager

iaccaloco :
                  Een scooterblok draait, net als een Vespa òòk achteruit, dus het verhaal van Marcc klopt van geen kant!?

ArvidW :

ik heb dus weldegelijk gelijk j@piee :pest 😀

ArvidW
                  Topic starter

Marcc :

iaccaloco :

ArvidW :

ik heb dus weldegelijk gelijk j@piee :pest 😀

En je hebt ook weer geen gelijk, want ik heb nu namenlijk een achterklok liggen die gemaakt is om met de klok mee te draaien:pest

Ik zie wel dat er nog redenlijk wat verandert moet worden, krukas moet geheel aangepast worden, frame kan ik niet aan slijpen want waar ik zou willen slijpen is tè kritiek kwa stevigheid. Dus de halfpully’s komen buiten het frame te hangen. De vario moet dus ook buiten het frame hangen, dit wordt dus nog heel wat werk

Ik ga vanaaf AutoCAD’en en dus lekker tekenen, resultaat zie je hier vanzelf verschijnen;)

Home made engine dyno

TimoO_
                    Donateur

ga gewoon een eigen achterstuk maken. een paar stukken staal eraan lassen zodat je de klok erin kan hangen, maar de vario past. paar uutjes werk misschien. effe nadenken hoe je dat precies moet gaan doen maar het zou zeker lukken hoor.

ArvidW
                      Topic starter

Is de Malossi voorvario voor vespa ook 96mm groot? Bij mijn ciao past mijn Mallossi voorvario bijna niet tussen het frame…

En wat is de lengte van de 20mm dikke glijbus bij de mallossi vario?

Home made engine dyno

ArvidW
                        Topic starter

Zoals je hier zit past mijn 96mm pully niet tussen het frame in

Er zit dus nog 4mm tussen het frame en de pully in. Je ziet op de pully een rand +/- 5mm vanaf de buitenkant, ik denk dat de snaar niet hoger dan dit komt. Kan ik de rest er gewoon afdraaien? Of zou ik een pully maken waar geen hoek in zit? (dus eig gewoon rond schijfje)

De Vario glijd volgens mij 12mm heen en weer, klopt dit ?

Geheel in

Geheel uit (verschil van 1.2mm tussen in en uit dus)

Hier nogmaals verschil tussen in en uit, het rolletje heeft diameter van 15mm, dus een 15mm snaar (toevallig komt rolletje nu precies op het randje wat in de vario gesleten is) Hoe breed is vario-snaar op scooter?

Opstelling van krukas met pully zodanig dat gemonteerd onder de brommer de pully het frame precies raakt.

Dan de glijbus erop, je ziet direct mijn ruimteprobleem!

En nogmaals probleem met te korte krukas 🙁

Dus, als ik ergens 5mm kan regelen, dan kan ik de vario erop krijgen. De enigste plek waar ik die 5mm vandaan kan halen is een nieuwe pully draaien/verbouwen. (of een schroefdraad verlengstuk maken….)

Kan iemand al mijn vragen beantwoorden? :?:)

Home made engine dyno

G-no
                          Donateur

Voor het ruimteprobleem, ik denk dat je al wat ruimte wint door de vario te monteren zoals hij ook op een scooter zit(heb je geen last meer van een halfpoelie met een hoek erin). Of je gaat voor een foxvario, die past zonder aanpassingen al erop. Dan heb ik ook nog wel een uitgaande vario as voor je;)

Herr Flick
                            Sleutelbeheerder

die foto dat je die pvc buis om de krukas hebt en dan de halfpoelie erop hebt klopt niet helemaal, je krukas steekt namelijk wel meer uit.

de poelie past die nou wel of niet tussen het frame, eigenlijk is het probleem met de varios (std) voor vespa die zijn niet berekend op de achtervario.

je hebt snelle vertanding, voorvario , snaar etc maar GEEEEN andere achtervario.

die laatste foto, ten eerste komt je vario tegen je kap aan (dus je moet zonder kap gaan rijden)
                              Je kan wel een lange m8 moer kopen en die rond afdraaien zodat hij erin valt zegmaar.

je probleem zit m nu nog dat de gradenplaat, bus en halfpoelie op de krukas passen.

het zou leuker zijn als je een malossi of polini voorvario en de achtervario gebruikt.

http://www.mijnalbum.nl/Album=O3TLWCRA hier zie je de voorvario bij 1 van de fotos

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
                              Gele Racefrikandel

G-no
                              Donateur

Een vespa voorvario icm een scooter achtervario gaat toch ook nooit optimaal werken? zit je met een voorvario voor een 13mm snaar en een achtervario voor 15mm snaar.

hansieb
                                Moderator

Uw… arvid wat is dat voor halfpoelie.

Wat zou moeten is natuurlijk de halfpoelie afdraaien zo ver dat het past. Normaal zit er bij scooters een koelvin op en dan de geleide bus en dan de vario.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 54)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.