Vespa-Ciao.NL
:: RiTzE perso.

Home Forums Perso’s Projecten RiTzE perso.

15 berichten aan het bekijken - 676 tot 690 (van in totaal 742)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

DinoH
    Donateur

Gaaf hoor, doe je goed. Ga je de poortjes nog wat verder doortrekken zodat hij vergelijkbaar is met een 41DR?

ritze
      Topic starter

de 41 dr heeft 3 “desert“ poortjes, die zijn blind en worden gevoed door de zuiger.
        deze poortjes worden door het carter en door de cilinder, zoals bij een 38dr en 43 dr

net nog even een filmpje gemaakt in de holle weg (ouwe rammel route)
        wat natuurlijk best leip is zonder helm en met 1 hand aan het stuur met een citta, maar goed we willen toch horen en zien wat het doet.

ik moet toch zeggen dat dat proma pijpje het leuk doet op die 50cc:D wellicht dat een 50 op teller er wel in zit.

setup:
        gevlakte kop (en toch heel weinig compressie)
        dat bewerkte cilindertje
        13/13 met een 66 sproier
        proma uitlaatje
        koppeling met 105 pully
        elek bewerkt blok (11mm inlaat)

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
        Link naar Mijn collectie / Projecten.

lightlord
        Donateur

Dat trekt PRIMA en klinkt ook super die 50 is een makkie met 2 handen aan het stuur denk ik 😛

Je ware pubertijd duurt je leven lang
          Lightlord's Dizzy/Gypsi

IJskonijn
          Bijdrager

Dat is een leuk cilindertje geworden zo en trekt nog eens goed ook!
            Ik ben erg benieuwd naar de how to 😉

No replacement for displacement

ritze
            Topic starter

zo, ik heb mijzelf eens bezig gehouden met het electro verhaal.
              meerdere mensen zijn opzoek geweest naar een goede regel unit om spanning af te vlakken.

nu denk ik dat ik hier iets heb gemaakt wat het misschien wel eens goed kan gaan doen.
              met behulp van een LM317t regelaar kan je een DC naar DC spannings omvormer maken.

aldus wat gebeurt er:

het blok levert tussen de 6 a 18 volt wissel spanning, deze moet eerst worden gelijkgericht.
              dan heb je nog steeds het probleem dat de spanning niet stabiel is.
              nu kan je dit printje gebruiken om een maximale uitgang spanning in te stellen van bijv 13.5 volt

zodra de motor meer dan 13.5 volt gaat genereren dan vlakt hij dit af en blijft precies hangen op 13.5 volt
              en als hij onder de 13.5 volt gaat zitten dan gaat de uitgang spanning ook omlaag
              het is eigenlijk puur een begrenzer.

deze print zou max 1.5 ampere aankunnen wat weer uitkomt op een kleine 20 watt.
              voor je ledjes is dit dus ideaal 😀

hou er wel rekening mee dat het veschil in V-in en V-out er voor zorgt dat de LM317t behoorlijk warm word.
              zorg dus voor een goed koel element en stel deze geisoleerd op, (er staat namelijk spanning op het koel dingetje)

zevenenergie
              Donateur

[right]Hoi ritze
                Heb je hier ook een schema van?
                Als je je acculaad, trek je dan niet meer dan 20 watt?[/right]

ritze
                Topic starter

dat valt inderdaad nog te bezien, ik gok eigenlijk een beetje op het feit dat hij zichzelf reguleert
                  gezien de laad spanning op 13.5 staat continu, houd hij de accu op een constante spanning en zal er ook weinig laadstroom lopen.

als de accu leeg is zeg bijv. 12 volt, dan zou het wel eens kunnen zijn dat er flink word afgenomen, maar dit moet ik eerst even meten. ik weet dat het soms best hard kan gaan.

je zou ook nog een laad regelaar kunnen maken, nadeel hiervan is dat je verbuikers minder stroom mogen afnemen dan waarmee je de accu laad.
                  dus zeg dat je met 500 mA laad en ontlaad met 650mA dan trek je je accu leeg.

als je nimh accu`s wilt laden doe je dat meestal met 1/10 van de capaciteit. 200mA bijv.
                  is dus veel te weinig om je spul te laten draaien, dus ga je met 500+ mA werken.
                  de accu zal hierdoor een korte levensduur hebben.

en als je helemaal de king wilt zijn dan bouw je deze ook nog en zet je die erbij, dus aan de + zijde van v-out
                  als je dan die weerstand 15ohm laat met ingang van 12.5volt dan begrensd hij de de stroom tot 0.833 A
                  0.83*12.5= 10.3 Watt
                  die gekke dingen kunnen ongeveer 1.5 amp maximaal hebben dus dat is wel voldoende voor een led lamp+ een beetje accu laden

ritze
                  Topic starter

Ik denk; toch maar even een doosje zoeken en het spul erin zetten.
                    alles gemonteerd op rubbers i.v.b. trillingen en dergelijke

ik heb nu ook meteen de versterkers voor de boxjes erin gedaan en aangesloten:D
                    meteen even getest en werkt nog steeds na bijna 2 of 3 jaar haha

edit: zekering van 630mA :thumb

lekker veel kabeltjes 😀

ritze
                    Topic starter

mini updatje:

1 probleem ontdekt:
                      ik heb gisteren de accu eens doorgemeten en toen bleek dat hij gezakt was naar 7 volt.
                      dit betekend dat er toch een kleine stroom loopt vanuit de accu naar de laad regelaar.
                      hier moet ik dus iets op gaan verzinnen 😀

aldus heb ik meteen even de juiste spoel aangesloten op het apparaat, en hij houd de spanning precies op 12.6 volt.
                      na een 10 min rijden zat er weer 12 volt in de accu, dus hij laad hem wel gewoon bij 😀

nu is het even tijd om een langdurige test te doen en kijken hoelang dit gaat werken, en of er geen rare dingen naar voren komen 😀

ritze
                      Topic starter

mijn electro printje heeft het goed gedaan totdat er spul van af vloog door de trillingen van de brommer
                        dus goed vastplakken is het advies 😀

nu ben ik weer aan het rijden met mn 50cc tuned, omdat ik even geen zin meer had in de reedvalve.
                        ik had dus het blokje lopend uit de citta gehaald en toen onder de ciao gemonteerd.
                        helaas deed hij niks meer, geen vonk. na even wat klooien met de kabeltjes deed die het weer.

een dag later wil ik frieten halen, niks daar..:((
                        blok er onderuit en toen een andere spoel erin 😀 nu loopt het weer prima.
                        koppel onderin (1500/3500 rpm) is heel weinig , vanaf 4800 begin het goed te trekken.
                        max toerental tot nu toe 6100 rpm met 52km/h
                        ik weet dat er met die proma veel meer toeren in zat :thumb

blok maakt wel een ratel daar word je bang van 😀 dus toch even proberen om wat kilometers te maken en dan de rollen wat lichter mnaken, eens kijken of ik met die setup meer dan 65km kan draaien 😀

tevens ook een mooie pakking kunnen vinden voor het uitlaatspruitstuk , deze lekt nu niet meer gelukkig

ritze
                        Topic starter

nog even wat fotos van het zootje ongeregeld:

uiteraard bijgewerkt voordat de uitlaat flens erop ging.

en nog even een foto van de bougie, hij lijkt op de foto wat donker van kleur.
                          voor mijn gevoel loopt het toch iets arm, aldus 1 maatje groter in sproeier is misschien wel slim 😀

srry voor de vage foto`s de sony 21mp camera kan gewoon geen fatsoenlijke foto`s maken (vooral macro is een ramp)

ritze
                          Topic starter

yeey :lol

blokje loopt lekker, heeft redelijk wat power op 6000 toeren en trekt lekker op met de vario.
                            op een vlak stuk heb ik de 72 gehaald, en een beetje bergaf 82 kmh 😀
                            piek vermogen zal zo rond de 8000 rpm zitten voor mijn gevoel

ik moet toch zeggen dat dit uitlaatje mij eigenlijk wel bevalt, hij maakt wel een pokke herrie maar het rijdt wel leuk.
                            die blijft er nog even onder hangen, eventueel nog even in de lak zetten als ik er wat meer mee ga rijden

Vespaatje
                            Donateur

Dat is niet mis voor een 50cc 🙂
                              Op naar de 80 op vlakke weg!

Mvg
                              Jeroen

speedbuxy
                              Bijdrager

Mooi getunede cilinder zo met die uitlaat flens:thumb
                                En z,on uitlaatje had ik vroeger ook onder mijn Batavus, rijd op een 50cc zeker niet verkeerd:thumb

zevenenergie
                                Donateur

Ik vind die uitlaat flens ook een goed idee.

Ware het niet dat er geen ruimte is om een flens vast te zetten met een moertje :D(a)
                                  Gewoon te weinig ruimte tussen de uitlaat en je blok.

15 berichten aan het bekijken - 676 tot 690 (van in totaal 742)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.