Vespa-Ciao.NL
:: richard’s perso

Home Forums Perso’s Projecten richard’s perso

15 berichten aan het bekijken - 121 tot 135 (van in totaal 399)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Daan777
    Moderator

Dat zou wel tof zijn ja, mooi spul:)

RiPe
      Topic starter

@wiebe: het spruitstuk is een combi van pvc en ijzer dus heb ik hem wat langer gemaakt omdat ik bang was dat ie ging smelten. maar ik ga een nieuwe maken omdat ik nu een buisje heb gevonden met de goede diameter zodat de carb er meteen op past en dan kan ik hem lekker kort houden 😉

@gno en daan: goed dat er interesse voor is 🙂 dan doe ik het niet voor niets, maar ik moet hem nog ff afmaken en controleren en misschien nog wat leuke functies toevoegen dan zou ik hem opzich wel willen delen met jullie 😉

misschien hebben jullie nog ideeén, ik heb nu het volgende:
        inputs:
        boring
        slag
        drijfstang
        inlaat open voor TDC
        inlaat dicht na TDC,
        spoelpoorten (hoogte van bovenkant cilinder tot bovenkant poort)
        spoelpoorthoogte (hoe hoog de spoelpoort is)
        uitlaatpoort (hoogte van bovenkant cilinder tot bovenkant poort)
        uitlaatpoorthoogte (hoe hoog de uitlaatpoort is)
        deckheigt (hierbij kun je eventueel een ophoogplaat optellen)
        zuigerhoogte (kon geen andere naam verzinnen, is de bovenkant vd zuigerrand tot het small end lager)
        wangdiameter (diameter van de wang die de inlaat afsluit)

outputs:
        cilinderinhoud
        blowdown
        spoelpoorttiming
        spoelpoorten openen .. dg na tdc
        uitlaatpoorttiming
        uitlaatpoort opent ..dg na tdc
        spoelpoorten en inlaat tegelijkertijd open .. dg
        inlaat staat …dg open

is al een boel, maar misschien mis ik nog iets. en ik zou nog willen controleren of het progje de goede waarden uitrekent. dus heeft iemand kant en klare waarden die ik kan invullen?

Ziggys91
        Bijdrager

zeker vet dat membraam @ cilinder! als je je 16mm carb ooit kwijt wil, wil ik m wel kopen voor me tomos haha!
          Veel suc6 met tunen en als je dat programmaatje openbaar kan maken zou wel chill zijn! ben zelf ook bezig met mijn eigen 65cc airsal te tunen namelijk

tvmierlo
          Donateur

ziet er netjes uit dat programmaatje! veel succes nog

Bartusman
            Bijdrager

Hoe gaat het inrijden? Ben echt benieuwd wat je top word.
              Heb je een foto van de poorten van de cilinder?

RiPe
              Topic starter

@ziggy, die carb verkoop ik voorlopig niet 😉 ik wil hem ook nog een keer op de speedengine gaan zetten dus hij zal niet in de weg liggen 🙂

tnx tvmierlo

en het inrijden gaat goed, heb hem al een paar keer doorgetrokken maar toen was de top 55 op de teller maar het voelde veel harder. ik denk dat er iets mis is met mn teller want het magneetschakelaartje is half gebroken en zit helemaal scheef. dat moet ik nog een keer maken.

ik zal het programma wel online proberen te zetten 😉

Tonni
                Moderator

Ik ben uiteraard ook wel geïnteresseerd in het programma.

Over controle data: wat voor waarden zoek je?

Gewoon berekende timingen van een cilinder om ze na te rekenen met je prog?

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

RiPe
                  Topic starter

ja zo iets ja, want ik heb zelf met mn meetkunde/wiskunde kennis formules bedacht maar ik kan natuurlijk fouten hebben gemaakt, en het zou jammer zijn als je daardoor je poorten te hoog gaat frezen

Martijnvanheerde
                    Donateur

Het heet toch GeoGebra? Kun je gratis downloaden.

RiPe
                      Topic starter

ja ik heb het in geogebra gemaakt.

Hier is de eerste versie 🙂 je moet er maar ff mee spelen en als er vragen zijn moet je het maar vragen 🙂
                        [pfs]1959-tweetakt calculator.zip[/pfs]
                        downloaden, uitpakken, en de 2 bestandjes in 1 mapje zetten. dan op Tweetakt Calculator.html klikken 😉

er kunnen zoals gezegd fouten in zitten dus als je er een hebt moet je het zeggen dan maak ik het 😉

EDIT: als het niet werkt moet je hier klikken en dan op ‘webstart’ dan kun je het programma zelf gewoon afsluiten en de html opnieuw openen.

RiPe
                        Topic starter

werkt het bij iemand al? zo niet, misschien moet je hem met firefox openen.

ik heb uit het poortmap topic even de athena 43mm ingevuld
                          blowdown is 20 dg
                          spoelpoorttiming is 121.9 dg
                          spoelpoorten openen 119,1 na tdc
                          uitlaatpoorttiming is 162 dg
                          uitlaatpoort opent 99 dg na tdc

bij een deck van 0mm

Martijnvanheerde
                          Donateur

Bij mij werkt ie wel maar weet niet of ie klopt :thumb

G-no
                            Donateur

ik heb mn gedownload en de waarden van mn 50 athena ingevuld, komt bijna exact overeen! erg handig programma!:thumb

RiPe
                              Topic starter

ok, gelukkig werkt het 🙂
                                nu nog ff wat meer stof lezen over de timingen en dan kan ik misschien al gaan frezen 🙂
                                de dr wil ik wel hoogtoerig gaan maken, dan doet die 16mm tenminste nog wat. en dan is de sp wel een goede aanvulling, ik zal eens meten hoe lang ie is, dan kun je ongeveer de “band” berekenen waar die een staande golf maakt.

TimoO_
                                Donateur

mooi programmatje Richard :thumb erg handig!

nog even over je membraancilinder, heb je de inlaat wel in verbinding laten staan met het carter? als je dit niet hebt gedaan krijgt het membraan natuurlijk geen duidelijke druk wanneer hij open en dicht moet gaan, dit komt volgens mij altijd uit het carter.
                                  weet niet of dit helemaal waar is maar het leek mij wel logisch. weet ook niet of je daar rekening mee heb gehouden dus zeg het maar effe.

edit: en natuurlijk krijgen je spoelpoorten zonder ze toevoeging geen brandstof, en gaat je spoeling ook helemaal naar de klote..

15 berichten aan het bekijken - 121 tot 135 (van in totaal 399)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.