Vespa-Ciao.NL
:: Schema nodig voor bobine cp onsteking

Home Forums Techniek Elektrisch Schema nodig voor bobine cp onsteking

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

djjk
    Topic starter

Hey beste mensen ik ben opzoek naar een schema van een cp onsteking met name de werking van de bobine want dan kan ik voor jullie meschien een how to maken voor een CP te begrenzen:)

:!oja mesnen in de omgeving WEERT ze gaan daar nu 7 weken strengen controles houwen!!:(

Jelle
      Moderator

ze gaan volgens mij landelijk veel controlles houden ivm de kentekenplicht.

maar is het mogelijk dan op een cp onsteking een begrenzer te maken?

crosser10040
        Bijdrager

kentekenplicht is pas vanaf 1 januari en de strengste controles zijn in oktober want de politie moet een drempel halen.

Maar schema: vanuit ontstekingsspoel naar de contactpunten, draadje vanuit de condensator naar cp. Van de cp een draadje naar je bobine en vanuit je bobine een bougiekabel enz

timschilders
          Bijdrager

djjk :
            Hey beste mensen ik ben opzoek naar een schema van een cp onsteking met name de werking van de bobine want dan kan ik voor jullie meschien een how to maken voor een CP te begrenzen:)

:!oja mesnen in de omgeving WEERT ze gaan daar nu 7 weken strengen controles houwen!!:(

ik zit in weert op school, welke school zit jij?

djjk
            Topic starter

ST.Jans Berg Maaseik maare nog niemand een schema

bobbie88
              Bijdrager

In de bobine zitten twee wikkelingen van koperdraad om een weekijzeren staaf. De laagspanningswikkeling heeft weinig windingen van dik draad, de hoogspanningskant heeft heel veel wikkelingen van dun draad die vaak door laagjes isolerend papier van elkaar gescheiden zijn. Door de onderbreker in de verdeler wordt een korte puls van 12 V op de laagspanningskant gezet, door het optreden van inductie wordt deze energie omgezet naar een hogere spanning, bijvoorbeeld 15.000 – 20.000 volt, die nodig is om een bougie te laten vonken en het brandstofmengsel in de cilinders te ontsteken.

Dit staat op Wikipedia bij bobine.

pleasure
                Bijdrager

bobbie88 :
                  In de bobine zitten twee wikkelingen van koperdraad om een weekijzeren staaf. De laagspanningswikkeling heeft weinig windingen van dik draad, de hoogspanningskant heeft heel veel wikkelingen van dun draad die vaak door laagjes isolerend papier van elkaar gescheiden zijn. Door de onderbreker in de verdeler wordt een korte puls van 12 V op de laagspanningskant gezet, door het optreden van inductie wordt deze energie omgezet naar een hogere spanning, bijvoorbeeld 15.000 – 20.000 volt, die nodig is om een bougie te laten vonken en het brandstofmengsel in de cilinders te ontsteken.

Dit staat op Wikipedia bij bobine.

Klopt, dat is ook het idee van een Transformator.

masterman
                  Bijdrager

Volgens mij kan je een CP geen elektrische begrenser voor maken. want bij een elektronische blok doe je dit met de stuurspanning deze is stukken lager dan de spanning die uit cp blok komt die naar je bobine gaat. al zou je daar condensatoren tussen willen doen brand deze zeker weten door.

jorikc

heeft er iemand foto’s ??

bobbie88
                      Bijdrager

jorikc :
                        heeft er iemand foto’s ??

waarvan?

jorikc

waarvan?

van een cp onsteking met name de werking van de bobine want dan kan ik voor jullie meschien een how to maken voor een CP te begrenzen

Vespa Si
                          Bijdrager

jorikc :

waarvan?

van een cp onsteking met name de werking van de bobine want dan kan ik voor jullie meschien een how to maken voor een CP te begrenzen

Werking van bobine staat hierbove uitgelegd.
                            Het is een natuurkundig verschijnsel waarbij van een laag voltage een heel hoog voltage wordt gemaakt.

Je hebt inderdaad twee wikkelingen. Beide zijn van koperdraad om een ijzerenstaaf.
                            Als de eerste wikkeling, waar het lage voltage binnenkomt(stel 6V), 10 wikkelingen heeft, en de andere wikkeling heeft er 100, dan wordt het viltage ver-tienvoudigd, dus de uitgang van de bobine zal 60V zijn.

Op basis hiervan kun je dus geen begrenzer maken. Als je een zwakker voltage als uit-(of ingang) zou hebben, dan krijgt je bougie niet genoeg om de vonk te doen overspringen. Er is minimaal iets van 10.000Volt voor nodig om een vonk van 1 pool naar een nder te doen springen over 1mm afstand.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.