Vespa-Ciao.NL
:: Schuren en spray painten

Home Forums Techniek Overige techniek Schuren en spray painten

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Huib
    Topic starter

Gisteren mijn zij kappen geschuurd en in de primer+spuit verf van de action.

Nu zien mijn kappen er nogal ruw uit op sommige plekken terwijl ik het juist mooi glad wil hebben.
      Heb korrel 120 op zo’n driehoek schuurmachine gebruik.
      20190728_112221

Heb ik te ruwe korrel gebruikt of ligt het probleem ergens anders?

Tim_vr6
      Bijdrager

Korrel is te grof.
        Nu fijnere korrel pakken om krassen schuur-krassen zoveel mogelijk weg te schuren.
        En 300 korrel gebruiken voor primer te spuiten.
        Primer met 500 schuren voor lak te spuiten.

Huib
        Topic starter

Bedankt, zal het binnenkort nog eens doen

Zelfde geldt voor het frame? Eerst 300, primer, 500, lakken?

Moet frame tot aluminium geschuurd worden overal of alleen de verroeste stukken?

Tim_vr6
          Bijdrager

Hoe fijner het schuurpapier je gebruikt, hoe beter het resultaat je krijgt.

Roest, kun je het beste met een lamellenschijf verwijderen, ook hier geld: van grof naar fijn schuren.

Gebruik bij schuren primer een roterende schuurmachine.
            Schuur je met de hand, altijd 1 richting op schuren, langste richting.

In de autospuitwereld schuren ze korrel 600-800 voordat ze primer op brengen.
            Primer word dan nat geschuurd van 1000 naar 1200-1500 om geen schuur-krassen  te krijgen.

Ik zou zelf de plastickappen NU schuren met roterende schuurmachine met 500, en dan 800 na schuren.
            Opnieuw in primer spuiten, en primer met 1000 en dan 1200 schuren, nat of droog maakt niet uit, enkel droog verbruik je meer schuurpapier, omdat het verstopt raakt, en nat spoel je papier schoon.

Tim_vr6
            Bijdrager

Frame hoeft niet kaal geschuurd te worden, echter de plekken met roest blank maken.
              Evt roestplek schade strak plamuren.

Dan de rand van blank staal naar verf (en plamuurplek), zorgen voor een goede overgang verloop:
              Zie voorbeeld foto:
              04082011128
              (rechts onder op foto is blank staal (tussen het geel in), geel is plamuur, wit is primer, grijs is nog een primer blauw is lak)

De overgangsrand is op de foto wel heel extreem
              (is een motorkap van auto met rondingen, waardoor je rare licht inval krijg waardoor je alles ziet in spuitwerk als je niet goed voorbewerkt),
              maar de bedoeling is: als je de overgang niet voelt met je vingertoppen dan zie het ook niet terug in het spuitwerk.

AA-T
              Sleutelbeheerder

Zijn blijkbaar veel manieren, ik lees tips die ik ook zou geven en tips wat (voor mij) vloeken in de kerk is. Als ik kijk naar het resultaat en de vraag zou ik het volgende adviseren.

Gebruik nooit een schuurmachine, althans nooit als laatste behandeling voor het spuiten. De ronde sporen die een schuurmachine achterlaat zijn niet weg te polijsten. Om krassen te verwijderen moet je namelijk kruislings materiaal verwijderen, en polijsten doe je nou eenmaal met een roterende beweging.
                Voor het grove schuurwerk na plamuren is het geen ramp, als je maar eindigt met kruislings schuren, met de hand (en dus voldoende achterlaat om de ronde krassen er uit te kunnen schuren). Beter is om de plamuur simpelweg dunner aan te brengen.

In jouw geval heb je behoorlijk wat last van putjes en krassen. Je kan het helemaal terugschuren en de kappen nog eens vlampolijsten. Makkelijker is om te werken met spuitplamuur en dit elke keer weer terug te schuren totdat de beschadiging zijn gevuld. Gewoon epoxy plamuur kan ook, maar dit is harder als de kappen wat het schuren lastiger maakt. Als je daar nog geen ervaring mee heb raad ik het dus ook niet aan. Of je moet heel geduldig van aard zijn. Bovendien zijn de beschadigingen ondiep en prima te vullen met spuitplamuur.

Gebruik wel altijd als eerste laag een kunststof primer als je kunststof spuit. Ook al beweerd de verpakking van de lak dat het niet nodig zou zijn. Ná de kunststof primer raad ik aan nog een 1k epoxy primer te gebruiken voor een gladder resultaat.

Schuur altijd nat. Nat schuren gaat sneller en je kan dus een fijne korrel gebruiken in vergelijking met droog schuren. Zo voorkom je diepe schuurkrassen die je er moeilijk uit krijgt. Eindig met P600 voordat primer spuit en minimaal P1000 voor de lak.

Je frame hoeft inderdaad niet volledig kaal. Maar hou dan wel rekening met een mooie overgang in je schuurwerk zoals Tim_vr6 al laat zien. Gebruik na het schuren een 1k of 2k roestwerende epoxy primer. Dat heeft etchende werking op het metaal en overgebleven roest, en isoleert de resterende verflagen.

Voor het ontroesten raad ik ontroesten middels elektrolyse aan, zo krijg je echt alles weg. Roestoplossers zijn een mooi alternatief en werken tegenwoordig prima.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.