Vespa-Ciao.NL
:: RiTzE perso.

Home Forums Perso’s Projecten RiTzE perso.

15 berichten aan het bekijken - 691 tot 705 (van in totaal 742)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

ritze
    Topic starter

@ Vespaatje, We gaan het proberen 😀 mijn doel is om ooit arvid in te gaan halen, het heeft een kleine kans maar toch :thumb

@Speedbuxy, het voordeel van die flens is dat je mooi de binnenkant van de uitlaat poort kan doen, en het naadloos overgaan van cilinder naar spruit is ook geen probleem.
      ik merkte na deze aanpassing direct dat er meer koppel onderin zat, de poort zelf was nog vrij standaard 😀

@Zeven energie:
      Plaats moet je een beetje maken, mijn lucht geleider op het blok was al een beetje gaar, dus ik heb met wat koperen plaat een stukje bijgemaakt
      Wat weer precies past i.c.m. uitlaat spruitstuk 😀

weer even een kleine update 😀 (heeft me bijna 2 uur werk gekost)

Na de toer had de laadregelaar wat problemen gegeven, de IC was losgerukt van de print plaat.
      dit betekende dus dat ik weer geen licht en muziek had..
      Deze middag ben ik even naar de electro boer gegaan voor een regelaartje. helaas had hij geen losse meer dus heb ik een bouwpakket van vellerman gekocht.

heel erg makkelijk monteren en solderen, en ook een stevige en kleine kit.
      wel heb ik een vrij groot nadeel ondekt, mijn zelfgebouwde regelaar kon veel beter de spanning constant houden.
      de Vellerman kit varieert wat meer, dus met langzaam rijden brand het licht niet fel. (zoals het vroeger ook was)
      maar omdat de accu ertussen zit blijft het wel oke.

meteen ook even weer het doosje opgebouwd en de IC heel goed vastgezet aan de bovenkant van het doosje.
      dit is wellicht ook beter voor de koeling 😀

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
      Link naar Mijn collectie / Projecten.

ritze
      Topic starter

testen testen en nog eens testen,
        accu word gewoon geladen en ik kan met moeite de grote led laten lopen erop.
        de IC (lm317) word behoorlijk warm met de grote led erop dus voor het geval dat heb ik nog eens 2x2watt leds erin gezet.
        deze kan ik apart aan en uit zetten. ze zouden ook samen kunnen lopen maar dan niet te lang anders fikt de regelaar door denk ik 😀

beetje overkill mja 😀

echt een bom licht, zeker als ze allemaal aanstaan

heb dus nu bijna 10 watt aan led lampies erin zitten =)
        ben eens benieuwd wat de politie zegt 😀

speedbuxy
        Bijdrager

ritze :
          ben eens benieuwd wat de politie zegt 😀

Ben bang dat die hem wat te fel gaan vinden. Want zelfs hier op m,n scherm brand ie al in m,n ogen:lol

zevenenergie
          Donateur

ritze
            Topic starter

tot nu toe geen politie 😉
              Maar wel een eurocilindro 50cc :

(Ik heb een ori RV voetpakking op de cilinder gelegd, de huidige poorten in de RV zijn een stuk groter)

Gezien er “50cc“ op het Reedvalve blokje staat, moet er wel eens een 50cc cilinder op.
              Nu weet ik dat speedbuxy altijd fijn gereden heeft met deze cilinders, dan wel de 70cc versie (43 en 46)
              Het probleem met de originele cilinder is: dat het voet van de cilinder te klein is waardoor het spoelkanaal van het carter uitsteekt 😉 past dus niet :no

eurocilindro lijkt perfect te passen :swinging Wat ik al langer in gedachte had.
              Nu komt dus de vraag of dit uberhaubt wel iets gaat doen met een RV en 19mm carb
              Het schijnt dat er ook een 50cc malossi is, maar die zijn nogal zeldzaam.

dan maar zo :thumb

als iemand ideeën of kritiek heeft dan hoor ik het graag

Martino
              Moderator

Piet30, maar beter bekend van het Duitse forum had daar een brommertje met een dergelijke setup. Malossi MP carters met een 50cc Eurocilindro/Athena. Overigens is deze compleet anders dan de 43mm en 46mm Eurocilindro cilinders waar speedbuxy mee reed. Zo te zien is de cilinder van de foto ook bewerkt bij de uitlaatpoort plus fluiters en zijn de boosterkanalen ook netjes gedaan.

Dit zal mijn inziens prima gaan lopen en ik gok dat je er ook best goede prestaties mee kunt behalen. Zoals je al is opgevallen heb je geen probleem met een te kleine cilindervoet zoals icm een originele cilinder. Dit heeft de 50cc Malossi Ipermatic ook, maar toch komen de spoelkanalen dan weer niet overeen met de carters. Heel vreemd gezien het cilinderhemd weer zo breed is dat deze alleen maar in de Malossi MP carters past.

Je vraagt om ideeën of kritiek, nou ik heb misschien een ideetje. Wanneer je de hoofdspoelkanalen van de 50cc Eurocilindro bekijkt zijn deze een soort van begrenst. Normaal denk ik bedoeld om een stuk groter te zijn, maar wanneer ze dit niet zo hebben gedaan vallen de spoelkanalen buiten de Piaggio carters. Bij een Malossi MP carter heb je meer vlees en zal je de spoelkanalen dus wel meer open kunnen leggen.

ritze
                Topic starter

dat is ook zo, nu heb ik het idee dat ze al groot genoeg zijn voor de reedvalve, omdat de vorige bewoner er al aan heeft liggen bewerken, maar ik moet wel even kijken of het overeen komt met de spoelers die er nu al in zitten.
                  met de oude pakking van de 46.5 lijkt het dat ze al groot genoeg zijn 😀

eigenlijk verwacht ik niet dat dit hele spectaculaire prestaties gaat leveren.
                  wel wil ik heel graag de grote spoeler in het carter dicht maken, en die weer netjes bewerken.
                  want ja, de reedvalve heeft nogal wat ruimte in het blok waar de carterdruk niet ten goede komt.
                  en zeker niet met een 50cc cillindertje 😀

speedbuxy
                  Bijdrager

ritze :
                    eigenlijk verwacht ik niet dat dit hele spectaculaire prestaties gaat leveren.

Ik heb deze 50 Euro al een paar keer voorbij zien komen in de afgelopen toer jaren en ik ben iedere keer toch wel verrast wat voor prestaties deze 50cc kit levert.
                    En op een reedvalve zou hij nog wel eens wat meer tot leven kunnen komen:thumb
                    Dus ik ben erg benieuwd naar je bevindingen.

ritze
                    Topic starter

nou wat betreft de euro kit, het zal wel even gaan duren voordat het allemaal in elkaar zit, maar het word zeker een spannend blokje 😀
                      ik ben ook van plan om eens op de vermogens bank een test te draaien, zowel met mn 50cc tuned (als die niet sneuvelt)
                      en de euro kit met het reedvalve blok.

nu even totaal iets anders:
                      een kennis van ons heeft een vespa, (zoon scooter ding met handschakel)
                      het blok wat daar op zat is schijnbaar een of andere namaak, en sommige dingen waren niet echt helemaal geweldig.
                      zoals het feit dat de cilinder (oud type ) eigenlijk helemaal niet past op dat blok
                      ook sloot de voetpakking een gedeelte van de spoeler af :thumb

nja dit is een 150cc cilinder van een vespa gs 150
                      dit ding liep ongeveer een 70 a 75 km.h, wat voor een motorfiets heel traag is.
                      aldus heb ik even de dremel erbij gepakt om wat meer power te kweken.

de motor heeft in het verleden een warm loper gehad waardoor de zuiger en de wand van de cilinder een klap heeft gehad.
                      dit komt waarschijnlijk omdat de cilinder meer dan 4 kilo weegt en de zuiger maar 200 gram.
                      dus het duurt een eeuw voordat de cilinder warm is, terwijl de zuiger en kop meteen op temperatuur zijn.
                      ook is de speling tussen de zuiger en cilinder heel erg klein…

het is echt net een 50cc cilindertje wat wij hebben, alleen dan 150cc 😀

std, vooral de kleine uitlaat poort gooit roet in het eten, volgens de eigenaar trekt hij heel hard onderin maar laat geen toeren toe

het ziet er heel slecht uit maar de vegen zijn vrij oppervlakkig

je ziet in de cirkel een gaatje ontstaan omdat het voet van de cilinder binnen de spoeler van het blok zit…:no

binnenkant carter

de tuning:
                      ik heb gekozen voor blinde zuiger voeding om zo de zuiger zo koel mogelijk te houden en toch een heel klein beetje mengsel boven de zuiger te krijgen.
                      dit zal een kleine vermogen winst geven maar het belangrijkste is dat die zuiger gekoeld word
                      ze noemen dit vaak ook “desert ports“ omdat het in de woestijn warm is, en dit mee helpt voor de koeling

ook meteen even een foto van de bewerkte uitlaat poort, er is niet heel veel verandert maar wel iet hoger en breder gemaakt
                      ik denk ook dat hier de meeste winst te behalen valt

als dit goed blijkt te lopen dan is het aan hem om ooit een nieuwe kit te kopen en die meteen te bewerken zoals deze is. en dan hoeft hij geen 300 euro uit te geven voor een of andere malossi cilinder 😀

ritze
                      Topic starter

leuk zo die herfst :duivel

Martino
                        Moderator

ritze :
                          leuk zo die herfst :duivel

Haha die Ritze toch. This clip cracks me up. 🙂

lightlord
                          Donateur

Ja het is leuk die herfst haha :haha

Je ware pubertijd duurt je leven lang
                            Lightlord's Dizzy/Gypsi

speedbuxy
                            Bijdrager

Tenmiste iemand blij met dit weer:thumb

ritze
                              Topic starter

Na een leuke post te zien op facebook over opvoeren ben ik maar weer eens gaan klussen.

het 50cc cilindertje begon al behoorlijk vermogen te verliezen en de vegen op de zuiger bevestigen mijn verhaal.
                                ook is de compressie zeer laag en heb ik geen zin om ergens met een kapotte cilinder te staan 😉
                                ik zal binnenkort even wat fotos maken van de binnenkant van het ding 😀

totaal zal deze cilinder zeker 600 km hebben gemaakt met 2 verschillende zuigers en heel veel bewerkingen.
                                hij zal zeker 7 tot 8 keer van het blok zijn gehaald om hem te tunen 😀

maargoed,
                                ik wilde weer eens ouderwets blazen en makkelijk de 70 halen.
                                een paar maanden geleden heb ik ook met de RV gereden maar dit viel behoorlijk tegen omdat het blok smoorde bij volgas.
                                nu is het zo dat ik de zuiger bewerkt heb en de inlaat timing van de boosters veranderd had.
                                dit had ik beter niet kunnen doen.

edit:

hij is nu afgesteld op 5500 toeren ongeveer en ik haal nu +- de 65. onderin koppel is wel een stuk beter dan eerst.
                                gezien die zuiger even moet inlopen op de cilinder ga ik nu niet proberen om 9000 toeren te draaien met hem 😀

nu heb ik weer een ori zuiger weten te scoren en deze even gemonteerd.
                                hij starte meteen en liep redelijk goed.
                                nu zit ik al een tijd te denken om die uitlaat poort groter te maken, omdat deze naar mijn inzicht wat aan de kleine kant is.
                                je hebt veel spoel oppervlak maar een kleine poort.
                                ik weet niet of er mensen zijn die dit al eens hebben gedaan, maar het lijkt mij wel een slimme zet om te doen

ritze
                                Topic starter

mijn vouwtje vond op facebook een citta
                                  zo te zien is hij ernstig afgeleefd.

-beluchting kraan kapot
                                  -blok helemaal gaar, en bewerkt en ook nog punt
                                  -geen koelkapje :lol (vandaar ook het gebrek aan compressie)
                                  -roest op het stuur
                                  -koppeling behoorlijk geroest en zit vast
                                  -achterband versleten
                                  -remt helemaal niet meer (voorrem)
                                  -gas hendel mist een veer volgens mij
                                  -slot schade op het frame
                                  -geen carb erbij

+vrij nieuwe v-snaar =)
                                  +ronde poelie
                                  +1 mooi wit wiel
                                  + en nog een gratis tuning binnenband van een of ander snel merk
                                  + vrij wel geen kap schade (vind ik toch heel knap)

al met al nogal een kutding :thumb precies goed voor mij

nu gaat hij gekruist worden met een andere citta die ik toevallig nog had “liggen“
                                  aan de mooie foto kan je zien dat hij zwart is en die andere heeft witten kappen
                                  ik weet niet hoe het gaat uitzien maar ik hoop dat het wel in orde komt..
                                  gelukkig zijn de onderdelen van die zwarte nog vrij redelijk in orde.
                                  zelfs de kabelboom was like new.

nja ik ga dat ding bouwen en ik zie het wel. als er wat veranderd dan post ik het hier wel.

15 berichten aan het bekijken - 691 tot 705 (van in totaal 742)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.