- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 19 jaren, 11 maanden geleden door barry.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
30 april 2006 om 18:43 #212277
jaja,terug een polini voorvario,maar nu gaat de ene na de andere riem naar de haaien.
Blauwe gewichtjes zitten erin,achteraan de originele drukveer & de gele trekveren van malossi.
Wat kan er nu fout zijn.Het is nu de derde dat ik koop & elke keer heb ik hetzelfde aan de hand.
wie help nu een oude vespa freak eens verder.30 april 2006 om 19:01 #214694barry :
jaja,terug een polini voorvario,maar nu gaat de ene na de andere riem naar de haaien.
Blauwe gewichtjes zitten erin,achteraan de originele drukveer & de gele trekveren van malossi.
Wat kan er nu fout zijn.Het is nu de derde dat ik koop & elke keer heb ik hetzelfde aan de hand.
wie help nu een oude vespa freak eens verder.Staat je snaar niet te strak, aa-t had volgens mij ook een te strakke snaar toen was de hele snaar naar de haaien gegaan. Of de kwaliteit van de snaar is niet goed maar dat lijkt me het niet.
30 april 2006 om 19:14 #214695als ik de originele voorvario eropzet heb ik geen probleem.Met de polini of de malossi is de riem in no-time naar de kl..ten.
Aan de stand van het blok ben ik niet aangeweest & als je kickstart hebt kan je het blok niet verschuiven ivm de ketting.30 april 2006 om 19:22 #214696ik weet het zo nie.. ben niet zo’n vario expert…
maar een maat van mij had indertijd op zijn vario dat zijn achterkoppeling niet helemaal recht was o.i.d. of der zat een puntje in ofzo… in ieder geval… daardoor lag zijn vsnaar telkens in 1000 stukjes in zijn carterkap na 20km rijden ofzo… dus mss dat je dat moet kijken..
en dat ie dat bij de originele vario niet doet komt mss omdat die er niet zo hard aan trekt ofzo omdat die niet zo hoog komt of niet zoveel toeren draait…
30 april 2006 om 19:36 #214697Ik moet zeggen dat ik op het moment ook erg veel riemen verslijt. Lijkt wel of de Malossi vario die dingen rauw lust. (malo = +/- toch gelijk aan de Polini vario)
Heb vorige week een riem besteld bij mopshop (een malo-riem), en hoop em morgen of overmorgen binnen te krijgen. Laat wel even weten of het wat scheelt, en dan met name de breedte maat. Doe ook ongeveer twee weken met een riem, en dan begint ie al na te laten. Merk het dan vooral met starten omdat het ding nogal veel compressie heeft :P.grz Thijs
1 mei 2006 om 01:38 #214698Ik heb dat ook, maar heb ook al vaker gemeld dat het volgens mij komt doordat de Malossi (en waarsch. Polini ook) meer snaar kan ‘opnemen’ als dat de achtervario kan ‘geven’ . Gevolg hiervan is dat bij hogere snelheden de voorvario de snaar nogal op spanning trekt, waardoor ie natuurlijk ook harder slijt. (en je nooit het maximale uit je brommer haalt…)
Ik heb het bij mijn collectie vario’s allemaal in elk geval, er is er maar één die het gelijke opbrengt als wat de voorvario vraagt. Misschien is dat de reden dat er bij de Malossi een ring (begrenzer) wordt geleverd??
Voorbeeld: de Malossi ‘vraagt’ van onder tot boven bijna 63mm snaarlengte, terwijl een standaard achtervario met 100mm schijven slechts 55mm ‘leveren’ kan… Een standaard 90mm achter doet iets meer, ongeveer 57,5mm.
Enige vario die ermee uit komt is Die imitatie “race” achtervario die ik heb, die brengt met 90mm schijven ook vrijwel 63mm op.
Ik heb (net als Flick trouwens) een kleine aanpassing gedaan aan de achtervario (100m schijven), waardoor in mijn geval (die van flick weet ik niet, heb ik niet gemeten..) de opbrengst nu ongeveer 60mm is. Veel meer kan helaas niet, omdat anders de schijven zover uit elkaar komen dat de snaar klem komt tussen de ‘rechte’ delen.
Kijk het maar eens na, mijn mening is dat dat er best veel mee te maken heeft.
Aanpassing : (bij 100 mm schijven, 90mm heb ik nog niet bekeken): bij de meeste halfpoelies kan je de bus waar de drukveer omheen ligt iets inkorten, hoeveel eraf kan verschilt nogal. mooiste is dat je net zoveel weg haalt dat de schaal klem ligt tegen de segmenten, niet veel meer.
Verder kan je de koppelingssegmenten aan de buitenkant een beetje afschuinen, omdat anders bij volledige uitslag de rand van de schijf tegen de segmenten aanloopt, wat vervolgens de werking van de koppeling weer belemmerd… Dit kan je allemaal zo bekijken en aanpassen tot het goed is zonder de drukveer erin.** bovenstaande is mijn ‘ervaring’ en ik sta dan ook niet in voor de gevolgen van een evt. gesloopte vario , bij mij werkt het er niet minder om in elk geval!!**
I came, I saw, and I forgot what I was doing...1 mei 2006 om 05:44 #214699bedankt voor het hele verhaal tonni.Ik ga proberen er wat van te maken & anders zal héééééél vlug de originele er terug opstaan.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.