Vespa-Ciao.NL
:: RiTzE perso.

Home Forums Perso’s Projecten RiTzE perso.

15 berichten aan het bekijken - 631 tot 645 (van in totaal 742)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

speedbuxy
    Bijdrager

Mooi stukje huisvlijt weer Ritze:thumb
      Ben benieuwd hoe dit gaat presteren.

ritze
      Topic starter

hoe ik het zo gemaakt het is eigenlijk vrij simpel en ook nog eens snel
        nu ben ik al lang op zoek naar een leuke manier om poorten bij te maken, en als dit schijnt te werken dan ben ik heel erg blij

ik moet er wel even bij zeggen dat deze cilinder eigenlijk klote is omdat hij verkeerd gegoten is, de spoelers zitten eigenlijk een beetje ofset ten opzichte van het blok zelf. ook de uitlaat poort kanaal is zo smal dat er niks doorheen kan

ik heb wel de flens eraf gehaald en het kanaal geruimd maar dat geeft geen garantie 😀

dit zou gewoon harder moeten lopen dan 60 km/h dan weet ik dat ik goed zit zo niet dan is het weer terug naar de tekentafel 😀
        ik hou jullie op de hoogte 😉

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
        Link naar Mijn collectie / Projecten.

ritze
        Topic starter

oja bijna vergeten, de zuiger moet ook nog even worden aangepast, de slotjes zitten nogal in de weg:pimp
          in principe is het kitje zelf zowat klaar, ik moet wel nog even de zuigerveren even een beetje poetsen.

ik heb de slotjes weer op de traditionele manier gedaan met de hamer en spijker 😉
          de kleine groene streepjes geven aan waar ze vroeger zaten, en de grote zwarte waar ze nu zitten.
          lekker naast de uitlaatpoort.

dit is niet zo heel geweldig omdat de zuiger door de zwaarte kracht naar de uitlaat poort gedrukt word.
          en daar zitten de openingen van de zuigerveren, dit zal na verloop van tijd gaan krassen enzo, je ziet dan precies waar de slotjes hebben gezeten.

mja voor 10 min volgas 2 miljoen toeren maakt het niet uit

Wilk1985
          Moderator

Mooi project! ik ben ook benieuwd naar de prestaties en betrouwbaarheid 🙂

lightlord
            Donateur

Heerlijk dat knutsel geweld 😉
              Ik ben wel erg nieuwsgierig geworden naar wat dit gaat doen :p

Je ware pubertijd duurt je leven lang
              Lightlord's Dizzy/Gypsi

ritze
              Topic starter

nja eerst nog maar eens even prioriteiten gesteld:
                mijn licht was al zeker een jaar kapot en had nooit zin en tijd om het te fixen, ook een goede lamp ontbrak altijd

nu kwam ik gisteren bij de bouwmarkt en daar hadden ze led lampjes liggen voor in huis.
                deze is warm wit met een vermogen van 5.5 watt en een straal hoek van dik 40 graden :'(
                normaal kosten die krengen iets van 20 euro, en nu voor 7.50. voordeel was ook nog eens dat ze gu 10 zijn dus 12 volt
                ideaal voor mn brommer

tevens heb ik nog 2 stuks van 2 watt met een 25 graden straal hoek, daar komt er nog ene op de vork te zitten i.v.b. stroom gebruik

misschien dat ik strax nog even het 50cc cilindertje op een blokje zet maar weet niet zeker 😀

ik ga strax naar de rommel markt om een kunststof vergroot glas te vinden hier kan ik de straalhoek mee verkleinen
                dit geeft wel een bom licht zeg ik je

ritze
                Topic starter

geluk bij een ongeluk 😀

net terug van fons, en denk trek even de cilinder eraf en zet die 50cc erop, ik had er ook niet langer mee moeten wachten:D

het piston clipje was bijna eruit gevlogen, je kunt goed zien dat die aan de zijkanten in de cilinder heeft liggen krassen.
                  nu leek de zuiger ook 2 flinke krassen te hebben maar dat valt wel mee, de meeste schade zit in de cilinder zelf

misschien een half uurtje met de hoon steentjes erop en gewoon weer proberen 😉

altijd weer die :@ *** clipjes :cry

ritze
                  Topic starter

50cc loopt:

nu merk ik al direct dat het onderin wat arm loopt, ik heb de boegi al bekeken en hij word nu donkerder ten opzichte van de DR EVO (bovenste foto)

zodra je op 3500 toeren zit pakt die snel op en reageert vrij direct
                    nu wil ik eerst eens een paar kilometer inrijden als die dat haalt 😀 en dan een flink gas erop

edit, net terug van ff toere, hij draait met moeite 7k rpm, dus de cilinder gaat er in de loopt van de week af om de spoelpoorten omhoog te brengen:D
                    ze gaan nu echt minimaal open en niet lang dus daar kan nog wat aan geklust worden 😀

Wilk1985
                    Moderator

Zonde van de DR, maar die 50 klinkt op het filmpje alvast een stuk fitter als een standaard 50 :thumb. Mooi dat er nog meer uit te halen valt :).

ritze
                      Topic starter

haha inderdaad:D maar toch vallen de prestaties een beetje tegen, dit zal vermoedelijk komen door de zeer krappe poort timing
                        ik weet nog dat die cilinder voor geen meter trok op die blauwe brommer toen ik die kocht.
                        dus er zal eerst eens even gemeten worden, en dan kijken of ik de poorten kan gaan verhogen

ik wilde rond de timing gaan zitten van een euro cilindro of in ieder geval in de buurt daarvan.

dus tot op heden:
                        redelijk koppel op lage toeren 4500 rpm
                        max toerental 7000 rpm
                        geen boost punt, na de 5500rpm blijft de trekkracht gelijk tot 7000 rpm

ritze
                        Topic starter

ophoogplaat was geen succes 😉
                          liep gewoon bijna niet meer.
                          poort timing ging van 95 graden naar 120 graden

dus de cilinder weer eraf en nu het hempt en de main spoelers aangepakt.
                          dit resulteerde in ongeveer 60 per uur op 6400 toeren (gianelly city)
                          met redelijke trekkracht (wheelie maken op lage snelheid was te doen)

daarna de hoogtoerige pijp erop en dat maakte weer een heel ander beeld

bijna 70 km/h op 8300 rpm
                          komt in de buurt, nu denk ik wel dat de cilinder nu op is, maargoed we zijn weer een ervaring rijker 😀

ArvidW
                          Donateur

Mijn AW50-2t cilinder (zonder boost poorten) had 171.4 & 126.5gr timingen. De cilinder met boost poorten (AW50-4t) zat op 173.2 & 121.5gr.

De 120gr spoel timing die je noemt hoeft dus geen probleem te zijn mits de rest van de setup erbij past.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                            Home made engine dyno

ritze
                            Topic starter

ik zal de ophoog plaat nog eens proberen, want ik denk ook dat de als die main spoelers zeer klein zijn dit ook de boosters benadeeld,

uiteraard moet het plaatje wel mooi gaan aansluiten,

@arvid heb jij het berekend of een graden schijf gebruikt voor de port duration?

ArvidW
                              Donateur

Ik heb ze uitgerekend, dit kan heel eenvoudig met de puch calculator:
                                http://www.puchmaxi.nl/puch_calculator.php

Slag 43mm, Drijfstang 87mm

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                                Home made engine dyno

ritze
                                Topic starter

thanx arvid :thumb

zo,

cilinder weer eraf gehaald om de poortjes 1mm hoger te leggen,
                                  dus de mains en de boostertjes zitten nu op 38.4mm hoogte gemeten vanaf de bovenkant van de cilinder.
                                  de deckheight zal rond de 1mm zitten.

ik merk een lichte verbetering, trekkracht met de city power is goed, ook het toerental is iets omhoog gegaan.
                                  strax weer even testen met de snelle pijp, en dan word het weer tijd voor een nieuwe cilinder.
                                  mja ik blijf het probleem hebben dat het kanaal van de uitlaat poort slecht gegoten is en te klein is.
                                  dit zal het vermogen ook flink nekken,

tuning aan imitatie cilinders is hopeloos 😀

topsnelheid met die imitatie cilinder was 68km/h @8300 toeren

volgende cil word een met 23.5 flens, dit omdat ik denk dat je hier een dikkere poort van kan maken.

15 berichten aan het bekijken - 631 tot 645 (van in totaal 742)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.