- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 jaren, 11 maanden geleden door Wim.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
Het begon allemaal toen ik mn kleine schuurtje ging opruimen.. dan kom je weer eens wat tegen wat je soms al lang vergeten bent dat je het nog hebt. Zo vond ik een setje oude carter helften waarvan ik dacht dat ik de grote daarvan al weg geknikkerd had. Hmmmm💡 ik had ook nog een krukasje liggen. Dus een paar nieuwe lagers en een kering d’r bij gedaan en ik had weer een blokje. De carters had ik al eens aangepast naar een DR43mm en zo’n cilinder lag hier ook nog op de plank een beetje vakantie te vieren. En als je dan dan allemaal in elkaar hebt en je zet het tussen een paar boekenplank steunen van de ikea dan ziet dat er ongeveer zo uit en dan kan je lekker veel lawaai en rook maken in je schuurtje… 😉

Moet nog maar zien hoe lang dit blokje het vol houd want de reden dat ik dacht dat ik het grote carter weg gegooid had was omdat ik bij het doortrekken van de spoelpoorten te diep was gegaan en dus een klein gaatje naar de ontsteking kant had gemaakt.( sorry het was m’n eerste keer dat ik dat deed.. de carters daarna gingen beter 😉 ) Maar gelukkig had ik ‘m nog. Dit gaatje heb ik nu dicht geboetseerd met één of ander twee componenten spul van Ome Alie uit China (ja die van die reclame waar je niet eens door heen kan boren hahaha
) Gewoon om het eens te proberen.. weg gooien kan altijd nog.
Afijn nu nog een doel voor het blokje..
Ik had een hele poos geleden al eens een kenteken loos Citta frame gekocht.. waarom.. ik heb geen idee.. een impuls aankoop.
Een Si achterbrug zou in eerste instantie in mijn huidige Citta gaan maar uiteindelijk vind ik het er toch niet helemaal bij passen dus ook die lag al maanden lang in een donkerhoekje stof te happen.
Een paar Citta wielen had ik ook nog wel liggen.. Maar om nou nog een Citta er bij te bouwen daar had ik eigenlijk geen zin in vooral ook omdat ik een foto tegen kwam hier op het forum van een Citta met 16 inch wielen en me dat ook wel heel leuk leek om te maken / hebben.
Deze:
Met dit idee in mn hoofd heb ik er een paar vierspaak 16 inch wielen bij gezocht en hoppakee m’n eigen “grote Citta” was een feit. Hier onder op de foto de Tomos spatborden aan het passen met een prop poetsdoek er onder en het lijkt er wel voor gemaakt 😉

Zoals bij de blauwe te zien is komt het spatbord wel heel dicht bij de bougie dop dus ik heb er voor gekozen om de voorvork onder poten van een Si te gebruiken zodat het wiel net iets meer naar voren komt.. plus dat ik die toevallig nog had liggen dus de keuze was niet heel erg spannend. Nu kan die maximaal in veren zonder dat het spatbord iets raakt.
Even testen met een Honda MB koplamp.. maar dat was het niet helemaal. Ook het zadel staat veel te hoog.

Hier staat het zadel een stuk lager mede mogelijk gemaakt door de haakse slijper 😎

Het kontje is ook wat bijgeschoren.. Het achterlicht moet ik nog monteren. Die komt op het spatbord.

Stuurtje van een Honda MT er op met daaronder een splinternieuwe Puch koplamp

Vandaag de eerste test rit even stiekem gereden want officieel mag die natuurlijk niet (nog niet) op de openbare weg.. en het loopt als de brandweer met die grote wielen. Geen idee hoe hard die precies gaat maar hard genoeg voor een enorme dosis adrenaline. Het rijd echt compleet anders dan een Citta met 12 inch wielen. Zou bijna zeggen dat het veel fijner rijd!
Dat was het eerst.. nu kan die weer uit elkaar om ‘m compleet netjes te maken. Hier en daar wat nieuwe verf en als die straks compleet weer klaar is dan maar eens bij de RDW kijken wat ze er van vinden. Maar zo ver is het voorlopig nog lang niet.
Ghehe mooi man, leuke verassing dat je dan uit je eigen “reserve” onderdelen gewoon een complete Frankensteinbrommer kan bouwen 😁
En 16inch rijd gewoon meer ontspannen dan die kleine citta-wieltjes, vind Citta’s zelf erg nerveus rijden..
Nu maar hopen dat het gaatje houd 🤞
No stress, all fun and a bit of speed28 april 2023 om 10:56 #819953Achja je moet toch iets doen met die oude meuk. Het meest is spul wat ik niet mooi genoeg vond voor andere projecten en dus had vervangen. En zo slipt het schuurtje langzaam maar zeker dicht met rommel.
De wegligging is nu compleet niet meer te vergelijken met de grotere wielen. Plus dat het voorwiel ook nog iets meer naar voren staat door de Si voorvork onder poten en het achterwiel een beetje meer naar acteren staat door de Si achterbrug. Dit komt de wegligging wel ten goede zegmaar.
En ik heb de zadel bevestiging een stuk ingekort waardoor het zadel nu c.a 5 a 6 cm lager is bevestigd wat ook wel mee helpt aan een goeie wegligging omdat de massa op de brommer nu lager ligt.Ja hopelijk blijft dat Chinese twee componenten spul z’n werk doen en niet dat het los laat en dan tussen de zuiger en de cilinder wand in komt. Maar ja daar komen we maar op 1 manier achter😅
Gas d’r op hahaha28 april 2023 om 15:51 #819958Ghehe precies en niet te ver van huis rijden 😛
Wat betreft de wegligging: daarom zweer ik dus bij een Si, alhoewel ik een Citta als 2e brommertje wel leuk zou vinden, ècht een cult-ding😎 zeker hier in Duitsland ghehe..
No stress, all fun and a bit of speedNee precies.. mag er toch niet mee op de openbare weg officieel maarja.. gelukkig woon ik in een klein dorpje op het platteland en niet in een grote stad dus af en toe kan ik ‘m wel even stiekem uitlaten zeg maar.
Tsja om je eerlijk te bekennen.. ik heb van mn leven nog nooit op een Si gereden. Vroeger in mn Brommer tijd toen ik een jaar of 16 / 17 was hield ik meer van Puch Maxi.. die waren toen ook veel betaalbaarder dan Citta’s. En die Si.. die zag je gewoon niet bij ons in de buurt. Het was in die tijd Puch, Honda MB / MT, Zundapp of Kreidler. Een Citta was voor mij in die tijd onbereikbaar.. Dus de brommer jaren gingen voorbij zonder Citta of andere Vespa en ik kreeg, zoals het de meeste jeugdige brommer rijders vergaat, een auto… en dan 25 jaar verder.. kwam ik ineens oud barrel van een Citta tegen. Mijn eerste.. ik besloot die op te knappen en hoppa het virus was geborend. Nu 5 jaar later inmiddels 3 Citta’s en een Honda MB (ook zo’n jeugd droom) verder. Misschien in de toekomst nog wel eens een Si projectje. want dat zijn toch ook bijzonder leuke dingen
Zo gaat dat velen, ik keek ook altijd met grote ogen naar de MB’s en XT’s ghehe..
Mijn pa en ik reden naar Dokkum (1996) en daar mocht ik een brommer uitzoeken voor maximaal 600 gulden.. en dat werd een donkerblauwe Si 😁
Daarna kort nog een Ciao gehad en toen kwam inderdaad de auto.
Tot je ouder wordt, tijd over hebt en je weer 1 ziet staan en je terugdenkt aan wat je daar vroeger eigenlijk allemaal mee had willen doen, maar waar je geen geld voor had.. en zo begint het.. 🥳No stress, all fun and a bit of speed30 april 2023 om 09:39 #819988Nice Wim

Rijd hier in Groningen ook zoiets rond, zonder spatborden maar ook met de Si delen en 4 spakers, ding is knal rood gekwastifiseerd en word gebruikt als cross brommertje 😎
TICKLING BARN1 mei 2023 om 23:42 #820008Die citta is wel tof geworden, komt die 4 spaaks niet bij mij vandaan?😅 “M” op marktplaats
Si rijder Mitchel3 mei 2023 om 12:40 #820014nee helaas.. dit zijn weer andere velgen. Jou oude velg die heb ik nog wel, die wacht nog op een ander project 😉
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.