Vespa-Ciao.NL
:: GZ: Rijdend maken Ciao 90CC

Home Forums Advertenties Diensten aangeboden/gezocht GZ: Rijdend maken Ciao 90CC

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

-RRR-
    Topic starter

In de garage staat al bijna 10 jaar een Ciao te verstoffen. In het kader van: Komt wel.

Ik heb ooit een Polini Speedengine 90 cc in elkaar laten zetten met racekrukas en vario. Helemaal compleet dus.
      Het kreng heeft het toen een uur prima gereden en daarna nooit meer echt op gang gekomen. Veel pogingen zelf gedaan om hem weer aan de praat te krijgen maar helaas. De compressie is ook dusdanig groot dat je met aanrennen de cilinder niet in beweging krijg. Of er loopt iets anders stoef, dat kan ook.

Ik zoek eigenlijk iemand in de buurt (Limburg) die mij tegen vergoeding dat ding weer aan de praat kan krijgen. Een klusser met ervaring zeg maar.

Wie voelt zichzelf aangesproken en kan mij helpen dat ding te fixen?

Jelle
      Moderator

Schroef eerst eens de cilinderkop eraf en draai eens aan de Vario/krukas. Voel of die dan nog moeilijk draaid en voel met je vinger ff in de cilinder of alles mooi glad voelt of even kijken of je strepen ziet van een warm of vastloper.

Wat voor voor cilinder zit erop (90cc???) Polini heeft Max 46mm =is ca. 75cc

FonS
        Bijdrager

Ik denk dat ik wel onder de categorie ‘klusser met ervaring’ val. Ik stuur je een berichtje.

Wim
          Bijdrager

💡 10 jaar eerder: https://vespa-ciao.nl/forums/topic/speedengine-met-citypower/

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

-RRR-
            Topic starter

Schroef eerst eens de cilinderkop eraf en draai eens aan de Vario/krukas. Voel of die dan nog moeilijk draaid en voel met je vinger ff in de cilinder of alles mooi glad voelt of even kijken of je strepen ziet van een warm of vastloper. Wat voor voor cilinder zit erop (90cc???) Polini heeft Max 46mm =is ca. 75cc

Vroeger heette het 90 cc. Is inderdaad een stuk kleiner dan dat. Volgens mij is het inderdaad 46mm. Cilinder is helemaal glad. Daar zit het euvel niet. Zonder cilinderkop loot het ook zwaar. Je hoort de zuiger echt hard zuigen dan.

Wim
              Bijdrager

Gewoon alles even lekker uitelkaar halen,
                opfrissen, spul vervangen waar nodig,
                opbouwen en rijden maar weer.

Gr. Wim.

1

Chaos824
                Bijdrager

I’m amazed at the fact Wim remembers this being posted 10 years ago and had some useful details for you. I like to think he remembered reading this when it was first posted…

I can’t believe how helpful this community continues to be for me and obviously many more,. Even if I am silent most of the time, I recommend vc-nl to all ciao enthusiasts I come across because of this helpful, yet friendly & hilarious bunch of people.

FonS
                  Bijdrager

Wim has been with this forum for about four years, so he will not remember a post from 10 years ago. But when you view RRR’s profile, you will see his last posts date from nine and ten years ago.
                    It’s nice to see our little forum and our knowledge is appreciated, even well outside our own country.

Inmiddels ben ik langs geweest bij RRR en na wat gezellige praat heb ik de SpeedEngine en een origineel carter meegenomen om na te kijken en te repareren.
                    Voor de volledigheid van dit topic en als hulp voor mensen die in de toekomst tegen vergelijkbare problemen aanlopen, zal ik mijn bevindingen hier plaatsen.

Het eerste dat opviel, waren tekenen van een lekkage tussen de cilinder en kop. Bij het samenstellen van het blok, tien jaar geleden, bleek een gebruikte cilinderkop op de nieuwe cilinder geplaatst te zijn. Die kop is helaas krom en wordt vervangen.

Er zit nu een 43mm DR Evo met standaard cilinderkop op, maar die combinatie heeft ook nooit lekker gelopen.
                    Naar mijn mening is de race krukas te veel van het goede. Lange timing van het carter plus lange timing van de krukas, levert gewoon problemen op. Het feit dat de luchtfilter indertijd nat werd, zegt me dat de inlaat te lang open staat en het mengsel terug, uit de inlaat, de carburateur in stroomt.

Plan van aanpak:

– race krukas in standaard carter, 43mm DR erop
                    – standaard krukas in SpeedEngine, 46mm Polini erop

Van de standaard krukas moet de schroefdraad vervangen worden en ik moet een nieuwe 46 Polini kop bestellen, dus eind volgende week zal ik er meer over kunnen vertellen.

Wim
                    Bijdrager

Wim has been with this forum for about four years, so he will not remember a post from 10 years ago.

Ja wel 10 jaar of zo hoor, dit was ik eerst:

https://vespa-ciao.nl/leden/wim-v8/profile/

Gr. Wim.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.