Home › Forums › Techniek › Framedelen › Roestige tank schoonmaken
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 9 jaren, 6 maanden geleden door Si-29.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
26 september 2016 om 08:16 #167481
Goedemorgen,
Ik heb een Vespa Si.
Nu lees ik op jmpb.nl dat de tank cure tankcleaner die je op de site kunt kopen je het erin moet gieten goed moet schudden dat het op alle plaatsen van de tank komt om alles te verwijderen en dan weer via de afvuldop eruit moet laten lopen.
Iemand ervaring met de tank cure tankcleaner/roest verwijderaar en hoe je het doet met een tank die vast zit aan het frame?
Neem aan dat het gewoon via de mengsmering uitlaat gaat en niet dat je de brommer op de kop moet houden hiervoor:D:pestGroeten Nick
26 september 2016 om 09:01 #176448Hoi Nick,
Tank cure is een epoxy dat je pas kan gebruiken als je tank ontroest is,de roest behandeling moet je los er bij kopen
je bent dan totaal minimaal 35 euro verder.Je kan ook keuken azijn gebruiken.
dan ben je maximaal 5 euro verder.Origineel is de tank niet gecoat, waarom dit dan wel zou moeten na een anti roest behandeling is mij altijd onduidelijk geweest.;)
Hoe je het ook doet, bij ontroesten ontkom je niet aan draaien schudden spoelen, draaien schudden spoelen Ezv.
De roest lost door het zuur slechts een beetje op.
De werking zit hem er in dat het metaal onder de roest oplost, zodat de roest los komt te zitten.
Vandaar dat je goed moet schudden om alles los te krijgen.
Je zal verbaast zijn hoeveel troep er uit je tank komt.Ook bij het coaten moet je draaien.
Het frame moet dus gedemonteerd zijn.:D
26 september 2016 om 16:54 #176449Ik heb dit ook eens gedaan met een citta frame en heeel veel azijn 😛
Lees mijn perso maar pagina 1 halverwegen ongeveer 😉
http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=29648&d=0
Je ware pubertijd duurt je leven lang
Lightlord's Dizzy/Gypsi26 september 2016 om 17:50 #176451Ik weet uit eigen ervaring dat het een klote klus is. Ik heb vorig jaar een Ciao tank ontroest en alleen al het restje oude benzine eruit krijgen is een klus waar je je op verkijkt qua tijd… Het is heeeel veel schudden, schudden en dan nog meer schudden.. Ik heb er geen epoxy in gedaan nadien omdat er alleen maar vliegroest uitkwam, dus ik heb gewoon 2-takt olie van de action gekocht en daar na de zuur behandeling de hele tank mee afgevuld en vervolgens een paar dagen laten staan terwijl ik met een brander de tank af en toe een beetje heet maakte..naspoelen met mix.. Daarna gewoon een benzinefilter ertussen en die goed in de gaten houden en zorgen dat je een reserve bij je hebt de eerste paar honderd kilometer….
27 september 2016 om 13:05 #176452😕
Ik heb me laatst laten vertellen dat het eventueel ook met handje grof grind/kiezels zou gaan..
Goed door elkaar schudden (wel met een kaal frame)Is dat beunhaas oplossing of nog niet zo gek als het lijkt.?
Mvg
Het leven is als een neus, haal eruit wat erin zit
Link naar Mijn collectie / Projecten.27 september 2016 om 13:25 #176453Dat is zeker geen beun haas oplossing maar alleen kiezels is niet genoeg dan zou je uren lang moeten schudden en dat is niet te doen.
Neem een fles thinner en ontvet je tank door 2 of 3 keer 2 twee kopjes thinner in je tank te gooien en goed te spoelen.
Olie of vet weerhoud zuur er van vat te hebben op het metaal. Bij twijfel nog maar een keer herhalen , want doe je dit niet grondig heeft het allemaal geen zin.Dan neem je keuken azijn zonder schoonmaak middel. Ik meen 70cent per liter.
Daar mee vul je tank. Dit laat je een week staan.
Na een week spoel je de tank uit met water en gind of stalen Parkers.Het grind help om de roest los te krijgen, stalen Parkers gaan er gemakkelijker uit met behulp van een magneet.
Maar pas op, door de opstaande rand van de tankopening en schotten onder in de tank, gaat het er uithalen van het grind en de parkers, heel erg lastig. Ik zou daar mijn tijd niet aan willen verspillen. Je bent dus gewaarschuwd.:!Er blijft altijd wat roest achter. Om hem brandschoon te krijgen….. koop fosforzuur bij een goede drogist. Gooi hier van 3 theekopjes in de tank. en draai de tank een paar keer rond zo dat het zuur overal komt . Doe dit draaien 3 keer binnen 10 minuten.
Daarna gelijk goed spoelen /schudden met water en een dopje fosforzuur. Dan de tank goed laten drogen.fosfoor zuur zet de overgebleven roest om in ijzerfosfaat( wit poeder)
De tank van binnen in vetten, door veel taktolie met benzine te mengen en te schudden.
Klaar.
Het lijkt allemaal veel werk en dat is het ook.;)
27 september 2016 om 13:42 #176454
thnxHet leven is als een neus, haal eruit wat erin zit
Link naar Mijn collectie / Projecten.27 september 2016 om 17:48 #176456Ik heb het ooit gedaan met HG roestoplosser en cola, effe laten weken en klaar

http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=32933&d=200
Effe naar beneden scrollen:!
Dat fosforzuur kun je het (en nu word ik van het forum gekickt) bij een growshop kopen.. Dat verkopen ze daar als Ph – voor ik geloof de bloeifase.. Kost je dan maar een tientje per liter.. Ik heb het spul gebruikt toen ik het roestproces wat ik zelf had gemaakt op die Rat-Ciao te stoppen…
29 september 2016 om 21:17 #176458Thanks voor de reacties mensen:D:bier:D
Ik zie wel dat het een beste klus is om aan te beginnen.
Dus wil wel graag weten of jullie het ook merkte dat het blokje beter liep na het reinigen van de tank als voorheen en/of je ook minder smeer aantrof bij het schoonmaken/uit elkaar halen de keer erna?Groeten Nick
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.