Vespa-Ciao.NL
:: Scootervario @ Vespa

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Scootervario @ Vespa

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 54)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

ArvidW
    Topic starter

Ik zeg niet dat ik het ga proberen, maar ik denk graag over dingen na of het uberhaupt mogenlijk is:

Scootervario op vespa, dus:
      – Voorvario scooter
      – Achterkoppeling scooter

Hoe denk ik dat te gaan doen? Zelf goedde glijbus draaien voor voorvario, dan ben je daar al ongeveer klaar.

Dan nog de leuke kwestie van koppeling. Hierbij dacht ik om een std BROM pully asje zodanig te slopen dat ik een tandwieltje over houdt, die ik weer op een zelfgedraaid vario-as zet. Daarop komt dan achterkoppeling.

Dan een kwestie van juiste snaar vinden bij autozaak

Dingen die problemen op gaan leveren
      – Starten van gevaarte, zitten nl geen startsegmenten in (Thomas droeg dit aan) Electrostart met boormachine is wel leuk, maar niet handig
      – Achterkoppeling wat niet in het frame gaat passen (schijven zijn vast groter dan 100mm) dus moet er frame “verdwijnen”
      – Asje moet van gehard staal zijn ? (Dat weer Barry vast en zeker wel:)) (ik denk van niet omdat het geheel gelagerd is en daardoor niet extra hard staal nodig heeft)

Wat gaat nogmeer problen opleveren?

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
      Home made engine dyno

pier
      Bijdrager

uhmzz arvid daar hebk ook al over na gedacht.. maar kan je ook een Scooter vario met een normaale vespa 8terkoppeling?? als je de vario aanpast..
        want dan kun je dus ook scooter vario’s erop maken

Marcc
        Bijdrager

Het gaat niet lukken want vario systeem van scooter is gemaakt om de andere kant op te draaien.. De koppelingsschoentje klappendus verkeerde richting uit, niet zo handig voor een slipkoppeling, dit kan dus in gaan haken. Tevens staan dan de spiebanen in de halfpoulie verkeerdom, je snaar zal dus finaal gaan slippen, want deze zijn normaal gekozen om grip te creeeren. +koelvinnenverkeerdom maar dat kun je afdraaien..

(gezegd namens Alexx)

Herr Flick
          Sleutelbeheerder

zoiets dus ?

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
            Gele Racefrikandel

ArvidW
            Topic starter

Het eerste deel van het asje gewoon precies namaken, en de rest zodanig maken dat vario erop past. (alsje met schuine vertanding genomen als vorobeeld omdat ik die toch toevallig nog had liggen:)

@ Herrflick, zeker mooi voorbeeld :D, echt geweldig. Ik vind alleen een asje eropschroeven wat zwak, je ziet ook dat hij erna nog een lager moet zetten omdat het anders afbreekt. Ik wil dus liever alsje uit één stuk hebben:)

Marcc :
              Het gaat niet lukken want vario systeem van scooter is gemaakt om de andere kant op te draaien.. De koppelingsschoentje klappendus verkeerde richting uit, niet zo handig voor een slipkoppeling, dit kan dus in gaan haken. Tevens staan dan de spiebanen in de halfpoulie verkeerdom, je snaar zal dus finaal gaan slippen, want deze zijn normaal gekozen om grip te creeeren. +koelvinnenverkeerdom maar dat kun je afdraaien..

(gezegd namens Alexx)

Daar had ik nog niet over na gedacht, dat is idd wel vrij groot probleem 🙁 Koppelingsegmenten zijn vast om te draaien met wat creativiteit, het is allen wel jammer dat het moet 🙁 Als je van die koppelingsegmenten hebt die met veren naar elkaar toegetrokken worden is het zeker mogenlijk:)

De spiebaan is volgens mij gemaakt om frictie te geven als je de schijven ten opzichte van elkaar draait, als de schijver dichter bij elkaar moeten komen (of verder van elkaar af) dan moet je de schijven t.o.v elkaar draaien en dat geeft frictie, het uit elkaargaan wordt dus moeilijker (alsof er een zwaardere drukveer in zit)

maar het naar elkaar toegaan wordt ook moeilijker (alsof er een lichtere drukveer in zit)

Dus het hele verplaatsen van schijven wordt moeilijker (zal er wel voor zorgen dat je vario niet direct inzakt als je 1seconde geen gas geeft)

als je de koppeling de verkeerde kant op laat draaien dan trekt de snaar als het ware de schijven open (trekt de ene schijf zodanig dat door spiebaan de schijven van elkaar af gaan)

Dus idd, serieus probleem:(

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
              Home made engine dyno

G-no
              Donateur

Waar heb je dit vandaan? Hier zou ik wel wat meer van willen lezen:)

hansieb
                Moderator

Woooooooooow scootervario OWNS BIGGY!!!

– Koppeling verstelbaar
                  – Doormiddel van een spie de schijven draaien.

Als dat zou willen zou het perfect zijn 🙂 maarja beeld je maar eens in waarom zouden de vespa makers ( SUPER BRAVO ) een 4 assige variovertanding maken en zelf een achtervario maken ipv de MINA vario te kopiere?

G-no
                  Donateur

Omdat die toen nog niet bestonden:P:?

Tonni
                    Moderator

hansieb :

Als dat zou willen zou het perfect zijn 🙂 maarja beeld je maar eens in waarom zouden de vespa makers ( SUPER BRAVO ) een 4 assige variovertanding maken en zelf een achtervario maken ipv de MINA vario te kopiere?

Omdat de Vespa Vario nooit is bedoeld voor het opvoeren van je brommer. Destijds is dit alleen bedacht om de brommer meer optrek power te geven, mede doordat de wegen in Italië niet allemaal zo vlak zijn als bij ons…

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

TimoO_
                      Donateur

hansieb :
                        Woooooooooow scootervario OWNS BIGGY!!!

– Koppeling verstelbaar
                        – Doormiddel van een spie de schijven draaien.

Bij de koppelingsveertjes die ik op mopshop besteld had kreeg ik nog zo’n boekje van de Deltaclutch. als jullie dit verder gaan uitwerken zal ik wel de goede informatie geven over het precies afstellen van die vario (met de koppeling verstelbaar en welke trekveertjes bij welke toeren).

Thijs_DR_Evo
                        Bijdrager

De vario op de foto’s van Flick lijkt op die van een Camino.

grz Thijs

AA-T
                          Sleutelbeheerder

weet niet 100% zeker of het kan, maar ze hadden het me een keertje laten zien bij een brommerzaakje
                            (maar aangezien die gasten daar een beetje beun de haas zijn vertrouw ik het niet echt).

daar pakten ze de halfpoelie en geleidebus van een orginele vespa-vario, en konden daar de polini speedcontrol (voor scooters) opzetten zonder verdere aanpassingen.

miss dat je der iets mee kan, miss niet, maar dacht meld het even :p

joey636
                            Bijdrager

kan je niet een as laten maken voor in je bromvertanding te zetten met vario.
                              dan heb je direct een leuke overbrenging.
                              dus ook een leuke topsnelheid

G-no
                              Donateur

Dat had iemand anders op de site ook, maar dan een originele foxvoorpoelie:

G-no
                                Donateur

joey636 :
                                  kan je niet een as laten maken voor in je bromvertanding te zetten met vario.
                                  dan heb je direct een leuke overbrenging.
                                  dus ook een leuke topsnelheid

Dit heeft tonni, ik dacht dat hij er niet zo over te spreken is. Hij haalt wel belachelijk hoge snelheden met 42alu(100 volgesmij):o

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 54)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.