Vespa-Ciao.NL
:: Schroefdraad kapot, weet de naam niet. (Dringend)

Home Forums Techniek Problemen oplossen Schroefdraad kapot, weet de naam niet. (Dringend)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Doctor Boskonovitch
    Topic starter

Hallo,

Ik heb een week geleden een ciao gekocht.
      Toen ik hem kocht reed hij perfect en had er nooit problemen mee, en de vorige eigenaar vertelde me dat ik eerst die choke knop aan de zijkant moest indrukken, dan het hendeltje/knopje aan de linkerhandvat en dan beginnen trappen.
      Nu heeft een maat van me op mijn brommer gaan rijden. (Zonder te vragen :boos ) Toen ik er daarna mee thuis kwam startte hij niet meer.
      Ik had nog nooit een brommer opengedaan en ik wist er niks van maar ik heb het toch gedaan. Toen zag ik dat er een bout uit was:

Het is de bout waar een rode pijl naartoe staat.
      Ik heb ze er zelf terug ingedraaid, maar niet hard genoeg want ik had de juiste sleutel niet. En later merkte ik dat hij er weer uitgevallen was, en was het stuk dat daar paars is een beetje over dat grijze stuk geschoven ( hetgeen wat zwart omringd is maar ik weet de naam niet ) waardoor ik er geen bout meer in kreeg. Dus heb ik er een schroevendraaier ingestoken en het rechtgeplooid. Stom van me bleek later, ik heb de schroefdraad ervan kapot gemaakt en de bout draait zot dus blijft eruit komen.

Hij zit nu binnen bij een garagist en hij moet een nieuw stuk kopen. Daarom heb ik 2 vragen:

– Hoe noemt dat stuk (zwart omringd op de foto)?
      – Is het mijn maat zijn schuld dat die bout eruit kwam of niet?

Met vriendelijke groet,
      Klaus

SjoerdCiao
      Donateur

Dat zwart omring op de foto is de achternaaf, ook wel klok genoemd,
        Of het je maat zijn schuld is, dat durf ik niet te zeggen.

Doctor Boskonovitch
        Topic starter

En hoeveel kost zo een achternaaf ongeveer?

goeiepit
          Bijdrager

Hallo,

Dat is een achterklok ook wel naaf genoemd. Je hebt een brom of een snor naaf.
            Ligt eraan of je een snor of brom brommer hebt.

Waarschijnlijk is de bout onder het rijden los getrild dat kan gewoon iedereen overkomen

zon achternaaf kost ongeveer 20-25 euro voor zoveel verkoop ik ze namelijk atlijd.

mvg,

Doctor Boskonovitch
            Topic starter

Hoe weet ik of ik een snor of brom brommer heb?
              En ook, als het niet uitmaakt of je die choke knop en dat hendeltje aan je linkerhandvat niet indrukt, waarom staat het er dan op?

goeiepit
              Bijdrager

geen kenteken?

Doctor Boskonovitch
                Topic starter

Waar vind ik mijn kenteken? (Sorry ik weet er praktisch niks van)

SjoerdCiao
                  Donateur

aan de achterkant van je brommer, waar de letters en cijfers opstaan, dat plaatje waarmee je op de weg mag rijden:P

Doctor Boskonovitch
                    Topic starter

Huh? Ik heb een A-klasse?

SpeedDemon
                      Bijdrager

Aha, een Belg. Handig als je vertelt waar je vandaan komt.:D

In het vlakke land is er verschil tussen brom en snorfietsen. Snorfietsen mogen maximaal 25 km/h en bromfietsen mogen 45km/h kunnen lopen.
                        Om een Vespa 25 km/h te laten lopen heeft meneer Piaggio het 1 en ander uitgevogelt zoals een kleinere inlaat (7mm), een anders getimede krukas, een kleinere uitlaatpoort en een dunnere uitlaat pijp. (Dat van die uitlaatpoort durf ik zo niet met zekerheid te zeggen maar sommige tuners hier op het forum beweren dat)
                        Een bromfiets heeft hier een 10mm inlaat, een kruk voor hogere toeren, en een grotere uitlaatpoort met een iets dikkere pijp.

Ik heb geen flauw idee hoe het in Belgie geregeld is maar je zou kunnen checken hoeveel keer de poulie (schijf achter) rond draait ten opzichte van je achterwiel.

Doctor Boskonovitch
                        Topic starter

Ja, dan zou ik een snorfiets moeten hebben, aangezien hij volgens de wet maar 25 zou mogen rijden. Hij rijd wel iets rond de 40 maar dan moet ik er alles uithalen.

En nogmaals: als het niet uitmaakt of je die choke knop en dat hendeltje aan je linkerhandvat indrukt, waarom staat het er dan op?

goeiepit
                          Bijdrager

Dat linker handeltje is vooral om hem uit te doen, en als je super veel compressie hebt zodat je haast niet kan lopen.
                            Het is dan een snor en dan moet je ook een snor klok kopen anders gaat hij veel harder.

MHR
                            Bijdrager

Enkel een deksel is genoeg lijkt mij.

pannenkoek
                              Bijdrager

gewoon ff nieuw schroefdraad tappen.

swiddy
                                Bijdrager

dan klopt de boutmaat toch nooit.
                                  Ik zou gewoon even een ander klokje kopen staan hier zeker op het forum.
                                  Dat de brommer 40 loopt zal wel aan de poeli liggen. Dat is het schijfje waar de v snaar in ligt.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.