Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Schroefdraad krukas Ciao Mix dol gedraaid
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 10 jaren, 3 maanden geleden door FonS.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
1 december 2015 om 15:43 #211899
Het schroefdraad op de krukas van mijn Ciao Mix is dolgedraaid. Na het vervangen van de trekveertjes wilde ik mijn koppeling weer terug zetten maar voordat ik het wist was het schroefdraad weg. Zowel de moer als de krukas zijn dolgedraaid. Vraag me alsjeblieft niet hoe want ik weet het zelf ook niet. Kan ik nieuw schroefdraad op mijn krukas tappen? Of zijn er andere oplossingen? Ik heb totaal geen geld voor een nieuwe krukas maar m’n Ciao is mijn dagelijkse vervoer naar alles dus enige haast is geboden. Anders moet ik zo veel fietsen :kots Nee dat fietsen vind ik niet zo erg hoor maar ik vind het drie keer niks dat mijn Ciao wéér stil staat omdat er iets mis mee is. Als iemand een gebruikte Mix krukas heeft voor een mooie prijs is dat natuurlijk ook een oplossing
Broodje warm vlees, broodje bakpao, rollen door de stad op m'n Vespa Ciao
VesbaS perso hier!1 december 2015 om 15:49 #2420921 december 2015 om 15:54 #242093Ik kan je helaas niet helpen aan een kruk, ik heb wel een gebruikte mix kruk voor weinig te koop maar die heeft veel speling op het big-end lager dus daar wordt je ook niet blij van.
Ik kan je wel vertellen hoe het komt dat je schroefdraad kapot is, wellicht een les voor de volgende keer of voor een ander.
Door de sterkere trekveertjes valt de “schotel” vaak niet helemaal meer in de segmenten, en blijft “op” de segmenten liggen. Als je dan de moer eropdraait pakt de moer een klein stukje schroefdraad mee, maar zodra je hem aan gaat draaien komt er zoveel kracht op dit kleine stukje schroefdraad dat het afbreekt.
Om dit te voorkomen zou je eigenlijk iemand moeten vragen om even de schaal aan te drukken bij het monteren zodat de segmenten naar buiten komen als je de moer aandraait. Of een dunner ringetje gebruiken zodat je meer schroefdraad hebt.
Je hebt zelfs nog een kleine kans dat als je het nu op deze manier probeert dat je nog net genoeg schroefdraad hebt om de moer vast te draaien, zodat je in ieder geval kan rijden tot je een goede kruk hebt gevonden. Niet geschoten is altijd mis.
Succes
.2 december 2015 om 15:43 #241733Wilk1985: Ah top dat ga ik dan maar eens proberen!
jeffreykruize: Ja dan kan je beter een nieuwe krukas kopen haha. Ziet er wel netjes uit die van jou! Heb je ‘m naderhand nog vervangen of werkt hij gewoon nog prima?
Broodje warm vlees, broodje bakpao, rollen door de stad op m'n Vespa Ciao
VesbaS perso hier!2 december 2015 om 16:36 #242095De schroefdraad zit er nog op,
Heb hem er nu 50km inzitten ivm inrijden van een nieuwe cilinder…wordt pas weer mee gereden als er geen zout gestrooid meer wordt.
De eerste zout ligt hier namelijk al.:?Wel hou ik het in de gaten, mocht ik een orginele krukas tegenkomen voor een klein prijsje koop ik die wel om als reserve hier te hebben liggen.
2 december 2015 om 18:36 #242096M7 erop snijden is vrij makkelijk, dat heb ik al eens gedaan terwijl het blok nog gewoon onder de Ciao zat (daar heb je Jeffrey’s constructie dus niet voor nodig).
Maar een betere oplossing is wat ik in 2009 een aantal keren gedaan heb: de hele schroefdraad vervangen. Het is alweer zo lang geleden dat ik er geen goede foto’s van kan vinden, maar wel deze:

Werkwijze: bestaande schroefdraad afzagen, krukas uitboren (op draaibank), inwendig M6 tappen. Stuk M8 draadeinde gedeeltelijk afdraaien en dat gedeelte voorzien van M6. En dat stukje draai je dan in je krukas (borgen met Loctite). Als je nog eens je schroefdraad stript, nieuw draadeindje maken en weer vervangen 😉
Zo heb ik het een keer of 5 gedaan.2 december 2015 om 19:16 #242091FonS :
M7 erop snijden is vrij makkelijk, dat heb ik al eens gedaan terwijl het blok nog gewoon onder de Ciao zat (daar heb je Jeffrey’s constructie dus niet voor nodig).Maar een betere oplossing is wat ik in 2009 een aantal keren gedaan heb: de hele schroefdraad vervangen. Het is alweer zo lang geleden dat ik er geen goede foto’s van kan vinden, maar wel deze:

Werkwijze: bestaande schroefdraad afzagen, krukas uitboren (op draaibank), inwendig M6 tappen. Stuk M8 draadeinde gedeeltelijk afdraaien en dat gedeelte voorzien van M6. En dat stukje draai je dan in je krukas (borgen met Loctite). Als je nog eens je schroefdraad stript, nieuw draadeindje maken en weer vervangen 😉
Zo heb ik het een keer of 5 gedaan.Bijkomend voordeel is dat je dan net die paar mm over hebt die je bij een originele krukas soms net tekort komt. Super oplossing

-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.