Vespa-Ciao.NL
:: RiTzE perso.

Home Forums Perso’s Projecten RiTzE perso.

15 berichten aan het bekijken - 646 tot 660 (van in totaal 742)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

ritze
    Topic starter

ietwat aangepast uitlaat spruitstukje:D
      trekt onderin als een gek, uitlaat poort zelf is iets verbreed.

(aan de binnenkant gelast, of ja gebakken)

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
      Link naar Mijn collectie / Projecten.

Martino
      Moderator

Hey Ritze leuk bezig met de 50cc-tjes. Ikzelf interesseer en verdiep ik me hier momenteel ook in. Heb ipv het lassen van een dikke flens nu een 50cc Alu piaggio cilinder met al 27mm flens als basis liggen om eens te gaan bewerken. Zal eens wat bevindingen en plaatjes gaan posten.

ritze
        Topic starter

:thumb daar word ik blij van

is die 27 flens standaard erop of heeft iemand dat erop gezet?
          eigenlijk ben ik wel eens heel benieuwd of de alu cilinder nu echt voordelen heeft ten opzichte van een giet cilinder
          het enige wat ik mij kan bedenken is dat de warmte veel beter naar de koelvinnen kan en dat de wand een compressie verhogende eigenschap heeft 😀

nu ben ik zelf begonnen met: fase 2

dit betekend dat de kanalen vergroot zijn om meer flow te krijgen en een hogere inlaat druk.
          omdat het kanaaltje van groot naar klein loopt zal er een versnelling plaatsvinden in het kanaal waar je dus zou denken dat er meer vermogen uit je blokje komt.

hoe hard dit nu loopt weet ik niet, ik voel wel dat hij wat meer koppel heeft richting de 5500/5800 toeren
          dat was voor de aanpassing ongeveer rond de 4800 rpm.
          nu heb ik wel een ophoog plaatje van ongeveer 0.6 mm ertussen, dit kan ook al een positieve invloed hebben op het toerental/koppel verhouding

filmpje 😀 (kilometer teller is afgesteld volgens het boekje) 😀

Martino
          Moderator

Hier zie je 2x Piaggio Alu cilinders. Links ben ik nu mee bezig en zie je al een begin gemaakt met het vergroten van het uitlaatkanaal. Zoals je kunt zien hebben deze cilinders standaard al een grote flens. Alleen is deze dan wel weer zo dik dat het uitlaatkanaal zelf, zelfs nog kleiner is als bij een Piaggio gietijzer cilinder met 22mm flens.

Ik weet dat deze cilinders alleen in Italie en Frankrijk (Franstalige koloniën) zijn verkocht en dit had dan te maken met het klimaat, welke daar warmer. Theoretisch zal je met een alucilinder idd met kleinere toleranties kunnen rijden omdat de wanden minder gevoelig zijn voor uitzetten. Ik moet ook zeggen dat een “compressietest” in deze alu cilinders wel heel mooi verlopen en het zuigertje heel langzaam neer daalt.
            Ook hebben ze een koelrib minder.

Het enige wat ik mij kan bedenken is dat de warmte veel beter naar de koelvinnen kan. Zal wel netter verdeeld worden met minder fans. 😀

zevenenergie
            Donateur

Aluminium geleid de warmte beter dan giet ijzer dus dat geeft het voordeel dat de onderste koelribben meer warmte afvoeren van de het bovenste gedeelte van de cilinder.
              Bij waterkoeling cilinders van race motoren zie je dat het onderste gedeelte van de cilinder niet in contact komt met water.
              Het voordeel is dat je met een alu cilinder dezelfde uitzettings- Coëfficiënt heeft als de zuiger. dat houd in dat je bij lage temp even veel zuiger speling hebt als bij rijden op vol vermogen. De speling die de zuiger heeft heeft niets van doen met de compressie, daar heb je namelijk zuigerveren voor.

Het gieten met aluminium heeft als voordeel dat je smelt inrichting veel minder kostbaar is. een goede tuner zou zijn eigen cilinder kunnen ontwerpen en gieten in aluminium. uit ijzer zou dat te kostbaar worden.
              je moet dan wel een harde wand hebben.
              Je zag (vroeger meer)en ziet bij aluminium wedstrijd cilinders vaak een stalen ingeperste mantel. een nicasil wand aanbrengen is zelf niet te doen. ik zou zelfs niet eens weten waar dit gedaan word in Nederland.

Misschien is dit een leuke uitdaging voor alle Pro acces leden, maak eens een bloed snel cilindertje voor ons brommertje:D

ritze
              Topic starter

@martino wow dat heeft potentie 😀

@zevenenergie:
                dat is inderdaad al iets waar ik lang over heb zitten nadekenken, als je met een cilinder bus gaat werken dan word het bewerken van de cilinder ook een heel stuk makkelijker

je zou dan een volle kale cilinder moeten hebben met een soort uitlaat poort systeem en dat je zelf je poortjes en kanalen moet maken.

ik heb gisteren een warmloper gehad gvd, dus heb de brommer zeker een half uur stationair laten draaien met een ventilator op de kop gericht.
                compressie is weer helemaal terug, dit doe ik vandaag ook weer een half uur tot misschien een uur en dan haal ik de kop eraf om te kijken of de cilinder krassen heeft

wel al een top gehaald van 61 km.h met de city power

ritze
                Topic starter

Het 50cc blokje loopt nog steeds vrij goed (135 km) en dus zal nog even een tijdje blijven rond hangen.
                  ik zal binnenkort eens de andere uitlaat eropzetten om te kijken of deze cilinder ook toeren wilt draaien

nu dat loopt, heb ik de reedvalve eens uit de krat gepakt.
                  ik had hem toen eronderuit gehaald omdat er een dikke stotter in zat. (hoogst waarschijnlijk vet geslagen boegie)

nu zat ik nog altijd met het probleem dat die lagers altijd kapot gaan en dat de krukas heel stroef liep na het vast schroeven.
                  er moest nu echt even beter na gekeken worden.
                  toen ik het carter in elkaar zette zonder pakking lag de lager helemaal aan tegen de aanslag in het kleine carter helft
                  maar toch had ik nog bijna een 2 mm dikke spleet rondom het blokje.
                  wat gebeurt er nu? doordat ik de moeren aandraai, word de krukas eigenlijk een beetje samen geperst, dan krijg je dus ook dat het lager stroef gaat lopen.

aldus:
                  de aanslag van het kleine carter weg halen met een frees.
                  nu kan het lager helemaal doorschuiven maar nu komt de wang tegen het carter aan :no

na een hoop gehoddel verder heb ik de binnenkant van het carter flink uitholt.
                  even testen of het werkt, en ja hoor de carterhelften liggen bijna helemaal op elkaar en de krukas draait soepel.
                  zelfs nadat ik 3 bouten stevig had aangetrokken kon de krukas redelijk vrij draaien.
                  er zat zelfs geen pakking tussen, dus als die ertussen komt dan ontstaat er wat meer speling.

ruimte tussen wang klein carter: 0.25 mm
                  ruimte tussen wang groot carter: 0.20 mm

en dat zonder pakking dus prima zo :thumb

tevens nog een kleine aanpassing gedaan aan de inlaat kant van het blokje:
                  er zat eerst een soort recht vlak in , net na het membraam.
                  dit heb ik een beetje bewerkt waardoor het een heel stuk vloeiender loopt
                  of dit vermogen gaat kweken weet ik niet:D boeit me ook niet, het ziet er zo beter uit :thumb

daar zie je het “vlakke“ gedeelte zitten

ik hoop binnenkort te gaan testen met de 46.5 malossi en 19mm phbg carb 😀 (a)

Wilk1985
                  Moderator

Mooie bewerkingen, je blijft wel lekker bezig met dit blokje zo 🙂

Interessante info ook voor wie ook zijn geluk eens wil beproeven met een Reedvalve :thumb

ritze
                    Topic starter

thnx 😉

volgens mij is dit blokje gewoon gemaakt voor niets anders dan een malossi krukas.
                      ik heb er nog geen in mijn handen gehad maar ik denk dat daar het probleem in zit 😀

DarkMagician6
                      Bijdrager

Ik zou ook helemaal niks anders verwachten van Malossi. :boos:lol

ritze
                        Topic starter

haha 😀

eigenlijk toch raar want als je kijkt naar sommige andere cilinders die ze maken zijn ze best wel goed.
                          ik heb bijvoorbeeld ook ene op de nsr zitten en dat echt perfect (als ie het doet) kost wel wat maar dan heb je ook wat

er DJ royke kwam nog ff langs om even snelle checkup te doen aan het brommertje.
                          even snel het v-snaartje gespannen en nog even naar de bezine kraan gekeken 😀

ding loopt perfect:D kijk maar:

5cm start :thumb

daarna ben ik nog even gaan klussen aan het blok waar al 3 kilo alu uit is gekomen.
                          nu gaan we de cilinder eens verprutsen:D

de boosters wat in de cil standaard zitten zijn echt heel klein.
                          dus ik kwam op het idee om ze eens iets groter te maken en te flowen, dit betekend echter wel dat het kleine carterdeel moet worden aangepast om mengsel naar voor te krijgen… 😀

origineel kanaaltje :

nu vergroot (srry voor onscherpe foto)

paar kleine uitschieters, die poets ik wel weer eruit 😀

beetje geflowed

nu zou ik eigenlijk het uitlaat poortje moeten doen, deze is vergeleken met een dr evo een stuk kleiner en lager terwijl de slag hetzelfde is:D dus daar kan ook nog wel wat mee gedaan worden.
                          en wellicht dat het dan in de buurt komt van een polini 46 😀 zal wel niet haha :pest

DarkMagician6
                          Bijdrager

Die brommer start weer netjes zo. :thumb
                            Mijn record is de brommer optillen aan de bagagedragen en hem op de grond laten vallen en hij sloeg aan. Is helaas maar 1x gelukt. 😀

ritze
                            Topic starter

haha lol dat is ook echt lache:D
                              is mij nog niet gelukt 😀

DarkMagician6
                              Bijdrager

Nieuwe start segmenten zonder veertjes en net alles helemaal ontvet, super compressie, redelijke lichte vertanding en van tevoren al zo’n 10 meter gelopen met de deco hendel ingedrukt. 😉

ritze
                                Topic starter

nieuw lid in de familie 😉

cpi crab 100 quadje
                                  2-takt uiteraard :whistle

gekocht van een kennis voor 400 piek.
                                  zijn wel al direct dingen opgevallen:

+ erg netjes, weinig roest
                                  + nog bijna nieuwe bandjes
                                  + ongeveer 5000 kilometer gelopen
                                  + hendig klein dingetje past overal door, (paaltjes en de hele mikmak)
                                  + voor zn formaat kan je best hard door de bocht
                                  + achteruit versnelling :haha

– blok bizar arm afgesteld, waardoor hij op 3/4 gas begint te smoren
                                  – mogelijk krukaslagers en of bigend defect
                                  – erg zwabberig 😀
                                  – herrie
                                  – teller werkt niet
                                  – kapjes worden vaal

al met al vind ik het nog niet verkeerd
                                  het rijdt echt eng de eerste 5 kilometer maar dan raak je er aan gewend en kan je rustig gaan rijden

engine stats (voor zover bekend bij mij)
                                  boring: 52mm
                                  slag: 43mm
                                  vermogen op papier: 5 KW
                                  carb: 12mm (dat stond op de carb en ik vond het gat zelf ook vrij klein)
                                  uitlaat: origineel met katalysator
                                  vario transmissie

en omdat de teller niet werkt weet ik niet hoe hard dat ding loopt
                                  maar daar kom ik wel achter 😀

trouwens ik zag dus dat mn vespa langer was als de quad haha

15 berichten aan het bekijken - 646 tot 660 (van in totaal 742)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.