Vespa-Ciao.NL
:: Romet, de Vespa tegenhanger uit het Oosten

Home Forums Algemeen Nieuws Romet, de Vespa tegenhanger uit het Oosten

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Wilk1985
    Topic starter

Aangezien ik de kerstdagen in Polen doorbreng en ik hier geen Vespa heb om mee bezig te zijn heb ik me wat in een ander stuk 2-takt historie verdiept en zou dit met jullie willen delen.

Behalve wat in licentie gebouwde Fiatjes kwam je in de tijd van het Ijzeren Gordijn eigenlijk weinig Westers Rollend materieel tegen hier, maar brommers waren toendertijd min of meer even populair als in Nederland. Helaas hechten de Polen wat minder waarde aan hun rijdend erfgoed als de Nederlanders en zie je hier zelden een oude brommer rijden en ik was dus blij toen ik werd getipt over een museum waar ik in alle rust kon bekijken waar een Pool in de jaren tachtig aan sleutelde.
      Nou kom je hier heel af en toe wel eens wat tegen op straat, maar het is een beetje raar om een opatje op straat aan te houden omdat je zijn brommer wil bekijken. Dus ik heb wel wat tijd in dat museum doorgebracht en dat wil ik graag met jullie delen.
      Behalve Tsjechische Jawa’s kwam je in tijd tijd nog Russische en andere Poolse merken tegen, maar ik wil me hier beperken tot de Romet aangezien die verreweg het populairst was.

Romet Komar 1960-1983

Het oudste model, hij heeft hetzelfde veersysteem als onze Ciao en die trappers die je ziet zijn echte trappers die tegelijk als kickstart dienen. Het mooie aan dit model vindt ik de grote wielen, en het feit dat hij een choke op het stuur heeft, wat onze vespa’s eigenlijk missen in mijn ogen. Ik had op mijn eigen Citta ook eens zon systeem gemaakt waarmee je de voorrem ook bij de rempot af kon stellen, is een aanrader!

Die meid die op de 2e foto achterlangs loopt begon later tegen me te zeuren of ik alsjeblieft overal af wilde blijven. En dat is moeilijk als je in zo’n museum loopt met zoveel mooi oud spul.

Romet Kadet 1980-1990

Ontworpen als een brommer waar ook een vrouw op zou kunnen rijden. Van een afstandje doet hij wel een beetje aan onze Citta denken met zijn kleine wielen, het blok wat hier onder ligt vindt je eigenlijk onder de meeste modellen. Het is een blok met 2 versnellingen maar ik meen dat de tuningsmogelijkheden nogal beperkt zijn ook al heb je naar mijn idee wel meer ruimte om creatief te zijn. Aan de andere kant geven deze brommers mij het idee dat ze veel minder kunnen hebben als onze brommers, volgens mij is een Vespa veel sterker gebouwd, zowel het rijgedeelte als de motor. Misschien is het maar beter om deze brommers niet op te voeren.

Romet Ogar 1983-1990

Op deze foto met een Jawa blok, de meeste zijn echter gebouwd met hetzelfde blok als de meeste Romets zoals de Kadet. Voordeel is dat je echt overal makkelijk bijkan, nadeel uiteraard dat het blok dus niet echt beschermd is tegen weersinvloeden. Het buisje wat uit het luchtfilter steekt is waar het luchtfilter zijn lucht doorheen haalt, ik had het persoonlijk anders ontworpen. Voordeel is wel dat je makkelijk kan choken als je je hand erophoudt, een andere choke heeft deze brommer niet.

WFM OSA 1959-1965

Voor de scooterliefhebber 🙂 Raadt eens wat Osa betekent? Het is geel met zwart en het zoemt! deze is uitgerust met een 7 pk 180cc motor. Broem broem door de straat als een wegpiraat.

Het nadeel van zo’n museum is dat je nergens aan mag komen, dit is nogal moeilijk voor mij. Gelukkig kwam ik de conservator later tegen die kon me wel het een en ander vertellen en uitleggen. Hij vondt het leuk om te horen dat wij in Nederland wel veel aandacht steken in het opknappen van onze oude brommers, jammer dat het te ver rijden is anders had ik mijn Citta graag eens laten zien aan hem 🙂

Ik hoop dat jullie dit de moeite van het lezen waard vonden, en alvast een vrolijke kerst gewenst!

EPI
      Bijdrager

Waar is de ‘Like’ button op VC.nl?!

pepko
        Donateur

EPI :
          Waar is de ‘Like’ button op VC.nl?!

Robertez
          Bijdrager

Leuk topic, mooie foto`s en verhaal :thumb

Edjuh
            Bijdrager

Leuke reportage.

De brommers in kwestie zijn ongetwijfeld van italiaanse exemplaren afgekeken, zoals die scooter die erg op een lambretta lijkt, romet komar op een mobylette etc.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.