Vespa-Ciao.NL
:: RiTzE perso.

Home Forums Perso’s Projecten RiTzE perso.

7 berichten aan het bekijken - 736 tot 742 (van in totaal 742)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

ritze
    Topic starter

Ik zal je dit zeggen, ook bij pinasco zijn ze gewoon een stel idioten, de vin richting van het vliegiel is voor een tegen de klok in draaiende richting en vespa draait met de klok mee.

Ik heb geluk gehad dat ik mn athena niet meteen kapot heb gereden , de koellucht uit de cilinder was zo heet dat ik mn handen er niet onder kon houden..

Nu zit er een std elek wiel op en de lucht flow is zeker verdubbeld.

Maar ding loopt met moeite 55 en trekt echt zeer slecht , mijn 50cctjes liepen al dik 60 op een std carter.

Kan hooguit nog eens een nieuwe bromkruk kopen en dat proberen en als dat ook ruk is dan gooi ik het in de ijzerbak.
      En ga weer verder met yamaha rijden

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
      Link naar Mijn collectie / Projecten.

bram0vitz
      Bijdrager

Wel? Als ik je foto vegelijk met een standaard conjac puntenvliegwiel staan de vinnen dezelfde kant op..
        Al zijn de pina vinnen wel de helft van de lengte ten opzichte van origineel.
        Hopelijk is het te fixxen met een andere kruk zoals je aangeeft.
        Yamaha rijden is altijd een plezier mag ik zeggen, al heeft mijn XT me meer dan zat kopzorgen gegeven 😕

beetje prutsen hier en daar

ritze
        Topic starter

Klopt een puntenwiel heeft ze ook verkeerd om staan klopt, maar als je gaat kijken naar het ontwerpen van een radiaal ventilator is dit dus verkeerdom.

Misschien dat het vroeger te goed koelde waardoor ze de vinnen andersom hebben gezet voor een lagere luchtstroom.

Vinnen van een elek vliegwiel zijn zo dat het geen reet uitmaakt.

Dus als iemand het vliegwiel wilt hebben dan kan dat , ik rijd er niet meer mee

Joor
          Donateur

Je zal het misschien niet geloven, maar deze vorm van koelvinnen leverd juiste de hoogst mogelijke luchtstroom op, ook bij veel vervuiling.
            Reed je niet met een te kleine sproeier?
            Ook heb ik wel ’s gehoord dat de timing van het vliegwiel soms niet goed is waardoor er warmlopers ontstaan.
            Mocht je van het vliegwiel af willen dan hou ik me aanbevolen, ik zou de timing eens kunnen nameten met een stroboscoop.

1

ritze
            Topic starter

Hmm vind ik vreemd, ik werk nu al 15jaar in de verwarmings en lucht industrie en ben dit nog niet eerder tegen gekomen ,
              Ook de E.B.i inspecteur bij ons vond het gek, (gewoon gevraagd welke kant hij dacht dat het vliegwiel rond draaide)

Spelen meer factoren mee uiteraard , de vin hoogte tot aan de rand van het koelkapje was rond de 10mm en bij het elek wiel is het 1mm  , hierdoor is er minder ruimte voor lucht om te lekken en bouwt de ventilator beetje druk op

Zal binnenkort eens een ventilator openmaken van een 750kw cv ketel
              3fase ster delta motor , dan zie je dat ze anders omstaan.

Ben wel echt blij dat het iets doet.
              Topsnelheid met de athena 43 nu is 65km op 7.500 toeren.

Hoogtoerige uitlaat ga ik testen op de TT van assen nu zaterdag, word gezellig zal wat fotos posten van ons (met fons enzo haha)

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 3 weken geleden door ritze.

niek1992
              Bijdrager

Voor een motorblok is forward-curved inderdaad de beste optie (al genoeg druk bij lagere toerentallen). In systemen die één toerental draaien (zoals HVAC systemen waar jij mee werkt @ritze) is het logischer om backward-curved te gebruiken. Deze zijn efficiënter bij hogere snelheden en hebben een zelfbeperkend vermogen.

Als bij een ciao de vinnen andersom zouden staan, dan zou stationair draaien nadat je een tijdje volgas hebt gereden desastreus zijn. M.a.w. een warmloper. Simpelweg te weinig airflow bij het toerental inclusief backward-curved.

Nu heb je ook nog wat andere typen (radial, dus gewoon recht en airfoil, oftewel een vliegtuigvleugeldesign) maar die laten we hier uit beschouwing omdat die sowieso niet van toepassing zijn.

ritze
                Topic starter

Wat ik dacht toen ik naar het vliegwiel keek van een cp wiel dacht ik dat ze een fout hadden gemaakt, en dat ze te veel lucht zouden verplaatsen als de vinnen de andere kant op staan bij volgas 5.5k rpm
                  Dat was mijn theorie erachter.

Ventilatoren draaien bij ons tussen de 0 en 100% en zelde dat ze maar 1 toerental draaien tegenwoordig.
                  Alles met frequentie regelaars en dergelijke.
                  Nog nooit een ventilator met de schoepen anders om gezien.
                  Maar jouw verhaal klinkt wel logisch

7 berichten aan het bekijken - 736 tot 742 (van in totaal 742)
                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.