Vespa-Ciao.NL
:: Robbert_K perso

Home Forums Perso’s Projecten Robbert_K perso

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Robbert_K
    Topic starter

Dag beste forumleden,

Toch maar besloten om eens mijn eigen perso aan te maken.
      Even ter introductie: Mijn naam is Robbert, ik ben 21 jaar en zit op de zeevaartschool in Rotterdam.
      Ik rij rond op een knalrode Ciao die ik ongeveer 2 jaar terug met de hulp van Rize heb opgevoerd :thumb

Deze zomer heb ik de toerenteller vanaf dit forum besteld en op m’n brommert gezet. Dit vind ik heel handig en ik kan ondertussen mijn snelheid aan mijn toeren heel nauwkeurig aflezen. (ik rij zonder km-teller).

Maar ik wilde meer! Ik kwam op het idee van een thermometer. Voordat ik ga rijden (zeker nu met koud weer) laat ik mijn Vespa eerst altijd op ’t gemakje warm draaien. In die tijd zet ik m’n helm op, trek ik m’n handschoenen aan en zoek mijn favoriete afspeellijst op. Daarna ga ik heel rustig aan rijden, pas na een goede 5 minuten zit ik op vol gas te blazen. Veel mensen noemen het overdreven (evenals het gebruiken van Castrol Power-RS olie), ik noem dit goed omgaan met m’n spul.

Ik wilde dus heel graag weten op wat voor een temperatuur mijn motortje draait, en hoe dat varieert als ik bijvoorbeeld op een lang recht stuk hard rijd, of een heuvel op ga met slippende koppeling.

Op internet vond ik geen thermometer die aan mijn eisen of budget voldeed, dus ik besloot er maar eentje zelf te maken.

De afgelopen weken heb ik een hoop lopen kloten met een Arduino microcontroller en wat elektronica spullen.

Het eerste ontwerp waar ik mee kwam had een thermistor (variabele weerstand die op warmte reageert), een digitale thermometer, een LCD en een Arduino Nano (clone voor €7 gekocht). Dit allemaal voor een 9V batterij voorzien van stroom.

De thermistor is voor de motor, omdat deze hogere temperaturen kan hebben dan de digitale thermometer. De digitale wilde ik gebruiken voor de buitenlucht temperatuur.

Na wat testen merkte ik echter dat de digitale thermometer niet nauwkeurig genoeg was, en erg sterk reageerde op schommelingen in de voedingsspanning. Door het inschakelen van de achtergrondverlichting van de LCD bijvoorbeeld…

Nu heb ik 2 thermistors die via een voltage divider data doorgeven aan de microcontroller. Deze rekent het dan om naar graden Celsius en stuurt deze dan naar de LCD. Ik ben tevreden over dit ontwerp, dus gisteren avond even alles op een printplaatje gesoldeerd. Nu alleen nog een doosje vinden om alles netjes in te stoppen en dan kan ik het in de praktijk testen op mijn Ciao!

Hier zijn wat plaatjes over mijn projectje: http://imgur.com/a/0FbsO

Ik zal nog een bericht plaatsen bij verdere vooruitgang of tegenslagen 8)

#RIDINGSOLO

Ik volg dit:D

niemand
        Donateur

Ik ben benieuwd wat voor temperaturen je gaat aantreffen, vooral de verschillen tussen boven en onderkant van de cilinderkop.
          En tussen de boven, onder en beide zijkanten van de cilinder.

Bij luchtgekoelde dieselmotoren zit de sensor meestal in de cilinder zelf, op ongeveer 3/4 bovenaan. en aan de achterkant, waar de minste koellucht komt.

ArvidW
          Donateur

Cool project :thumb Erg interessant om eens te zien hoe heet het blokje word tijdens het rijden, en hoe snel die opwarmt.

Je kunt trouwen voor die arduino zo’n shield kopen met SD kaart slot, dan kun je ook nog dataloggen hoe de temperatuur oploopt.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
            Home made engine dyno

ritze
            Bijdrager

nice 😀

ik weet dat mijn zelfbouw LC cilinder er best lang over deed om warm te worden.
              de pomp kon ik pas aan zetten na zeker 3 kilometer 😀
              ook leuk om te zien wat er gebeurt als je hem uitzet, ik ben zeer benieuwd naar de resultaten

wat ik eigenlijk graag eens wil weten: of je cilinder nu koeler blijft met een papieren koppakking of met een alu pakking.
              ik denk dat de papieren koppakking een soort warmte blokkade is waardoor meer warmte in de kop blijft zitten.

misschien handig om je fotos in dit topic te zetten, zoals een perso is :thumb

p.s. zorg dat je electro muurvast zit en niet kan schuddelen anders is het heel snel voorbij 😀 (uit ervaring gesproken 😀 )

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
              Link naar Mijn collectie / Projecten.

Robbert_K
              Topic starter

Zo hé, na bijna een jaar heb ik mijn knutseltje toch getest. Ik had even geen tijd meer voor de hobby vanwege verhuizen en een hele drukke (school) periode.

De setup
                Ik heb de “sensor” onder het koelkapje bij de voet van de cilinder geplaatst, zodat hij tegen de eerste twee koelvinnen van de cilinder aandrukt (vanaf het blok gezien). Mij leek dit een goede positie om de daadwerkelijke temperatuur te kunnen meten zonder dat het beïnvloed wordt door de rijwind of koeling van het vliegwiel.

De buitenlucht temperatuur was bij deze test ongeveer 17 graden.

De resultaten
                Wanneer ik mijn brommer startte met een koude motor bereikte deze na ongeveer 4 minuten een temperatuur van 40-50 graden bij stationair toerental (2200 – 2500 rpm)

Nadat ik een flik stuk had gereden (ook op vol vermogen), heeft het blok een bedrijfstemperatuur van ongeveer 65 graden.

Bij stilstaan met draaiende warme motor loopt de temperatuur op tot ongeveer 70-80 graden.

Direct na het uitzetten van de motor loopt de temperatuur nog even op tot maximaal 90-95 graden, waarna het blok langzaam gaat afkoelen.

Misschien ga ik dit nog verbeteren… Een SD kaart logger lijkt me leuk, en een permanente plaatsing met schermpje op het stuur zodat men tijdens het rijden de temperaturen kan checken… Ik zal de perso updaten zodra ik iets heb bedacht! :thumb

zevenenergie
                Donateur

Robbert_K :
                  P.S. Wil iemand mij vertellen hoe ik imgur foto’s direct in de perso kan plaatsen? Ik kom er zelf niet uit…

Op je gebruikersnaam met de cursor, dan opent zich een keuze veldje, images aan klikken, en je foto aan klikken
                  Op deze knop drukken en dan weer naar deze site en dan plakken.

AA-T
                  Sleutelbeheerder

Interessant knutsel project.
                    Ben benieuwd of je hele andere waardes krijgt als je de sensor verder naar voren zou plaatsen. Helemaal bovenin vindt immers de verbranding plaats.

Robbert_K
                    Topic starter

zevenenergie :

Op je gebruikersnaam met de cursor, dan opent zich een keuze veldje, images aan klikken, en je foto aan klikken
                      Op deze knop drukken en dan weer naar deze site en dan plakken.

Hah, dankjewel! :thumb

Robbert_K
                      Topic starter

AA-T :
                        Interessant knutsel project.
                        Ben benieuwd of je hele andere waardes krijgt als je de sensor verder naar voren zou plaatsen. Helemaal bovenin vindt immers de verbranding plaats.

Ik had de sensor al eens tegen de voorkant van de cilinder aangehouden na een stukje rijden. Toen kreeg ik een waarde van 150 graden, maar ik weet niet zeker of dit helemaal correct is. Het kan natuurlijk wel waar zijn, ik zal het nog eens moeten testen.

AA-T
                        Sleutelbeheerder

Waarom zou dit niet correct zijn?
                          Het benzinemengsel koelt ook enigzins, dus hoe verder naar achter, des te koeler.
                          Des te dichter bij de ontbranding des te warmer. Maar goed, dat is natuurlijk ook wel een logisch verhaal.

Misschien zou je het nog kunnen controleren als je, of een vriend/kennis/buur, een infrarood thermometer heeft.

Robbert_K
                          Topic starter

Het kwam toen op me over als een zeer hoge waarde, maar het kan best in de buurt komen hoor. Die IR thermometer is een goeie, ik zal kijken of ik eens de kans krijg om dat te kunnen gebruiken.

Voor mijn eigen experiment interesseer ik me vooral in de gemiddelde temperatuur van het blok zelf, dus daarom meet ik aan de voet van de cilinder.

zevenenergie
                            Donateur

Super gaaf wat je hebt gemaakt, dat zou ik ook wel op mijn brommer willen.:thumb

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.